Medlem
Ny död dator :(

Fick hem min nya dator idag, i delar. (Listar bara det viktigaste...)

MSI P35 PLATINUM Socket775 ATX

Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4MB FSB1066 Socket 775

Corsair Value Select VS2GBKIT667D2 2x1024MB Kit (tot. 2GB) DDR2 PC2-5300 667MHz CL5

Allt gick som smort till dess att jag skulle starta skiten. Då lyser de fyra röda felkodsdioderna på moderkortet; Felaktigt monterad eller trasig CPU.

Jaha tänkte jag, processorn sitter väl fel då? Men hur skulle jag lyckats med det, den passar ju bara på ett sätt..

I alla fall så felsökte jag mer för att vara helt säker. Jag har:

* Flyttat RAM-minnen
* Tagit loss grafikkort, testat, monterat igen. testat.
* Kontrollerat att kylflänsen sitter stadigt monterad.
* Monterat om hela CPU+kylare
* Tagit ur allt utom moderkort och CPU.

Får alltid samma felkod, CPU felmonterad eller trasig.

Ska jag lita på moderkortet, alltså att CPU är trasig, eller kan det till och med vara moderkortet som strular?

Man har ju monterat en del datorer genom åren, alltid utan problem. Blä...

Inaktiv

Montera om hela datorn igen? När man monterat några st blir det lätt att man blir för självsäker och missar något Annars är det väll bara att skicka in på garantin/ångerrätten?

Medlem

haha, fan vad pinsamt, hade missat att processorn skulle ha en egen ström-matning.

Aja, problemet löst nu i alla fall.

Medlem
Skrivet av Gurthaur:

haha, fan vad pinsamt, hade missat att processorn skulle ha en egen ström-matning.

Aja, problemet löst nu i alla fall.

Haha kul att du fick igång den iaf.

Inaktiv
Medlem

Roligt att höra lite erfarenheter av just det här slaget. Är precis i köpatagen och har tänkt införskaffa i princip samma grejer som dig

Inaktiv
Skrivet av Gurthaur:

haha, fan vad pinsamt, hade missat att processorn skulle ha en egen ström-matning.

Aja, problemet löst nu i alla fall.

Kolla där ser du...

1
Skriv svar