Uncharted 2 - förväntningarna infriades

Flakmonkey
Uncharted 2 - förväntningarna infriades

Jag visste att den här stunden skulle komma men ändå känns det lite trist - jag har klarat #Uncharted 2: Among Thieves. Jag skulle kunna skriva en väldigt lång och ingående recension men eftersom jag vet jag ska försöka hålla det så kort det bara går, jag kommer därför inte gå in på spelmekanik och sådant (ni har troligtvis koll på det redan ändå) utan helt enkelt säga vad jag tycker om helheten.

Mina förväntningar på #Naughty Dogs andra äventyr med Drake i huvudrollen var höga. Mja höga är kanske lite för milt, det var spelet som jag såg mest fram emot under 2009 och tro det eller ej så blev jag inte besviken på något sätt eller vis. Blev det precis som jag tänkt? Nej det kan jag inte påstå, men det betyder inte att det blev sämre än vad jag tänkt mig. Det enda jag egentligen "krävde" var att det skulle ta första delen och förbättra det på samtliga punkter och det är precis vad de har gjort.

[eos_image="97947;w450"]För en gångs skull ljuger inte skärmdumparna[/eos_image]

Striderna har förbättrats avsevärt, plattformandet är ännu tightare, handlingen är starkare, karaktärerna intressantare och produktionen med grafik, ljud och musik har finputsats till en nivå som jag inte trodde var möjlig när jag först hörde talas om spelet. Särskilt förvånad är jag faktiskt inte, #Naughty Dog har för mig alltid stått för kvalitet rakt igenom, utan jag är mest bara glad över att de lyckats höja ribban ännu en gång och jag kan bara hoppas att alla som har en möjlighet tar chansen och spelar igenom #Uncharted 2: Among Thieves för det är något utöver det vanliga.

Många recensioner har jämfört spelet med en Hollywood-film med en ansenlig budget och även om det är trist så kan jag bara hålla med. Känslan av att vara i en påkostad äventyrsfilm är påtaglig fler gånger än vad jag kan minnas. Som många också påpekat så sker detta på bekostnad av frihet, men jag har i ärlighetens namn ingen som helst förståelse för det skulle vara något negativt. Visst är frihet trevligt, men om frihet skulle försvåra berättandet så skippar jag hellre frihet för en härlig berättelse. Kanske är det jag som är konstig och kvar i det förgångna när det gäller just den punkten men jag tycker att frihet i spel är en extremt överskattad egenskap.

<script src="http://www.fz.se/filmer/_embed.php?id=3302" type="text/javascript"></script>
En liten filmsnutt måste ju in också

Men men den här texten skulle ju inte bli särskilt långt så jag ska väl ta och runda av lite smått. Egentligen är det rätt enkelt. #Uncharted 2: Among Thieves är en av de bäst spelupplevelserna i mitt liv. Det finns många snygga spel (även om jag har svårt att komma på något som är lika bländande vackert som det här), det finns många bra actionspel och det finns många spel med bra handling, men det är extremt sällsynt med ett spel som har alla de egenskaperna på en gång och det här är i mina ögon just ett sånt spel. Jag skulle kunna leta fel som att det gärna skulle fått vara lite mer pussel och att slutstriden inte var den bästa jag upplevt, men det är knappast något som förtar spelets storhet. Om något så är det ju bara skönt att veta att #Naughty Dog har saker att förbättra till uppföljaren, för en sån måste bara komma... annars ska jag bannemig spelstrejka!

Nåväl nu är det dags att välja ett nytt spel. Eller ja det är dags att välja mellan samma spel som förra gången eftersom #Uncharted 2 blev en liten avstickare som jag bara inte kunde hålla mig ifrån. Spelen jag har att välja på är således #Puzzle Quest: Challenge of the Warlords #LEGO Indiana Jones: The Original Adventure, #Zack & Wiki: Quest for Barbaros' Treasure, #Far Cry 2 och #LittleBigPlanet. Det lite tråkiga med det här valet är ju att vad det än blir så kommer det förmodligen kännas lite torftigt eftersom ska försöka axla en väldigt stor mantel, men det är väl smällar man får ta antar jag

Nästa spel till rakning

Inte längre på backlogen

#blogg

Medlem
Uncharted 2 - förväntningarna infriades

Jag vill verkligen verkligen spela uncharted 1 & 2, jag vill verkligen det! Men att bekosta en hel ps3 endast för det känns dyrt..


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

pröva Far Cry 2, billigt nu. Helt okej spel.

Medlem

Det enda spelet som kan axla Uncharteds roll lär vara LittleBigPlanet.

Medlem

Tyckte det var tråkigt att man inte kunde ta ut fler fiender tyst i Uncharted 2, utan att det i stort sett var scriptat att bli upptäckt när man kom till en vissa punkt. Antalet fiender blev stundtals smått löjligt och i stort sett hela spelet ville jag döda en person, vilket man sedan inte fick... Där försvann den glädjen.

Utöver detta var det ett riktigt bra spel, både välgjort och snyggt!

KoP
Medlem

Tyckte Uncharted 1 var roligt än 2:an av någon anledning.

Medlem

Littlebig Planet ffs


signatur

Rawr

1
Skriv svar