Medlem
Lan

Tjena, kan man lira på lan och göra så att min dator har en ip adress och min kompis dator har en anna, från samma router? Min kompis får samma ip adress som denna dator, detta gör att vi får lite problem när vi lirar spel online och så. Har ni några förslag på hur man kan lösa problemet? Tack på förhand

nj
Medlem
Skrivet av Electricc:

Tjena, kan man lira på lan och göra så att min dator har en ip adress och min kompis dator har en anna, från samma router? Min kompis får samma ip adress som denna dator, detta gör att vi får lite problem när vi lirar spel online och så. Har ni några förslag på hur man kan lösa problemet? Tack på förhand

Menar du att båda datorerna får samma IP-adress inom det interna nätverket routern skapar (vilket låter väldigt konstigt), eller att ni har samma IP-adress ut mot Internet?
Om det är det förstnämnda så bör det gå att ställa in i routerns inställningar så datorerna får olika interna IP-adresser.
Är det däremot det sistnämnda (samma IP mot Internet) så är det inget att göra åt då det är normalt och anledningen till att man använder en router. De flesta Internetleverantörer tillhandahåller bara en IP-adress till kunder (finns undantag, tex Bredbandsbolaget vars LAN-tjänst erbjuder upp till 5 IP-adresser, osäker på om det gäller deras ADSL-tjänst med) och enda sättet att få en till är att använda ett till abbonemang då.

Medlem

Jag tror att det är det förstnämda, jag har en netgear mr router och jag vet lite hur det ser ut, vad ska jag ändra där då för att lösa problemet?

Medlem

Oj, en snabb fråga till hur ska jag göra för att kunna skicka filer från min dator direkt över till hans?

nj
Medlem
Skrivet av Electricc:

Jag tror att det är det förstnämda, jag har en netgear mr router och jag vet lite hur det ser ut, vad ska jag ändra där då för att lösa problemet?

Som sagt, att båda datorerna får samma interna IP låter väldigt konstigt, borde även dyka upp något felmeddelande i Windows då samt att iaf en av (om inte båda) datorerna borde bli utan nätverk helt och hållet.
Enkelt sätt att kolla så de har olika interna IP-adresser är att starta en kommandprompt i Windows (start -> kör -> cmd) och kör ipconfig så skrivs bla IP-adresserna ut.

Exakt hur du gör för att ställa in olika IP-adresser för hand i din router vet jag inte, i min (en gammal ZyXEL) så finns alternativet "Static DHCP" under LAN-inställningarna vilket låter mig ställa in fasta IP-adresser utifrån MAC-adresser. Det kan vara något liknande, men enklast är nog om du kikar i manualen.

Skrivet av Electricc:

Oj, en snabb fråga till hur ska jag göra för att kunna skicka filer från min dator direkt över till hans?

Ett enkelt sätt är att använda Windows fildelning, en kort och enkel guide finns att läsa här.
Annars så borde IM-protokoll som ICQ/MSN kunna se till att sköta överföringen internt inom LAN:et. Att sätta upp en FTP-server med tex FileZilla FTP Server är väl en till lösning, men bra mycket mer omständig (dock så brukar väl FTP-överföring ge bäst hastigheter totalt sett).

Medlem

när jag skriver ipconfig så står det

Ethernet-kort Anslutning till lokalt nätverk:

Anslutningsspecifika DNS-suffix

IP-adress........:192.168.1.110
Nätmask.........: 255.255.255.0
Standard-gateway.....:192.168.1.1

Sen så står det inte mer?

Medlem

Och varför kan vi inte lira på samma cs server? :S Det står failed to contact to game server, varför blir det så? Vi kan utan problem lira på olika servrar..

Medlem
Skrivet av Electricc:

när jag skriver ipconfig så står det

Ethernet-kort Anslutning till lokalt nätverk:

Anslutningsspecifika DNS-suffix

IP-adress........:192.168.1.110
Nätmask.........: 255.255.255.0
Standard-gateway.....:192.168.1.1

Sen så står det inte mer?

det är den ena ip konfigurationen, vad står det på den andra datorn? om datorerna får samma ip adress så får den ena datorn upp ett felmeddelande om att det har blivit en konflikt med ip adress. för 2 datorer kan inte ha samma ip adress

Skrivet av Electricc:

Och varför kan vi inte lira på samma cs server? :S Det står failed to contact to game server, varför blir det så? Vi kan utan problem lira på olika servrar..

det där låter skumt, ni borde kunna spela på samma server. kolla upp så att NAT på routern är aktiverad. borde finnas någonstans i menyerna på routerns hemsida

Medlem

Jag hittar inte var man kan sätta på Nat, har en netgear Mr814v2

Medlem

Klart du har NAT på, annars skulle du inte komma åt internet alls.


signatur
Medlem

Okej, men vad snackar mad-dog om då? :S

Medlem

kör ipconfig /all

Det ger lite mer info, posta svaret här.


signatur
Medlem

Testa att resetta din router tilll fabriksinställningarna.


signatur
Medlem

har du ingen bild med "ipconfig /all" på den andra datorn också?

1
Skriv svar