Tankar om ny CPU-kylare.

Vila i frid
Tankar om ny CPU-kylare.

Tjo.
Jo, tänkte ta och uppdatera kylare till min C2D E6600, tycker den ligger lite högt just nu när det gäller värme, cirka 45 grader normalt och uppåt 60 vid full load.

Funderade på att köpa Zalman CNPS9700.

Några tankar om detta? Bra/dåligt?

Alternativt, är det någon som har den, är den enkel att installera för mig som inte är så jättevan vid att byta kylare och mixa med moderkortet på högre nivå.

Tack


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Inaktiv

Jo.. den är bra.. men prisvärd vet jag inte. Det finns några kylare som kyler nästan lika bra från Zalman som är ca. 300kr billigare.

Kan länka åt dig. Är ljudnivån viktig?


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Vila i frid

Länka gärna.

Ljudnivån är mig inte viktig. Har levt med en buldozer till dator i år och dar.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Inaktiv

Denna kylare är en lite äldre version av den du länkade men fungerar ungefär lika bra. Tänker själv beställa en då jag beställer Quadcore 22:a juli. Har alltså inte testat den men hört mycket bra om den.

https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ZALCNP...


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

Nu blir det dubbelpost.. men värt att läsa för dig:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

Äldre modell? Helt annan design ju :P. Skulle inte köra en Quad med den kylaren. Zalman själva har inte ens skrivit in Quadcore som kompatibel så man ska nog se upp, quad är ju inte så svala att börja med.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Vila i frid

Tackar!


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Inaktiv

Refererade alltså till DarthZs Zalmankylare cnps7700 och inte till den du frågade om först, den klarar det fint. Kika på Scythes grejer, de är nice.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

akta om du köper en infinity bara.. stora så in i helvete. Helvetisk beskriver dess storlek rätt bra.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv

inget fel på intels standardkylare imo...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Schythe är bra.

PaddanL - the_maxx kör C2D och inte Quad.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

Nej jag märkte det. Men svaret var ju snarare till DarthZ.

F.ö. är inte 60 i load farligt mycket the_maxx.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Ska nog köra C2D istf Quad så det blir nog lugnt..
Var lite trött.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

shit för dem pengarna kan du jue köpa en Scythe Infinity , som spöar allt Recension

+ Tyst, kyler bra (ee6600 @3ghz på34C aldrig över 55-60 full load med intel tat)

- Stor, lite jobbig att montera be din syster/mor att sätta in pinarna df tjocka fingrar kommer ej igenom


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Inaktiv
Skrivet av Tomzi:

shit för dem pengarna kan du jue köpa en Scythe Infinity , som spöar allt Recension

+ Tyst, kyler bra (ee6600 @3ghz på34C aldrig över 55-60 full load med intel tat)

- Stor, lite jobbig att montera be din syster/mor att sätta in pinarna df tjocka fingrar kommer ej igenom

Inte bara bra utan extremt bra! Tyst vet jag inte, något i min burk låter som bara den, gissar på att det är grafikkortet dock...

Noctua NH-U12F är jävligt bra kylare.

Här är den "in action" http://www.fz.se/bilder/arkiv/6/63mc5iawn2djt7x0r9z1kfobhpevg...

Ganska stor som synes - men den är tyst och effektiv.

Edit: en till bild

http://www.fz.se/medlem/bilder/?id=405

Där får man lite perspektiv.

Medlem

Införskaffade själv en Thermalright Ultra 120 till min C2D6700, kyler bra, tempen sjönk ca 15 C jfm min gamla Zalman CNPS7000 Cu.
Kombinerat med en 120mm Papst så blev den tyst också. Dock så gick moderkortstempen upp med 5 C pga att zalmanen blåste ner mot MB medans denna blåser luften direkt mot de bakre chassifläktarna.


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem
Skrivet av N3m35i5:

Införskaffade själv en Thermalright Ultra 120 till min C2D6700, kyler bra, tempen sjönk ca 15 C jfm min gamla Zalman CNPS7000 Cu.
Kombinerat med en 120mm Papst så blev den tyst också. Dock så gick moderkortstempen upp med 5 C pga att zalmanen blåste ner mot MB medans denna blåser luften direkt mot de bakre chassifläktarna.

köpte själv ultra120 extreme, fick också ner tempen en hel del, men ändå inte alls i samma nivå som i vissa tester, lite för varmt i min trånga chassi. Men jag får vara nöjd med att kunna köra e6600 @ 3,3 ghz, 60 C med tat på full load


signatur

thank you, come again

1
Skriv svar