Grafikkort, laptops?

Medlem
Grafikkort, laptops?

Jo, Går i laptop tankarna och även om jag inte tänker spela på den kan det ju vara bra att veta hur dom fungerar. De flesta lär ju vara skräp från nvida ( 6145 etc ) för att inte tala om intels integrerade.....7600GO lär ju fungera hyffsat, men hur är det med ati;s senaste x2*** kort?

Medlem

Jag skulle säga att om man har en minsta tanke på att spela bör man välja grafikkrets med eget minne och som inte delar med övriga ramminnet.

Jag har en gammal Inspiron 8200 med ett radeon 9000 mobility 64mb dedikerat minne som det fortfarande går att spela typ wow och lotro på, även om man inte kan fläska på med inställningarna.

2x00-serien lär väl va rätt skaplig även om 2400 inte är nåt fartmonster.


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Går det att skaffa ett vanligt grafik kort till en laptop.

nj
Medlem
Skrivet av Nikke94:

Går det att skaffa ett vanligt grafik kort till en laptop.

Nej.

Inaktiv

Fast dom höll ju på me sånt projekt väll? Ati tror ja de va? Så att man kan ha en kabel mellan grafikkorten å datorn eller nått sånt hur de nu va...? Ska försöka leta upp de, får se hur de går? Nån mer får gärna fylla i!

Inaktiv

Såja!!! Lasso heter det! Ska se omd e finns lite fler nyheter om det hela!

Här är en artikel som kom tidigare.

Inaktiv

Jämför grafikkort här, en mycket trevlig sida: http://www.gpureview.com/show_cards.php

Själv tycker jag att det inte finns något så jättebra dx10 kort till bärbara datorer, bara dx9 på geforce 7800/79** serien eller ati x1800

Medlem
Skrivet av Nikke94:

Går det att skaffa ett vanligt grafik kort till en laptop.

ja, det finns grafik kort som motsvarar de kort som säljs för PC. De grafikkort som är för laptops är mycket mindre och sen mycket dyrare har inte sett svenska affärer sälja de separat heller=/.... men om du har mycket cash så kan man ordna allt...

Därför säger alla att PC är bättre dock så kan Laptops prestera lika bra men kommer kosta 5x så mycket som din uber PC skulle kosta... Om du vill ha absolut de senasta sakerna d v s.

Inaktiv

Fast ett kort från 7900Go-serien får väl bra med pisk av motsvarande kort från vanliga serien ändå va...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Finns även 8600M GT i bland annat Dells Vostro 1500 och Zeptos 6224. Ingen direkt koll på hur bra dessa kort står sig, men vad jag förståt på recensioner etc så ska detta kort kunna klara de flesta nya spel. Och de kostar ju inte hutlösa summor heller....
Beställde en Vostro till min syster idag och nu känner man sig lite sugen att byta upp sig från sin HP dv 6100 om man kan få den såld för ett bra pris :P.

Medlem

Ett Geforce 8600M GT är inte riktigt lika bra som Geforce 6800 GT, men ungefär som Radeon X800 GTO/PRO, dvs i klass med Radeon Mobility HD 2600 (inte Pro eller XT).
De vassaste korten i bärbara idag är Geforce Go 7950 GTX och Radeon Mobility X1800 XT. de här korten är i klass med Geforce 7800 GT, Geforce 7900 GS, Geforce 8600 GTS, Radeon X1800 XL och Radeon X1950 GT.

Inaktiv
Skrivet av Jackass:

Ett Geforce 8600M GT är inte riktigt lika bra som Geforce 6800 GT, men ungefär som Radeon X800 GTO/PRO, dvs i klass med Radeon Mobility HD 2600 (inte Pro eller XT).
De vassaste korten i bärbara idag är Geforce Go 7950 GTX och Radeon Mobility X1800 XT. de här korten är i klass med Geforce 7800 GT, Geforce 7900 GS, Geforce 8600 GTS, Radeon X1800 XL och Radeon X1950 GT.

Mmm, precis det jag sa

Medlem

Fråga 1:
kollat in några av dells laptops men fattar inte vad det är för grafikkort det här Intel® Media Accelerator 950-grafik med upp till 256 MB delat grafikminne? hur mäter det sig mot de andra kort?

Fråga 2:
vad betyder dedikerat grafikminne? hur skiljer det från ett integrerat grafikkort?


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem
Skrivet av Icerock:

Fråga 1:
kollat in några av dells laptops men fattar inte vad det är för grafikkort det här Intel® Media Accelerator 950-grafik med upp till 256 MB delat grafikminne? hur mäter det sig mot de andra kort?

För spel är det helt oanvändbart, sämsta grafikkortet som levereras med datorer i dag.


signatur
Inaktiv

Denna verkar ju rätt nice... http://sweclockers.nicator.se/


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

1
Skriv svar