Är minnet på grafikkortet och ram minnet samma sak?

Inaktiv
Är minnet på grafikkortet och ram minnet samma sak?

Hej, jag har en riktig nybörjar fråga. Jag undrar om minnet på grafikkortet och ram minnet är samma sak, om inte, vad är skillnaden.

T.E.X

Om jag har ett grafikkortsminne på 512 och ett ram minne på 512 är det samma sak som att ha 768 ram och 256 i grafik?

Vore väldigt tacksamm för hjälp.

//Eric

Inaktiv

Det är inte samma sak. Grafikminnet är helt dedikerat till att rendera grafik i spelet, ju högre upplösning desto mer grafikminne bör man ha. De flesta spel idag mår mycket bättre av att ha mycket ramminne och typ 256mb grafikkort än att ha massor med grafikminne och lite ramminne.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem

Dock så finns det grafikkort som kan låna av datorns ramminne för att få tillgång till mer minne. Det handlar dock främst om grafikkretsar för bärbara datorer men det finns även en del grafikkort för vanliga datorer med (dock enbart inom budgetsegmentet iom det är en prestandaförsämring att använda datorns minne än att ha eget dedikerat sådant).

Inaktiv
Medlem

Det går att ställa in hur mycket RAM som ska användas för grafik i RivaTuner

EDIT: för Texture's

Inaktiv

alla grafikkort kan låna av internminnet. däremot finns det vissa som reserverar minne, och det är dessa som nj avser.

Xphome, det är med all sannolikhet _g_ram som menas.
edit: eller har du en nforcebräda månne?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

alla grafikkort kan låna av internminnet. däremot finns det vissa som reserverar minne, och det är dessa som nj avser.

Xphome, det är med all sannolikhet _g_ram som menas.
edit: eller har du en nforcebräda månne?

ok, nej det har jag inte

EDIT: det står "Amount of system memory for PCI textures" det borde vara RAM eller?

Inaktiv

den funktionen är borttagen sedan länge ur nvidias kontrollpanel, eftersom den bara gäller pci-kort. agp- och pcie-kort hjälps inte av den inställningen.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

1
Skriv svar