Ny dator, tips tack.

Medlem
Ny dator, tips tack.

Ska beställa ny dator snart som ska användas som filmdator, med andra ord ska den vara inkopplad min tv hela tiden. Och så klart kunna spela lite mer simpla spel.

Funderar på detta;
MSI P4M900M2-L VIA P4M900 2DDR2-DIMM 2PCI 2PCIe SATA Audio LAN Socket775 mATX
MSIP4M900M2-L 549:-
Intel Celeron D 331 2.67GHz EM64T 256Kb 533MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket775
CEL64-2667DR 393:-
Corsair Value Select VS1GB667D2 1024MB DDR2 PC2-5300 667MHz CL4
1024DDR2CV667 337:-
Sapphire Radeon HD2400Pro 256MB DDR2 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express
SAPHD24P 552:-
Samsung SP2514N 250GB 7200rpm 8MB UDMA133 IDE
SAMSP250 562:-
Samsung 16X DVD-ROM/48X CD-ROM BLACK/SVART bulk IDE
SAMDVD16BL 209:-
--
Något som skulle kunna bytas ut för att spara pengar, men ändå prestera bra. Datorn kommer att uppgraderas med tiden så därför valde jag ett moderkort med stöd för C2D.

Har nätagg, chassi och ljudkort så det behövs inte.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Den där uppsättningen fungerar nog klockrent för film, behövs inte mycket prestanda för det. Gäller det spel så är grafikkort den viktigaste biten oftast så för att kunna lira lite nyare kan det vara värt med att dra upp på den.

EDIT: Såg precis att det finns en inbyggt grafikkort på det moderkortet. Vet inte hur stor skillnad det blir mellan ett billigt PCI-E grafikkort och det inbyggda på moderkortet, men troligtvis så är PCI-E kortet bättre. Frågan är om du skulle kunna spara in på det, men det beror på vilka spel som ska liras.

Inaktiv

Om du tänkt använda den för uppspelning av dvd-filmer från skiva, eller om du tänkt spela upp .avi filmer eller liknande räcker den gott och väl till. Har du planer på att spela upp hd-filmer direkt från hårdisken (.ts filer encodade i x264 exempelvis) bör du införskaffa en bättre processor.

Medlem

Hur dan processor tycker du? Räcker en P4 på 3.0 kanske?

Jag har ju också tänkt att ge mig in på klockning därför vill jag inte ha alltför dyra grejer ifall att något skulle ryka ihop.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Inaktiv

Själv har jag en P4 på 2.8GHz, den klarar inte av att spela upp hd-filmer i x264 exempelvis. Man ser en bildruta här och där men hör ljudet hela tiden. För hd-uppspelning rekommenderas en dubbelkärnig processor, men då du vill överklocka och inte lägga ner för mycket pengar kan du kanske kolla på en P4, men då får du förmodligen ha större Hertztal än 3GHz.

Sen beror det ju på vilken mediaspelare du använder, och vilka codecs du har installerade. När jag testade runt med olika codecs fick jag det nästan att funka prima (fast bilden stannade till var 3e sekund). Så en P4 på 3GHz kan räcka men jag vill inte vara den som uttalar mig om det eftersom jag inte vet till 100%.

Medlem

Okay. Ska kolla vidare lite. Tack så mycket för hjälpen.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Inaktiv

Inga problem, håll oss uppdaterade och lycka till!

Medlem

Har bytt ut lite delar mot sådana som jag tror presterar bättre men det har ändå hållt sig på samma pris.

MSI P4M900M2-L VIA P4M900 2DDR2-DIMM 2PCI 2PCIe SATA Audio LAN Socket775 mATX
MSIP4M900M2-L 549:-
Intel Celeron D 352 3.2GHz EM64T 512Kb 533MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket775
CELD352R 460:-
Kingston KVR533D2N4/1G 1024MB DDR2 PC2-4200 533MHz
1024DDR2K533 291:-
Sapphire Radeon HD2400Pro 256MB DDR2 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express
SAPHD24P 547:-
Samsung SP2504C 250GB 7200rpm 8MB SATA2
SAMSP250S2 562:-
Samsung 16X DVD-ROM/48X CD-ROM BLACK/SVART bulk IDE
SAMDVD16BL 209:-

Blir det bättre? Tog ett moderkort som kommer klara sig lite längre fram i tiden också. Visst, jag vet att minnet är inge vidare. Men jag ska först få datorn att funka innan jag börjar köpa dyra grejer för att klocka.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Inaktiv

Alltså, jag säger så här: Jag vet inte vad du tänkt använda den till exakt, men den duger till det mesta. För hd-uppspelning tycker jag fortfarande du bör lägga ner mer pengar på burken, men visst kan jag ha fel. Det enda raka är att skruva ihop och se om det funkar

Medlem

Jo. Men det är ju så här att jag tog ett moderkort nu som kommer att klara sig längre fram då det är nyare och klarar av fler processorer, så längre fram i tiden kan jag helt enkelt skaffa en ny processor utan att behöva köpa ett nytt moderkort.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Inaktiv

Smart det.. suger att behöva köpa nytt moderkort bara för att man ska uppgradera säg.. minnet, graffen eller nåt.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Så, har nu en budget på lite mer än 3000, vilket klart räcker till en bra TV-dator. Men vet inte riktigt vad jag ska spendera dom extra pengarna som jag har tillgång till nu. Den ska som sagt fungera till att kolla på film (alla möjliga format), spela WoW (helst bra inställningar) und kunna köra i upplösningen 1360x768.

Har valt ut två alternativ som jag skulle vilja ha modifierat om någon orkar, det är följande;

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=477419...

och

Asus P5VD2-X VIA PT890 2DDR2-DIMM 4PCI 2PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX
595:-
Intel Celeron D 356 3.33GHz EM64T 512Kb 533MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket775
527:-
Samsung SP2504C 250GB 7200rpm 8MB SATA2
562:-
Kingston KVR533D2N4/1G 1024MB DDR2 PC2-4200 533MHz
329:-
Sapphire Radeon HD2400Pro 256MB DDR2 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express
547:-

Pris: 2560:-


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Ser fint ut, tramset om processorn behöver du inte bry dig om. Syftet med HD2400 och budgetkorten i HD2*00 serien är att avbelasta vid HD-upplösning av film.

Vet att min 2500+ kunde spela upp 720p utan problem när jag hade mitt x1600pro.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Åh. Tack så mycket. Då tar jag och shoppar lite nu då.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Inaktiv
Skrivet av KlosterKatten:

Ser fint ut, tramset om processorn behöver du inte bry dig om. Syftet med HD2400 och budgetkorten i HD2*00 serien är att avbelasta vid HD-upplösning av film.

Vet att min 2500+ kunde spela upp 720p utan problem när jag hade mitt x1600pro.

Vet inte om det var mitt "trams" du syftade på eller ej, men visst går det att spela upp hd-filer ändå. Mitt argument grundar sig på mina personliga erfarenheter men varje dator är ju unik, precis som varje människa. Det jag uppfattar som en bra dator för hd-uppspelning kanske du inte gör, det beror helt på vilka värderingar vi sätter på den.

Vidare tycker jag inte du bör kalla mina argument för trams. Visst bör du ju säga till om det jag påstår inte stämmer, eller säga din personliga åsikt som kan vara kontroversiell mot min, men kalla inte andras åsikter för trams eller dynga!

Boomer: Jag missade din ändring av processorn i senaste meddelandet, det ser bra ut.

Inaktiv

2500+.. vad ligger den på? 1.7ghz?


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

nj
Medlem
Skrivet av DarthZ:

2500+.. vad ligger den på? 1.7ghz?

1.83GHz (333MHz busshastighet och 512kB L2 cache).

Medlem

När det kommer till uppspelande av X264 i MKV format så krävs ingen superdator. Min laptop Centrino 2.0ghz 1gb x700 128mb, spelar upp 720p utan framedrop.
En rekommendation är att installera MPC, och CCCP codec pack.

1
Skriv svar