Dela Internet mellan två datorer?

Medlem
Dela Internet mellan två datorer?

Det är så att jag har Bredbandsbolagets 100mbit uppkoppling,
Min bror ska snart flytta in hit och vi tänkte dela
internetuppkopplingen mellan våra datorer.
Om jag nu vill kunna få tillgång till internet på båda datorerna
är den enklaste och billigaste lösningen då att skaffa ett till
nätverkskort och ha den ena datorn som gateway?
Kommer det då att vara problemfritt att surfa på båda
datorerna samtidigt eller är det något jag bör tänka på?

nj
Medlem

Bredbandsbolaget ger väl upp till 5 IP-adresser med sin LAN-tjänst så absolut enklaste lösningen är väl bara att skaffa en switch som klarar 100Mbit, koppla in den till vägguttaget och sedan datorerna till switchen.

Medlem

Okej tusen tack för hjälpen tror det det funkar bra med denna swich för 298 spänn? klarar den BBB 100mbit?
http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251446#38-1...

nj
Medlem

Borde inte vara något problem, vet inte hur grejerna Clas Ohlson säljer är.
Nu vet jag inte vart du bor, men du kan ju alltid kika hos någon datorbutik eller elkedja med. Finns bla D-Link och Netgear 5-portars 10/100Mbits-switchar att köpa för nedåt 150kr via nätet iaf. Har själv en Netgear FS105 som jag använde för att Bredbandsbolagets LAN-uppkoppling när jag delade en fyra med några andra för en massa år sedan. Dock så var det på tiden när de "bara" erbjöd 10Mbit.

Medlem

Okej, men vet du om en 10/100Mbits-switch kommer sakta ner en 100mbits uppkoppling till bara 10mbit? eller lär det fungera som när man kör utan switch? Har ingen störra koll på det här.

nj
Medlem
Skrivet av Kamikaze:

Okej, men vet du om en 10/100Mbits-switch kommer sakta ner en 100mbits uppkoppling till bara 10mbit? eller lär det fungera som när man kör utan switch? Har ingen störra koll på det här.

Nej, det ska den inte göra så länge som något inte är väldigt fel.
10/100 betecknar bara att switchen kan användas i 10Mbits- såväl som 100Mbits-nätverk.

Medlem

Jaha okej då vet jag, Tack för hjälpen!

1
Skriv svar