Cool 'n Quite fungerar inte!

Medlem
Cool 'n Quite fungerar inte!

Tjena. Har ett litet problem med min dator det är att Cool 'n Quite inte fungerar. Det reglerar i vilket fall inte fläkten vilket det borde göra min processor är en AMD64 x2 4200+ och mitt moderkort är ett MSI K9N Ultra har satt på det i bios, installerat drivrutinen och satt på minimal energisparning eller vad det hette. Någon som har några tips?

nj
Medlem

Fläkten regleras inte av Cool 'n Quiet, utan det är bara processorns klockfrekvens samt spänning som ändras.
För att sänka varvtalet så krävs antingen ett moderkort som stödjer PWM-styrning samt mjukvara i Windows som då reglerar fläktens varvtal utifrån temperaturer, alternativt en temperaturstyrd fläkt (vilket bla AMDs medföljande kylare har).

Inaktiv

Eller en enkel fläktstyrning ála Zalman Fanmate? Inte lika bekvämt som att ha det automagiskt, men funkar bra ändå. Dessutom behöver man inte pyssla med Cool & Quiet. Bara sänka varvtalet när man vill ha det tyst.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Ahh, därför min processor kylare låter som ett frustande tåg... Har ett asus m2n-e Men aldrig hittat några drivare som styr sånt, är jag blind eller what?

nj
Medlem
Skrivet av Alcr:

Ahh, därför min processor kylare låter som ett frustande tåg... Har ett asus m2n-e Men aldrig hittat några drivare som styr sånt, är jag blind eller what?

Drivrutiner för Cool 'n Quiet finns att ladda ner från AMDs hemsida (tillsammans med andra tänkbara nödvändiga drivrutiner för Athlon 64/X2-processorer).
Moderkortstillverkarna brukar kunna ha sådant för nedladdning från sin hemsida med, men det är inte alltid de är så väluppdaterade utan de nyaste drivrutinerna finns hos orginalutvecklaren.

Inaktiv

Jo men det har jag... Den ligger på typ 1v när den inte används, men processor fläkten ligger endå på topp hela tiden, precis som för Qrush. Och jag har inte hittat några drivrutiner som täcker det hoss Asus... Är jag blind eller va?

Medlem

Ah ok så det är så det ligger till.

Inaktiv

Manuella potentiometrar istheshit


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Verkar som om MSI har något program som heter Core Center, ingen aning om det kan sänka fläkthastigheten dock.
I BIOS så ska det dock finnas en funktion i H/W menyn som heter Smart FAN Target. Ställ in den på 50 C och testa. Se dock till att det är en 3-pins fläkt Kopplad till moderkortet.

På Asus så hette funktionen Qfan. Funkade fint på min gamla Athlon64 3200, körde passiv kylning på den mer eller mindre hela tiden med en Zalman CNPS7000 CU, fläkten började bara snurra när man drog igång något riktigt intensivt (eller när tempen gick över 51 C).
Bättre CPU för ett fläktlöst system har jag nog aldrig haft, ska bara få tag på ett bra HTPC chassi och en tyst HD.


signatur

How can we win when fools can be kings?

Inaktiv
Skrivet av N3m35i5:

På Asus så hette funktionen Qfan. Funkade fint på min gamla Athlon64 3200, körde passiv kylning på den mer eller mindre hela tiden med en Zalman CNPS7000 CU, fläkten började bara snurra när man drog igång något riktigt intensivt (eller när tempen gick över 51 C).
Bättre CPU för ett fläktlöst system har jag nog aldrig haft, ska bara få tag på ett bra HTPC chassi och en tyst HD.

Qfan säger du... I bios eller är det mjukvara?

Edit: Jag hittade det nu... Fanns tre st att välja på

Performance
Optimal
Silent

Förstår vad performance å Silent menas med, men vad menar de med Optimal?

En annan fråga som kanske inte är i varken rätt tråd eller forum del är, Kan man byta fläkt och kylare på grafikkort även om det i princip är omöjligt att få bort grafikkortet? (bröt låspinnen i låst läge)

Medlem
Skrivet av Alcr:

Qfan säger du... I bios eller är det mjukvara?

Edit: Jag hittade det nu... Fanns tre st att välja på

Performance
Optimal
Silent

Förstår vad performance å Silent menas med, men vad menar de med Optimal?

En annan fråga som kanske inte är i varken rätt tråd eller forum del är, Kan man byta fläkt och kylare på grafikkort även om det i princip är omöjligt att få bort grafikkortet? (bröt låspinnen i låst läge)

Med optimal så väljer datorn själv vilken hastighet som är bra baserd på temp vilket resulterar (på mina paps fläktar) i några rpm mer än silent i idle.

Allting går med lite svordommar och våld, sen är det ju en annan femma om man vill göra det på ett kort som kostade t.ex. 2000-5000:-


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem

Äsch då prollen ligger på 42-43 grader i windows och 50-55 grader i spel.

Inaktiv
Skrivet av N3m35i5:
Skrivet av Alcr:

Qfan säger du... I bios eller är det mjukvara?

Edit: Jag hittade det nu... Fanns tre st att välja på

Performance
Optimal
Silent

Förstår vad performance å Silent menas med, men vad menar de med Optimal?

En annan fråga som kanske inte är i varken rätt tråd eller forum del är, Kan man byta fläkt och kylare på grafikkort även om det i princip är omöjligt att få bort grafikkortet? (bröt låspinnen i låst läge)

Med optimal så väljer datorn själv vilken hastighet som är bra baserd på temp vilket resulterar (på mina paps fläktar) i några rpm mer än silent i idle.

Allting går med lite svordommar och våld, sen är det ju en annan femma om man vill göra det på ett kort som kostade t.ex. 2000-5000:-

Ahh, ok... Man tackar!

1
Skriv svar