Hjälp med val av ny dator!

Medlem
Hjälp med val av ny dator!

Jag funderar på att köpa en ny dator inom några månader nu när jag börjar studentlivet. Ska börja på en KY-utbildning som håller på i 2 år. Kommer få ungefär 7000 kr i månaden (tror jag).
Så det blir lite "fattigt", kommer inte leva som en kung precis. Så jag kan inte köpa en värsting dator eller den dyraste. Gäller att jag tänker smart här eftersom jag måste betala mat, hyran och annat som har med vuxen livet att göra.

Vad tycker ni?

http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10180

11000 kr ungefär kostar den här burken.

Eller ska jag spara några tusenlappar och köpa den här datorn??

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10274

8050 kr ungefär kostar den här.

Vad tycker ni? Jag behöver så mycket tips & råd som möjligt! Ska jag köpa en ihop plockad dator eller ska jag köpa uppgraderingspaket eller det här pc i delar?

Fianiseringspris eller avbetalning ska jag nog inte köpa för då betalar jag ungefär 397 kr (den för 11000 kr) eller 297 kr (den lite billigare) i tre år för!

Det värsta man kan göra när man börjar studera och få studiebidrag och lån är att lägga sig i skuld direkt!

Tack för tipsen!


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

"KY" ?

Ta du det billigare paketet. Ser inget fel med det. Kolla gärna först att det finns plats för en extra hårddisk, någon dag kanske du behöver mer utrymme.

Jag antar att du redan har en skärm.

Medlem

KY står för Kvalificerad Yrkesutbildning. 20 veckors praktik/LIA (Lärande i arbete) av 80 veckor med plugg i lektionsal och 90% får jobb (dom andra 10% väljer plugga vidare) med mera.

Okej, den billigare verkar inte så dålig. Jämfört vad jag har nu:

AMD Athlon XP 2500+ (1833 mhz)
Radeon 9800 PRO 128 mb
1024 mb ram


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

nj
Medlem

Som speldator så är den sistnämnda dock inte det bästa valet pga grafikkortet.
Geforce 8600-serien är lite sisådär rent prestandamässigt, grafikkort från de äldre Geforce 7950-/Radeon X1950-serierna är överlag betydligt bättre för samma/lägre pris. Enda som är då är att de saknar DX10-stöd, men med tanke på den låga prestandan 8600-korten erbjuder i DX9 så lär deras DX10-prestanda inte vara särskilt imponerande.
Vill man ha ett grafikkort som stödjer DX10 så är i dagsläget Geforce 8800GTS 320MB helt klart det mest prisvärda alternativet, vill man komma billigare undan så är det mer värt att kika på kort som Geforce 7950GT/7900GS eller Radeon X1950XT/Pro.

Medlem

Men jag är lite mer sugen på att köpa en stationär dator (ihop plockad dator) och inte plocka ihop en dator själv. Kanske om jag får mig en riktigt schysst kompis vid KY-utbildningen så kanske jag kan köpa ett "uppgraderingspaket" och få hjälp med att sätta ihop datorn.

Borde skämmas lite, jag har plockat ihop lite datorer fast med lite hjälp förstås.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

1
Skriv svar