Skillnader mellan "samma" grafikkort mellan olika tillverkare?

Medlem
Skillnader mellan "samma" grafikkort mellan olika tillverkare?

Hej!

Sitter i köpartankar nu och har en fundering ang. prestandaskillnader hos samma grafikkort från olika tillverkare. T.ex. ett 8800GTS från ASUS ställt emot ett 8800GTS från exempelvis MSI. Förstår ni vad jag menar?
Jag har läst ett gäng recensioner, men de verkar mest inrikta sig på skillnaden mellan 8800, 8600, HD 2900 etc. Beror detta kanske på att skillnaden på samma krets från olika tillverkare är såpass liten?

Och nu till slutfrågan, vad vinner man på att betala det lilla extra från en billig tillverkarer till en lite dyrare (säg ett PNY mot ett MSI eller nåt sånt)
Då menar jag inte på BFGs överklockade kort eller nåt sånt, bara såna som följer standarden

nj
Medlem

Tja, det som kan skilja är vad tillverkarna skickar med i paketet (spel/mjukvara).
Sedan så kan det skilja en del på komponenter som används med, minnen från olika tillverkare etc, kylningen som används (dock så använder väl de flesta Geforce 8800/Radeon HD 2900 referensdesignen på kylningen i dagsläget).
Garantin kan skilja rätt rejält mellan tillverkare med, vill minnas att iaf någon tillverkare lämnade livstids garanti på en del grafikkort för något år sedan, minns bara inte vilken tillverkare det var.

Medlem

Låter ju rätt nice! Det verkar alltså med andra ord som om prestandaskillnaderna mellan två tillverkare inte skiljer nämnvärt? Då kan man ju spara in en go peng på att köpa ett lite billigare märke. (trots att jag är helt förälskad i ASUS, köpt deras produkter sen mitt första TNT-kort)

Medlem

Har hört från någon att Club3d brukar ha nerklockade kort

Medlem

Hastigheten på ramen och cpu´n kan variera mycket.
Köper du ett XXXX-8800gts istället för ett annat XXXX-8800gts för 1000:- billigare så får du också räkna med, eller kanske inte räkna med. Men risken finns att du också får mindre VGA för pengarna.

Medlem

Det brukar inte vara olika prestanda mellan olika märken. Men du kan ju alltid kolla upp minnes och GPU frekvenserna för att vara på den säkra sidan. Minne kan också skilja då men det ser man ganska snabbt. Annars är det tillbehör, spel, kylning, garanti, kvalitet och i vissa fall strömförbrukning som skiljer.

Vissa märken brukar dock vara bättre att överklocka än andra (olika kvalitet på minnen och i vissa fall GPU) men det är inget du behöver bry dig om du inte funderar på att överklocka lite mer seriöst.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Vad jag vet är det saker som grafikkortsfläkt, klockning på minnen och GPU, minnesstorlek och tillbehör (spel, kablar, program, annat de kan tänkas skicka med) som kan skilja.

I vissa fall kan olika tillverkare lägga på olika sorters minnen (om jag inte blandar ihop saker), som att vissa lägger på DDR2-minnen istället för snabbare GDDR. De lägger alltså på "vanliga" RAM-minnen istället för något vassare grafikminnen. Gör det hela billigare, men påverkar prestandan.

Kan helt klart vara värt att försöka hitta roundups och andra recensioner, där olika tillverkares kort i samma serie ställs mot varandra.

Medlem

gå in på prisjakt och jämför korten med varandra så ser du enkelt skillnaderna


signatur

Tempus fugit.

nj
Medlem
Skrivet av Nocturne:

gå in på prisjakt och jämför korten med varandra så ser du enkelt skillnaderna

Dock så är det inte säkert att informationen på Prisjakt stämmer helt till 100% då uppgifterna är angivna av användare (och admins då). Har själv varit där och ändrat en del saker lite titt som tätt som inte stämt.
Dessutom så finns det inte angivet vad som följer med kortet där.

Medlem

Minne hastighet / GPU hastighet / Minnes kapacitet / Vissa tillverkare säljer över klockade kort / Kyllning / Utgångar och ingångar osv. så det är en hel del som kan skilja de åt...

1
Skriv svar