Hjälp med E6600 (P5N-E SLI mo-bo)

Inaktiv
Hjälp med E6600 (P5N-E SLI mo-bo)

Jag försöker klocka min E6600 till 3 eller 3.2ghz, men hittils har det inte gått så bra, fick upp den i 3.1 men då med problem i super pi, vilket jag tror beror på vcore och vdimm-inställningar som jag inte vet hur jag ska ställa in rätt.
Kan någon hjälpa mig komma upp i 3.2ghz stabilt?
Min utrustning är följande :

E6600 (såklart)
4gb Corsair 5400 DDR2 @ 667mhz
Asus P5N-E SLI moderkort
Noctua NH-U9F CPU-kylare. (liknar scythe infinity).

Vad jag har testat är att överklocka via moderkortets eget överklockningsverktyg, alltså 20%s överklockning (2.8ghz). Det fungerar stabilt, men jag vill ju helst komma upp i 3.2. Den är inställd på 1066 FSB som original. Och jag har aldrig testat ändra multipliern.

Tips och hjälp uppskattas, och jag har läst Sweclockers Conroe-guide, har den utskriven här.

Inaktiv

Då föreslår jag du kan kika i tråden om just P5N-E Sli på sweclockers också, där finns allt möjligt om det kortet om jag minns rätt


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Skrivet av PaddanL:

Då föreslår jag du kan kika i tråden om just P5N-E Sli på sweclockers också, där finns allt möjligt om det kortet om jag minns rätt

Det jag hittar är en problem-tråd, och inte så mycket att gå på där heller, tyvärr. :/ Därför frågar jag här.

Inaktiv

Sådär, nu har jag pillat lite grann med FSBn och kommit upp i 3.4ghz. Inga problem än så länge, kört super pi i 32mb utan problem alldeles nyss också. Och temperaturen ser bra ut.
Vad tror ni?

http://pici.se/pictures/lmzYjxFPl.jpg

Inaktiv

Har lyckats köra 3dmark 06 + stalker och graw utan problem med de mest krävande inställningarna, känner mig riktigt nöjd nu, det var enklare än jag trodde det här med överklockning.

Inaktiv

Ingen respons alls? Dött forum? 0_o

Inaktiv

Mjo hyffsat dött, me vad vill du folk ska säga? Grattis? Det är ju helt klart en fin klockning.
Däremot är det ytterst få som skriver om det på detta forum. Sweclockers är mer inne på den biten :).


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av gameness:

Ingen respons alls? Dött forum? 0_o

Vad ska man svara?

Inaktiv

Kul med lite respons! Haha ja det är klart man vill höra "Grattis" iaf ;D
Såhär ser min cpu-z ut just nu iaf. Jag kör minnena i 1:1.
Kan jag göra något mer? Man vill ju alltid försöka klocka liiite till!
http://pici.se/pictures/OhFdnOTxX.jpg

Inaktiv

Om allt är stabilt och svalt så kan du ju säkert mata på lite till. Fortsätt höja FSB. När det inte går längre så petar du upp vcore en snäpp och försöker igen. När det inte vill sig så höjer du volten till nord- och sydbryggorna och testar igen. Borde väl gå att krama ur lite till på så sätt.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Tack PaddanL, du är alltid hjälpsam. <3
Har inte orkat något mer idag efter jobbet, utan har spelat Stalker och tittat på UFC, men jag uppdaterar tråden vid nästa tillfälle!

Medlem

snyggt, men 400-450FSB är nog knappast omöjligt, så det är bara att kämpa vidare . min e6300+p5b-e(rev 1) ligger på 420fsb, och den kommer en bra bit till om man orkar kyla nordbryggan aktivt. men p5n-e har väl ganska kompetent nb-kylning från början så det borde inte du behöva tänka på tycker jag...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Attsingen, testade höja FSBn och gå lite längre, men det ville sig ej! :/ Jag hade från början 378 FSB och 705 (från 667) på minnena, när jag sedan höjde till 400 FSB och 750 på minnena bemöttes jag av ett långt entonigt tjut från moderkortet när jag startade om datorn. Vad kan jag testa? Höja minnenas volt? höja vcore ytterligare?

Min nuvarande fungerande konfiguration är på 3.4ghz och ser ut såhär i bios:

Volt
http://www.pici.se/87876/
CPU & Minnes-FSB
http://www.pici.se/87877/

Inaktiv

Sätt minnena på lägsta dividern, dvs lägsta inställningen i BIOS. Då förhindrar du att minnena skapar problem. Sen bara ösa på processorn :). När du nått högsta på processorn så börjar du på minnena, som tyvärr är lite i långsammaste laget för att nå bästa prestanda. Fin klockning även om det är max. Grattis.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

det är bara det att super pi inte är så bra för test av stabilitet, och inte alltid spel heller, testa köra orthos i prio 8-9 i 24 timmar och klarar den det så får du godkänt (risken finns dock att den fallerar ganska omgående om du inte kört det tidigare under överklockningen).
Följ tempen med Intel TAT, och satsa på att hålla tempen på max 60C.


signatur

thank you, come again

Medlem

vet inte hur det är med 650i-chipset, men exempelvis p965 föredrar 401fsb+ framför 400. kan vara värt ett försök...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar