Windows har återställts efter ett allvarligt problem...

Medlem
Windows har återställts efter ett allvarligt problem...

Tjena!

För några dagar sedan började min dator bara slockna ibland. När den sedan startas kommer denna felrapport upp
http://img228.imageshack.us/my.php?image=fel1ux1.jpg

Nån som vet felet?

//Marty


signatur
Medlem

Värmeproblem? Vad har du för temperatur på CPUn? grafikkortet? moderkortet? Står det något intressant i eventloggen?

Medlem

Temperaturerna liggeer mellan 65-70 när jag inte gör något krävande..Vart läser jag event loggen ?


signatur
Medlem

Kör programmet "eventvwr" och titta under "system" resp. application log om det t.ex. finns några errors (rödmarkerade).

Inaktiv

Det är inget ovanligt fel.. felrapporten dvs. svårt att få fram någon information ur bara den.

Testa att klicka av powerswitchen då Windows är på så borde du få samma felmeddelande när du sen startar Windows igen.

Mer beskrivning på vad du gör då datorn slocknar. Låt den stå på utan att du rör den och se vad som händer.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Okej har tittat i loggen nu och det var många rödmarkerade händelser. Alla felen står som källa Service Control Mananger. Händelse koden är olika från gång till gång vissa är samma.

DartZ, Datorn dör och startar automatiskt igen då kommer felmedelandet up. Har även slagit av powerswitchen innan den belv knäpp då kom inte felmedelandet upp.


signatur
Inaktiv

Även när du inte gjort något?
Testa att stänga av alla "Processes" i aktivitetshanteraren och låt sedan datorn stå på. Kraschar datorn inte då så testa att ta bort en process i taget ända tills du hittat vilken process som gör att datorn kraschar.

Annars är det säkerligen ett hårdvaru fel om inte ditt Windows har fått spunk.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Ok men när datorn dör så är det som om någon liten finurlig typ drar ur sladden och sätter i den på en gång så datorn automatiskt startar när sladden kommer i igen.

Men nu är det ingen som drar ur sladden men det är ungefär som om någon skulle göra det:p


signatur
Inaktiv

Kan inte vara temperaturen då? 65-70 när du inte gör något speciellt är ju riktigt högt... Kan mycket väl tänka mig att datorn startar om sig själv för att den blir för varm.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Ok , jag har faktiskt funderat på att köpa en fläkt till men datorn har ju legat runt 60-70 hela tiden utan att jävlas.


signatur
Inaktiv

Rensa datorn från damm då och se om det hjälper.

Edit:
Givetvis är de viktigaste delarna att hålla dammfria processorns och grafikkortets kylflänsar och fläktar.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Rensade den för ett tag sedan då den pep plus för ca 1,5 månader sen men kan testa resa lite.


signatur
Inaktiv

Hade likadant problem en period med min äldre dator, helt oregelbundet dessutom. Jag väntade bara ut det, löste sig till slut av sig själv.

Medlem

Testade kasta ur lite damm från datorn och startade den sedan och trodde att de funkade eftersom den var igång i 1,5 timmar. Åkte sedan glad till stan men när man kommer hem så slocknar dumburken efter 2 minuter...

Edit: Detta är ett utav felen i loggboken:Tjänsten Computer Browser avbröts med följande fel:
Åtgärden misslyckades eftersom tidsgränsen överskreds.

Edit igen : Detta också:Tjänsten IPSEC Services avbröts med följande fel:
Ett försök gjordes att få åtkomst till en socket på ett sätt som är förbjudet av åtkomstbehörigheterna.

Och Detta :Följande start- eller systemstartdrivrutin(er) avbröts på grund av fel under start:
cdudf_XP
UdfReadr_xp


signatur
Medlem

Detta har hänt mig flera gånger men då har det varit helt o hållet på grund av buggar i grafikkortsdrivrutiner som inte fungerat så bra i samband med spel. En reinstall eller installation av nya drivers brukar lösa problemet om det är det som är orsaken.

(ev. kan det bero på för höga klockfrekvenser hos grafikkortet, men även det är lätt åtgärdat)

Medlem

Har ej klockat grafikkortet och drivisarna har funkat utmärkt i 5-6 månader tillsammans med alla spel jag spelat. Datorn startar om även om jag inte spelar något spel..

Edit:Tror jag har kommit fram till att denna händelse i loggboken upprepas flera gånger innan datorn dör

Felkod 100000d1, parameter1 00000008, parameter2 00000002, parameter3 00000000, parameter4 f85c2bef.


signatur
Inaktiv

Du måste testa mer, du kommer aldrig lösa problemet annars.
Testa att ladda ner nya drivisar ifall det finns nyare än dom du har.

Testa det jag skrev... öppna burken och kolla vad som händer då den åker av etc.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Jag har testat nya drivisar tagit väck damm från grafikkort + cpu fläkt. Så det går att ha chassit borttaget och kolla vad som händer?


signatur
Medlem
Skrivet av Martyzx:

Jag har testat nya drivisar tagit väck damm från grafikkort + cpu fläkt. Så det går att ha chassit borttaget och kolla vad som händer?

Varför skulle det inte gå?

Medlem

Vet ej? Men glömde skriva att jag inte har hunnit kolla ifall det hjälpte med nya drivisar till grafik kortet pga att jag inte har haft datorn på efter det.

Får testa ta väck chassit om den dör då så borde det iallafall inte vara överhettning


signatur
Medlem

Bytte drivrutinerna igår kväll och eftersom datorn kunde vara igång ovanligt länge idag så trodde jag att det funkade fram till att den dog efter 3 timmar. Mycket ovanligt länge var den igång eftersom den brukar slockna efter 1-45 min.

Edit: När jag tryckte info om denna händelse

Felkod 100000d1, parameter1 00000008, parameter2 00000002, parameter3 00000000, parameter4 f85c2bef.

Står det:
Datum 2007-07-11
Filnamn faultrep.dll
Filversion 5.1.2600.2180
Händelse ID 1003
Källa System Error
Organisationsnamn Microsoft Corporation
Produktnamn Operativ Systemet Microsoft Win...(Mer syns inte)
Produktversion 5.1.2600.2180
Tid 14:24:49
Typ Fel

Edit: Det DarthZ skrev med prosseserna det går inte stänga av alla samtidigt? Förstår inte riktigt vad han menar..


signatur
Medlem

Stängde av starta om automatiskt vid systemfel och då får jag upp en bluescreen istället där det står bland annat DRIVER_IRQL_LESS_OR_EQUAL och lite längre ner står det att prblemet är något med Ndis.sys


signatur
Medlem

Gjorde en snabb googling o kollade upp ditt felmeddelande. Det verkar som om det kan bero på lite för aggressiva minnestimings - men av dina tidigare inlägg att döma känns det inte som någonting du ställt in?
Någon annan kanske vill fylla på här o kanske förklara lite mer ingående hur man ändrar sina minnestimings? (annars finns google!)

Edit: Några andra resultat på google gav förklaringen (och lösningen!) att det kan vara en USB-enhet som krånglar, typ mus/skrivare nåt sånt. Prova koppla ut alla externa usb-enheter och starta upp utan dem.

Nu när jag läste det påminde det faktiskt mig om ett problem jag hade med ett USB-nätverkskort (Netgear MA311 eller nåt sånt). Så fort jag stoppade in det så fick jag BSOD (IRQ-fel). Men så fort man kopplade ur det och inte använde det fungerade datorn alldeles utmärkt (blev att jag köpte ett nytt nätverkskort istället)

Förresten! (ursäkta alla redigeringar av posten)
Du har inte installerat cisco VPN-klient nyligen? Jag fick feta problem direkt efter installation av den och det hjälpte inte ens att avinstallera för den felaktiga (eller inkompatibla) drivern låg fortfarande kvar efter avinstallation, svaret blev en systemåterställning till veckan innan installation av cisco-klienten.

Inaktiv

Det är definetivt något i hårdvaran som håller på att ta stryk, har du någon gammal grej eller precis bytt ut något?


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

ta och gör en memtest på din dator. för ditt problem låter väldigt bekant som jag har haft en gång i tiden

http://www.memtest86.com/

det där med felet med DRIVER_IRQL_LESS_OR_EQUAL är att en drivrutin är fel installerad. så ta och leta genom all hårdvara du har på datorn och uppdatera drivarna. grafik, ljud, chipset, nätverk, etc.

Medlem

Formaterade datorn och nu funkar det...:D


signatur
Medlem

Billig lösning.... =/

Såna här problem behöver lösas "på riktigt" - det är ju lite det som gör det roligt med datorer

Medlem

För att slippa såna här konstiga problem är det bara att installera Linux.

Här länk till svensk sida med ett underbart forum: http://ubuntu-se.org/drupal/

Kika lite mer på Kubuntu då jag föredrar detta:
http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/125

Officiell sida för Kubuntu (engelsk): http://www.kubuntu.com/

Officiel sida för Ubuntu: http://www.ubuntu.com/

Skillnaden mellan dessa två Linux varianter är i stort bara skrivbordsmiljöerna (Kubuntu använder ett som kallas KDE och Ubuntu GNOME).

Det är svårt att lära sig i början då det är helt nya typ av OS, men efter några dagar är det busenkelt!


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

1
Skriv svar