ATI Raedon X850 Platinum Edition kylproblem [Okunskap]

Medlem
ATI Raedon X850 Platinum Edition kylproblem [Okunskap]

Läste lite på andra trådar om kylproblemen men nu när jag faktiskt satt och lira Transformers på datorn så kom det upp ett medelande på datorn att tempraturen är över säkerheten och ber mig kyla ner.

Grafikortet är 2 år gammal och jag är inte haj för fem öre på hårdvara.

Så några korta frågor som jag skulle uppskatta om någon kunde besvara på:

1. Vad ska jag titta på om kylningen/fläkten funkar korrekt?

2. Kan man köpa en ny fläkt eller en TILL fläkt?

3. Ta av skalet på datorn ger sämre kylning än med locket på?

Tack påförhand

Inaktiv

1. blås bort damm ur flänsen. dammsuger du får du en pungspark.
2. inte om maskinen är vettigt ihopbyggd och alla fläktar fortfarande är hela.
3. skal på.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Tack för svaren men pungspark är jag lite förvirrad på :).

Datorn är ifrån Dell så inget jag har byggt upp, jag antar att fläkten börjar strula nu lite i tanke på att åldern börjar komma igång.

Har frågat lite människor och ska iväg om en timma och fixa en "Chassiefläkt" eller hur det utalas.. Scheise-fläkt låter bättre.

I tanke på att jag är rätt oteknisk så vågar jag inte dra ut grafikkortet och pilla med fläkten, gör jag det så sprängs väl hela datorn när jag sätter in den igen.

Medlem

Det blev en 80mm Chassie fläkt nu i slutändan med tre 3 piggar även en adapter med 4 piggar.

Får se om resultatet blir bättre.

Inaktiv

Är det ett ATI kort du har? Vet att Dell har bytt ut MASSOR med en viss typ av ATI kort som fläkten på kortet kärvat ihop på...

Ring och hör om du har garanti kvar..

edit: ojdå, missade topic, men iaf.. Det har bytts många ati kort i dell burkar.

Inaktiv

sätt inte in en massa fläktar om du inte begriper vad du gör. det är onödigt, dyrt och väldigt lätt kontraproduktivt. dell har full koll på sånt där.
ffa löser det inte problemet - den trasiga fläkten är fortfarande trasig. ring supporten.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

1
Skriv svar