Problem med Windows installation. Hårdvarufel?

Inaktiv
Problem med Windows installation. Hårdvarufel?

Bakgrund: Datorn hade börjat krångla när den gjorde uppgifter som att zippa upp filer, flytta filer mellan hårddiskar och vid användande av torrentprogram.

Med krångla så menar jag att dessa uppgifter fick datorn att temporärt hänga sig då de tog upp datorns fulla kapacitet. Och att dessa uppgifter tog fem-tio gånger tiden vad de borde. Dock så funkade fortfarande Battlefield 2 fortfarande helt ok så jag misstänker att det har något att göra med att datorn multitaskar.

Jag testade att regcleaner, Norton men de lyckades inte fixa problemet eller hitta några virus så jag tänkte att det var dags för en gammal hederlig formatering. Kollade temp på cpu och gpu också vilka var helt normala.

Installationen gick som vanligt, uppladdning av filer och förberedelserna gick väl men vid installationen av komponenterna så hängde sig allt. Fast det var mer som att datorn bestämde sig för att sluta kämpa än att hänga sig av för mycket info. Testade igen och den hängde sig på i princip samma ställe och sen än en gång på samma ställe.

Nu misstänker jag hårdvarufel..

Jag uppskattar alla råd jag kan få!

Inaktiv

Vad är det för Windows? Är det en gammal skiva?
Din hårddisk kanske har fuckat upp sig.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

Det är Win Xp och skivan fick lillebrorsan när han köpte sin nya dator i vintras. Skivan är i finfint skick.

Sedan har jag svårt att tro att problemet ligger med hårddisken. Gjorde ett online test på mina hårddiskar för ngn månad sen och den jag har OS på var i bra skick enligt testet. Men man vet juh aldrig.

Inaktiv

För mig låter det som hårddisk trubbel. Norton fungerar bra men inte att använda torrentprogram, zippa och flytta mellan hårddiskar (Norton använder sig av processorn/minnet mellan de andra sakerna använder hårddisken).


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Testa din hårddisk! Använd t.ex. "Ultimate Boot CD" som innehåller verktyg för att testa olika fabrikat av diskar. http://www.ultimatebootcd.com/

Inaktiv

Eller SMART, om disken nu har det. Tanka SpeedFan och testa där igenom så kanske du får fram något.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

ladda ner orthos och kör den på prio 8-9 och låt gå i 24 timmar. Du kanske kan köra en blend test som påfrestar både processor och minnen på samma gång.
Följ även tempen på corarna med tex senare version av speedfan eller om du kör intel processor kan du övervaka med TAT. Tempen på c2d core bör inte ligga högre än 60C.


signatur

thank you, come again

1
Skriv svar