Quad Core sänkning

Inaktiv
Quad Core sänkning

När kommer prissänking och hur stor kommer skillnaden bli? Läste nån stans att det kom att kosta ca. 260 dollar men det är väl lite orealistiskt? Vad vet jag.. vad vet ni??

Och är https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=GIG965... kompatibelt med Quad Core?


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

nj
Medlem

Läst lite om prissänkning av Q6600 nu i mitten av juli, men även september.
Enklast att ta reda på om moderkortet stödjer en quad core är väl att besöka tillverkarens hemsida så bör de ha listor över vilka processorer som stöds, vilken bios som krävs, revision av moderkortet, etc.

Inaktiv

OK, tack nj.. såg ingenting på datorbutiken så visste inte riktigt hur jag skulle gå till väga! Tack igen.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Har hört att den kommer få samma pris som e6600 har idag.

Inaktiv

Jo, blir nog ett GB moderkort och en quadcore när prissänkningen sker.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Kommer även de andra c2d processorerna att sjunka i pris? (typ E4300)

Inaktiv

Mjo alla kommer förmodligen sjunka i pris. Däremot lär det märkas tydligast på de riktigt dyra grejerna mest, dvs Quad Core.
Det är kul att alla vill köpa Quad Core när, om jag inte har fel, knappt några spel är ens optimerade för två kärnor än :P. Tycker ändå det känns som att företagen vill pracka på konsumenterna saker de inte behöver. Men det är klart, är det billigt så varför inte.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Crysis kommer att ha stöd för fyrkärninga processorer när det väl släpps.

Medlem

Supreme Commander ska enligt utsago från GPG utnyttja 4 kärnor (kanske inte fullt ut, men det klarar av att utnyttja dem iaf). Prestandan ska vara bättre än 2 kärnor enligt ett par tester jag läst någonstans (låter ju hemskt trovärdigt det här nu när jag tänker efter )

Medlem

Vilka spela kommer ha/har de ? och dme spelen som inte har de, funkar de och spela på den endå ?


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

ja, det är bara så att man bara använder den mängden cores som stödjs (stöds?).

p.s. var tvungen att läsa inlägget 3 gånger för att vara säker på vad du sa.. grym accomplishment på två meningar btw.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av sno0zer:

ja, det är bara så att man bara använder den mängden cores som stödjs (stöds?).

p.s. var tvungen att läsa inlägget 3 gånger för att vara säker på vad du sa.. grym accomplishment på två meningar btw.

haha danke,ja så blire på öl och en tom mage 8-)


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

Om ett spel klarar två kärnor, klarar det hur många som helst.


signatur

A warrior do not complain abou physical pain...

Inaktiv

Om ett spel klarar 1 kärna så klarar det hur många som helst. Frågan är bara om det går snabbare då du kör på fler kärnor.

Crysis, Supreme Commander och Company of Heroes är några av de spel som stödjer quadcore - finns väldigt många renderings program som även stödjer quadcore då det går väldigt mycket snabbare.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem
Skrivet av Z4XXOR:

Om ett spel klarar två kärnor, klarar det hur många som helst.

Det är väl ändå dra allt över en kant...
Bara för att man lyckats dela upp en process i två delar/trådar betyder ju inte det att man kan dela upp den i ytterligare.
Att hitta algoritmer som identifierar "flertrådighet" (help me out) är ett arbete som det forskas på mycket just nu och är någonting som definitivt inte är lätt. Så bara för att ett arbete går att dela upp i två instanser betyder inte det att man bara kan dela upp det i ytterligare

Inaktiv
Skrivet av Boulund:
Skrivet av Z4XXOR:

Om ett spel klarar två kärnor, klarar det hur många som helst.

Det är väl ändå dra allt över en kant...
Bara för att man lyckats dela upp en process i två delar/trådar betyder ju inte det att man kan dela upp den i ytterligare.
Att hitta algoritmer som identifierar "flertrådighet" (help me out) är ett arbete som det forskas på mycket just nu och är någonting som definitivt inte är lätt. Så bara för att ett arbete går att dela upp i två instanser betyder inte det att man bara kan dela upp det i ytterligare

Och att dessutom vinna prestanda med nya tekniken är nästa utmaning

Medlem

Valve håller ju också på att optimera source motorn för flera kärnor så det kommer säkert många fler spel snart. Hur är det med Unreal Engine 3 egentligen?

Kanske ska ta och uppgradera datorn... hmm.

Edit, btw vad hände med 64-bitars spel egentligen? Har blivit relativt tyst om det nu.


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem

ut3 har jag läst ska ha stöd för quad.


signatur

thank you, come again

Vila i frid

Någon som vet när prissänkningen kommer ske? Eller är det bara att surfa in på dustins hemsida en gång om dagen?


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

nj
Medlem
Skrivet av the_maxx:

Någon som vet när prissänkningen kommer ske? Eller är det bara att surfa in på dustins hemsida en gång om dagen?

Den har redan skett.

Medlem
Skrivet av nj:

Den har redan skett.

Kul, då är det dax att uppgradera när semestern är slut då.

Nån som kan rekomendera at bra moderkort för quad?


signatur
Inaktiv

Köpt mitt Quad från datorbutiken med ett P35-DS4 för totalt 4120:- (plus lite annat smått o gott för mitt mod projekt).

Ska få den innan fredagen hoppas jag, var bland de 5 första som beställde så jag hann beställa innan den tog slut på lagret.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

1
Skriv svar