Lära sig överklocka?

Medlem
Lära sig överklocka?

Haj,

Har aldrig överklockat förut, men har alltid varit intresserad av att lära mig. Nu tycker jag att det är dags.

Okej, först undrar jag vad det är som förbättras om man till exempel överklockar en processor/grafikkort? Hastigheten?

Jag skulle vilja överklocka min Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz. Antingen kan ni länka en bra guide att lära sig överklocka (helst svenska) eller så kan ni förklara med egna ord. Bland annat vad man ska tänka på, vilka program man behöver och hela köret.

Tack
/Walt


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

nj
Medlem

Den här tråden på SweC är rätt bra grund för att lära sig om överklockning av Intels Core 2-processorer.
Program som behövs är egentligen inget vid överklockning av processorn (förutsett att man köper ett vettigt moderkort då allt sådant sköts via bios). För överklockning av grafikkort så beror det lite på grafikkort, RivaTuner, ATI Tray Tools, eller tex ATITool är några trevliga program iaf. Rent generellt så är program som håller reda på temperaturer bra att ha med, SpeedFan, Core Temp, Intel TAT är några förslag.

Fördelar med överklockning är tex att kunna köpa en billigare, och långsammare, processor men få ut samma prestanda som den dyraste modellen. Eller vid överklockning av grafikkort kunna pressa ut lite extra prestanda (gäller dock främst förutsatt att grafikkortet inte är för snabbt för processorn).

Medlem

Man tackar så mycket, ska kolla in länkarna.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv

överklocka min data en visste typ inte hur man gjorde så skitet paja:down:

Medlem
Skrivet av HELLMAN86:

överklocka min data en visste typ inte hur man gjorde så skitet paja:down:

Ibland får man lära sig den hårda vägen. Det gjorde jag med mitt första G-kort...


signatur

<3

Medlem
Skrivet av HELLMAN86:

överklocka min data en visste typ inte hur man gjorde så skitet paja:down:

Jag visste hur man överklockade men trodde jag hade tur så tog ett lite för stort steg och har varit utan en bra dator i 2 månader nu.

Medlem

Varför vill man att ens klocka ska gå snabbare? Jag har svårt att hinna med som det är.


signatur

Livet är som en loppis, du kan hitta fynd i varje hörn!

1
Skriv svar