Mega Man-utvecklare - "Spelet är väldigt svårt"

Medlem

Megman spelen har ju dock alltid haft continues, så om man blev av med alla liv var det ju bara börja om från början på den nivån. Liven var ju bara en form av begränsat antal checkpoints.

Dock tycker jag verkligen INTE det är bra speldesign att skippa checkpoints eller lägga checkpoints så att man måste spela om 20-30 min bara för att det inte fanns en checkpoints före en boss.

Angående regenerationen i moderna spel håller jag med, det gör det lite för enkelt att bara ducka för att få fult liv. Då man kan enkelt bara ställa sig och absorbera ett par träffar medans man dödar en fiende, ducka till fullt liv och repetera. Att bli träffad i spel måste "straffas" på något sätt. Själv gillar jag megamans klassiska arkad grej. Man får helt enkelt liv powerups från döda fiender. Ungefär som medikits och healthpotions i RPG-spel. Klart bättre lösning, man kan i princip alltid få tillbaka lite liv under/efter strid men man måste ändå spara på det.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Vill man ha en utmaning så kan man väl lösa korsord eller nått, spel ska inte va för svår för då ledsnar man och inte för lätt för då blir de bara ett spel man spelar igenom en gång, utan de ska vara lagom, alltså medel.

Medlem

Lagom != Medel, LÅNGT ifrån. Lagom = optimalt för dig. Sen om det är skitsvårt eller skitlätt är varierande från person till person.

Och medel kan väl vara bra men oftast är det väldigt lätt i moderna spel just pga att dom är i 3d och AI'n är så jäkla mycket svårare att designa bra då.

Klassiska 2d spel är ju svåra för att det är ju rätt enkelt att designa fiender och attack mönster som kräver lite testande för att lösa.

Gärna svåra spel men som jag sa tidigare, INTE så att svårigheten ligger i att "orka" spela om samma bana 50 ggr pga att det är en svår boss i slutet och inga "savepoints", extra liv eller whatevs på vägen.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Det enda som är värre än svåra spel där man måste spela om tråkiga passager, är lätta och upprepande spel där man måste tvinga sig igenom saker som är toklätta. Assasins Creed fick mig till exempel att tröttna. Hur kul är det att göra samma sak 100 gånger när det aldrig ens är en utmaning?

Medlem

Megaman ska vara svårt!

Inaktiv

Känns att många som inte varit med sen NES kommer att lägga ner detta spel inom första timmen.

Men samtidigt finns det folk som kommer att sitta tills man klarat av skiten

Ren nostalgi tripp detta, mums sade ekorren.


signatur
12
Skriv svar