Värt sina pengar ?

Medlem
Värt sina pengar ?

Mitt gammla grafikkort brann upp häromdagen efter 2.5 år (ett halv år efter garantin gick ut såklart )

Letar nu efter ett nytt runt 2000kr och är helt vilsen måste jag erkänna.

Läst runt lite dock och vad jag förståt är radeons X1950 prisvärda i prisklassen jag söker.

Nåväl hittade det här kortet och tänkte fråga om nån annan synpunkt om prisvärdheten av det innan jag skickar i väg min beställning, för som sagt jag vet inte mycket om grafikkort.

https://www.datorbutiken.com/home/Default.aspx?Product=PCRX19...

Tack på förhand

/Peter

Inaktiv

Ja först och främst bör du kika över vad du har för komponenter i resten av datorn...
Det är ingen större idé att köpa X1950XT om du inte har en processor som kan matcha någorlunda hyffsat.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

uppdatera burken i etapper, men för nu varande har jag
en p4 3.4 g med 2 g ram.
och så klart moderkort som stöder pci express

Medlem

x1950xt är lite saftigt för den processorn imho. x1950pro lär väl vara rätt billiga nu, kanske en bättre match


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Processorn kommer bli en flaskhals men det betyder inte att du inte ska uppgradera till det GFX. Du kommer väl säkert uppgradera CPU:n någon gång också.

Tycker folk snackar skit när dom säger att man inte bör uppgradera GPU/minne för att man har dålig prolle eller liknande.

Själv hade jag nog satsat på Dx10 GPU om jag varit dig. T.ex. 8600GT.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

Poängen med att inte köpa tex ett grafikkort som är för snabbt för processorn är ju att när man känner att man behöver byta processor så kan grafikkortet mycket väl vara förlegat ändå. 8600GT är väl inget höjdarkort direkt, presterar ju sämre än 7600GT i DX9 vad jag har förstått, vilket innebär att ett X1950Pro springer ifrån det rejält. Till detta bör tilläggas att det är ytterst tveksamt om 8600GT kommer prestera så pass bra att det blir ett kul kort för DX10-spel.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

1
Skriv svar