Medlem
Minnen

OM jag nu köper 2 gig minne(2*1gig exakt samma) så ska de köra i dual channel så klart, men kan jag fortvarande använda mig av mitt 1 gig ?,

Och hur funkar 4 gig dual channel ? går de med 4 st 1 gig ?


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Inaktiv

Dual channel funkar bara med 2 eller 4 minnen, undantagsfallet är något skumt moderkort som tydligen skulle kunna köra dual på 3, som diskuterades i nån annan tråd, men det kan du nog glömma.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

som paddan säger. 4GB är lite småharvigt om man inte har 64-bitars operativsystem, annars är det bara 3GB som kan användas fullt ut, typ. om du har en 1GB-sticka nu ligger det väl närmast till hands att köpa en till likadan/så nära du kan komma


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

ok , jaha, nej jag bara undrade hur de funkade med 4 stickor.. men jag ska köpa 2 st 1 gig, tänkte om jag kopplar dem 2 som dual channel, och sedan den 1 gigen jag har kvar i sin egen slot, kommer den ens att användas ?


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Inaktiv

Ja asså... så här ligger det väl typ till: Om du har 1 gb nu och köper två till så har du ju 3 gb. Självklart kommer du då kunna använda 3gb, men inte i dual channel läge. Har svårt att tänka mig att du kan köra 2 stycken i dual channel och sen en separat i single. Så antingen 3 gb i single channel eller 2 gb i dual channel, alternativt att du köper 3 gb och kör 4gb i dual channel.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

hum ja de kan jag också göra iförsig, men kommer de funka lika bra i dual channel om de inte är samma fabrikat på minnen ? och vad är bättre, 3 gig singel eller 2 gig dual channel


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Inaktiv

Nej, troligen kommer det inte funka lika bra om det är olika fabrikat på minnet. Kör på 4GB dual så får du snabbast.. skulle kunna tänka mig att 3GB är snabbast, inte prövat så jag vet ej.

Kör Vista 32-bit så kommer du märka väldigt liten skillnad på bytet från 2GB till 3GB och ingen alls om du kör XP. Så jag hade kört på de 2 nya giggen och testat hur det går.. vill du boosta upp det ännu mer så köp 2GB till.

Du måste ha samma hertz samtal på alla minnena du ska köra.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

Har det blivit kinkigare med olika tillverkare? Själv körde jag två olika tillverkare utan problem under en längre tid...
I Vista säger folk att det i princip krävs mer än 2 gb för att det ska funka att spela. Hur det faktiskt är med den saken vet jag icke.

Om ramminnena går på kvartssamtal och diskuterar så kan de nog komma överens om att de som är snabbare får vänta på de som är långsammare och rätta sig efter deras takt, precis som i det svenska skolväsendet, så där ska det nog inte vara några problem heller egentligen.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Jag kör på 1GB i Vista.. säger du ett spel jag inte kan lira som är släppt så får du en blomma - 2GB är pefekt för Vista. 1GB fungerar - 3GB är overkill i 32-bit versionen precis som 4GB är i 64-bit versionen.. folk vill ha det när dom maxar precis som när man skaffa grafikkort som 8800GTX/Ultra och QuadCore.. finns inget spel som klarar av så mycket minne/processor/gpu just nu.

Jag sa aldrig att det inte fungerade, minnena kan bli lite slöare och har större chans för instabilitet då de är från olika utvecklare - men som sagt.. det funkar; jag hade däremot bytt ut alla minnen så jag fått samma tillverkare.

Ursäkta för eventuella felstavningar och felskrivningar.. vaknade för ca. 2 sekunder sen.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

aha, de handlar dock inte så mycket om operativ system, Vista för vänta(eller kanske inte ? för de jag spelar är typ bara spel som funkar med DX10 ?), men syftar mer på spel då, men får vell ta och prova 3 gig singe och 2 gig dual när jag får in dem så ska jag se. men räcker då 2 gig om man t.ex använder vista (34bit) och sedan spel som WiC ? eller de går fortare med XP ?


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Inaktiv

Ja. Jag kör vista 64bit med 1 GB DDR (DDR ... inte DDR2 som är snabbare) RAM och kan spela WiC utan problem (betan).

Spel kräver inte så mycket av minnet och prollen som folk tror.. det spel kräver är ett bra GPU.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

och CPU, förr spelade jag bara med bra GPU, sedan när jag satte in en bra CPU , så vare "waow.." och minne underlättar för datorn, mer kan sparas i de som textures osv. Om de bara hade vart GPU så hade väl WiC kunant funka med allt på high ?


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Inaktiv

Klart att allt går mer "smooth" med minne och prolle men priset att uppgradera så mycket är knappast värt det. 1GB DDR och AMD +3700 räcker helt klart för WiC på allra högsta settings.. ligger på konstanta ~30 fps (säg inte att det behövs mer för du märker ingen skillnad när fps:en går högre än 20 fps).


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

ne de är sant hehe, 30 FPS ?! laggar de inte som in i ? Specielt i ett sånt spel var smooth is teh shit, med den kamera funktionen


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Inaktiv

Nej. Allt flyter på bra - laddnings tiderna ligger på ca. 25-30 sekunder vilket jag tycker är totalt acceptabelt.

Har spelat ett par 16 player spel och dom flyter även på bra.
WiC är ett väldigt optimerat spel.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

30fps med 3700+? roflmao!


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

1
Skriv svar