Dragon Age-nytt 9 juli

Medlem
Dragon Age-nytt 9 juli

Äntligen!

Medlem

detta kan bli det man gått och saknat

Medlem

Nånting i stil med Baldur's Gate vore orgasmatroniskt.

Medlem

Längtar!!


signatur

Gaming since 1986 and still going strong!

Medlem

Bioware är extremt överskattade.


signatur
Medlem
Skrivet av MKultra:

Bioware är extremt överskattade.

Vilka devs som existera idag gör bättre western RPGs än bioware?

Medlem

Bioware + Ea = -∞

Medlem

Den jag undrar mest med Dragon Age är hur de kommer genomföra det. Jag får lätt en känsla av att de kommer gå tillbaka till många traditioner, snarare än vidarutveckla genren. Vilket direkt skulle betyda att de gå ifrån den standard de satte med Mass Effect, som jag tycker de gjort. Det vore fruktansvärt dåligt drag, för att inte tala om ironiskt.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem

Masseffect är inget rollspel ... det är mindre rollspel än deus ex

Medlem

Åh spännande, var ju LÄNGE sen man fick höra något om detta

Medlem
Skrivet av Fjornsvavne:

Den jag undrar mest med Dragon Age är hur de kommer genomföra det. Jag får lätt en känsla av att de kommer gå tillbaka till många traditioner, snarare än vidarutveckla genren.

Det är ju det som är problemet med Bioware, de utvecklas aldrig direkt, de bygger vidare på sina gamla koncept mest.

Te.x så vägrar dom att lägga in saker som dag/natt cykler (som alla moderna rollspel i stort sett har), de skiter såklart också i att ha med NPC schedules (som också alla moderna/bra rollspel har förutom jRPG's med dom räknas ju inte direkt).

Deras leveldesigners suger getballe, finns inga leveldesigners som gör så fantasilösa banor som dom. Typ fyller varenda jävla rum med en massa crates bara.

Bioware är så själlösa, det dom är duktiga på (ibland) är att göra bra/intressanta karaktärer, men det räcker ju inte när resten av deras spelvärld alltid är känns helt "död". Synd att dom inte vill gå vidare, för dom skulle kunna göra mycket bättre infrån sig. Lovar att Dragonage kommer ha en exakt lika död spelvärld som te.x Baldur's Gate eller Mass Efffect..


signatur
Medlem

Död spelvärld som Baldurs Gate?

Jag sparar mina negativa superlativ till någon som gjort sig förtjänt av dem.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem
Skrivet av Harpa:

Död spelvärld som Baldurs Gate?

Ja? Te.x NPC's som står på exakt samma ställe dag som natt, det gör väl ändå inte spelvärlden speciellt levande? Inte hade spelvärlden direkt någon levande natur heller, samma in NWN, kotor, ME.. Dag/natt fanns ju iofs i NWN/BG, men det konceptet verkar de ju övergett.


signatur
Medlem
Skrivet av Exim:

Masseffect är inget rollspel ... det är mindre rollspel än deus ex

Vad tänker du med? Mass Effect är ju ett rollspel? Kanske inte fantasy, men Sci-fi..

Medlem

Strumpa han syftar nog på att man inte kan göra speciellt många val som spelar någon som helst roll i Mass Effect, och jag håller med. Samt att dialog hjulet som de var så stolta över bara var patetiskt, ett nerbantat dialogsystem helt enkelt.

Citat:

Fjornsvavne: Den jag undrar mest med Dragon Age är hur de kommer genomföra det. Jag får lätt en känsla av att de kommer gå tillbaka till många traditioner, snarare än vidarutveckla genren. Vilket direkt skulle betyda att de gå ifrån den standard de satte med Mass Effect, som jag tycker de gjort. Det vore fruktansvärt dåligt drag, för att inte tala om ironiskt.

Heh, om detta var fallet är iaf jag en av dom som skulle jubla. Ju längre från Kotor och Mass Effect dom kommer desto bättre. Fast man ska ju tyvär inte hoppas för mycket.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

saker du gör i har igen igentlig påvärkan hur spelets flöde är. Du kan spela igenom spelet som "god" men i slutendan kan du välja det "onda" slutet. Dina "abilitys" är utan igentlig inverkan i spelet i sig utom möjligt vis taunt / charm anars är dom ganska så tunna. För att inte tala om hur lite levande världen käns. Ta tex man kan ta sig till vårat sol system men man får inte landa på jorden.

Jag skulle kalla mass effect ett tps med minimala rpg ellement ungifär som Deus ex 2.

Pansarknekt
Skrivet av MKultra:
Skrivet av Harpa:

Död spelvärld som Baldurs Gate?

Ja? Te.x NPC's som står på exakt samma ställe dag som natt, det gör väl ändå inte spelvärlden speciellt levande? Inte hade spelvärlden direkt någon levande natur heller, samma in NWN, kotor, ME.. Dag/natt fanns ju iofs i NWN/BG, men det konceptet verkar de ju övergett.

Vad är ett bra rollspel då? Skulle inte Baldurs Gate vara levande? Du gör mitt nördhjärta väldigt upprört.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Skrivet av deftune:

Vad är ett bra rollspel då?

Det är väl upp till var och en beroende på tycke och smak, personligen tycker jag att utforskning på egen hand är väldigt viktigt i ett RPG (något som saknas helt i de flesta av deras spel i stort sett, levelupplägget är mer eller mindre helt linjärt). Sen tycker jag det är viktigt att spelvärlden känns levande (vilken den inte gör i någon av deras spel och på senare tid to.m en försämring jämfört med BG).

Sen gillar jag inte alls RPG's där fienderna levlar med sin/sina karakätrer. Det känns väldigt artificiellt och tråkigt, jag vill bli skrämd(!) ibland när jag utforskar, te.x av en betydligt högre lvl fiende.

Men ME sålde väl som smör, så jag tror de kommer fortsätta i samma spår, de flesta bryr sig trots allt tyvärr bara om att det ska finnas lite pang-pang och att det finns lite skills, och sen är dom nöjda. Det är nog Bioware ytterst tacksama för.


signatur
Pansarknekt
Skrivet av MKultra:
Skrivet av deftune:

Vad är ett bra rollspel då?

Det är väl upp till var och en beroende på tycke och smak, personligen tycker jag att utforskning på egen hand är väldigt viktigt i ett RPG (något som saknas helt i de flesta av deras spel i stort sett, levelupplägget är mer eller mindre helt linjärt). Sen tycker jag det är viktigt att spelvärlden känns levande (vilken den inte gör i någon av deras spel och på senare tid to.m en försämring jämfört med BG).

Sen gillar jag inte alls RPG's där fienderna levlar med sin/sina karakätrer. Det känns väldigt artificiellt och tråkigt, jag vill bli skrämd(!) ibland när jag utforskar, te.x av en betydligt högre lvl fiende.

Men ME sålde väl som smör, så jag tror de kommer fortsätta i samma spår, de flesta bryr sig trots allt tyvärr bara om att det ska finnas lite pang-pang och att det finns lite skills, och sen är dom nöjda. Det är nog Bioware ytterst tacksama för.

Okej, håller med till stor del av det du skrev. Är själv allergisk mot casualisering. Men tyckte ändå om Mass Effect, mest pga av dialogerna. Jag gillar sånt.

Blir nu nyfiken på vilket spel som är ditt favorit episka rollspel genom tiderna!? 8)


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av MKultra:

Bioware är extremt överskattade.

Vilka devs som existera idag gör bättre western RPGs än bioware?

Kommer inte ihåg vad dom heter, men The Witcher var ett helt klart bättre rollspel en något som BioWare har släppt sen Baldur's Gate 2.

That said, jag gillade både KotOR 1 och 2, samt Neverwinter Nights 2 och Mask of the Betrayer(tyckte NWN1 var rent utsagd skit, kändes mer som en tech demo en ett spel).

Medlem
Skrivet av MKultra:
Skrivet av deftune:

Vad är ett bra rollspel då?

Det är väl upp till var och en beroende på tycke och smak, personligen tycker jag att utforskning på egen hand är väldigt viktigt i ett RPG (något som saknas helt i de flesta av deras spel i stort sett, levelupplägget är mer eller mindre helt linjärt). Sen tycker jag det är viktigt att spelvärlden känns levande (vilken den inte gör i någon av deras spel och på senare tid to.m en försämring jämfört med BG).

Sen gillar jag inte alls RPG's där fienderna levlar med sin/sina karakätrer. Det känns väldigt artificiellt och tråkigt, jag vill bli skrämd(!) ibland när jag utforskar, te.x av en betydligt högre lvl fiende.

Men ME sålde väl som smör, så jag tror de kommer fortsätta i samma spår, de flesta bryr sig trots allt tyvärr bara om att det ska finnas lite pang-pang och att det finns lite skills, och sen är dom nöjda. Det är nog Bioware ytterst tacksama för.

du har fortfarande inte svarat på frågan, ge oss ett exampel på vad du tycke är ett bra rpg.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

du har fortfarande inte svarat på frågan, ge oss ett exampel på vad du tycke är ett bra rpg.

Ultima7 och Ultima7 II (nästintill perfekta och antagligen de mest interaktiva RPG's som gjort, suverän story och karaktärer. Tyvärr inte så djupa vad gäller skills osv.)

Ultima Underworld 1-2 (saknar en del från U7, men hade atmosfär likt inget annat på den tiden, mkt större valmöjligheter än övriga ultima-serien)

System shock1-2 (bästa atmosfären och upplägget i något spel imo.)

Planescape Torment (underbar story och karaktärer, resten var väl eg. bara halvbra)

Fallout1-2 (roliga pg.a valmöjligheterna av karaktärer/skills, bra upplägg, story.)

Oblivion (har väldigt levande spelvärld, måste dock moddas mycket för att bli bra).

Gothic1-2 (suveränt stridssystem, väldigt levande spelvärld, rolig utforskning, enda dåliga är att det egentligen inte finns så mycket intressant loot.)

Two Worlds (usel story, löjliga karaktärer, suveränt kul på många andra sätt, roligt att utforska, enorm spelvärld, roligaste loot-systemet i ett RPG hittils iom att man kan merge'a vapen/rustningar).

Har alltså kritik mot nästan alla RPG's men för just Bioware så tycker jag det är speciellt synd då deras spel ofta har både en OK story och bra karaktärer och är ofta tillräckligt djupa RPG-mässigt, men de saknar "liv" och interaktivetet och rolig utforskning vilket känns som en förlorad möjlighet till något riktigt stort inom genren. Te.x kan vare sig simma/dyka eller klättra/hoppa i något av deras spel(!) sånt bidrar ännu mer till spelens tråkiga stelhet tycker jag.


signatur
Medlem

fy faen va nice, hoppas det blir några videos och screens

Medlem

Oblivion (har väldigt levande spelvärld, måste dock moddas mycket för att bli bra). <- Levande spelvärld i Oblivion? Tyckte personligen den var helt galet tråkig och död. Visst folk går runt på random men det gör inte världen levande...


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Wardancer:

Oblivion (har väldigt levande spelvärld, måste dock moddas mycket för att bli bra). <- Levande spelvärld i Oblivion? Tyckte personligen den var helt galet tråkig och död. Visst folk går runt på random men det gör inte världen levande...

I hur många andra spel har du en levande ekologi som Oblivion? Djur som anfaller/jagar varanda och människor, fraktioner som anfaller varandra eller arbetar tillsammans. Finns hundratals variabler som påverkar hur ett djur eller en NPC kommer beter sig (ja, jag har tittat i editorn), kan ju utmana dig att hitta något annat RPG som har det. Moddar man det kan man to.m fått en helt levande ekonomi.

Dessutom går människor inte omkring helt "random", det beror helt på begär/behov (titta i editorn vetja) samt har de olika förprogramerade pathways som de gör också, te.x går till sin butik eller till sitt hem. De sover och äter när de behöver det precis som en spelare. De kan ta upp loot om de tycker de behöver det, te.x om de hittar ett bättre vapen.

Om du tycker det är "galet tråkig och dött" så måste du kräkas på spel som Baldurs Gate eller Mass Effect som inte har något av ovan (NPC's styrs av kanske 2 variabler och har en AI i nivå med Pac-man)? Om inte så vill jag gärna ha exempel på vad som gör te.x BG eller andra RPG's mer levande.


signatur
Medlem

Oblivion har väldigt många variablar, men det känns väldigt stelt när man spelar, heh enda anledningen jag har det kvar på datorn fortfarande är för att det är löjligt lätt att lägga in sina egna modeller i spelet vilket jag gör rätt ofta.

När det gäller Immersion så tycker jag The Witcher är det bästa exemplet jag spelat hittils, bara en sån liten detalj att folk tar skydd när det regnar gör väldigt mycket.

Inaktiv

Finally säger jag bara, har väntat i evigheter trodde till och med att dem hade lagt ner spelet.

Inaktiv
Skrivet av MKultra:
Skrivet av Harpa:

Död spelvärld som Baldurs Gate?

Ja? Te.x NPC's som står på exakt samma ställe dag som natt, det gör väl ändå inte spelvärlden speciellt levande? Inte hade spelvärlden direkt någon levande natur heller, samma in NWN, kotor, ME.. Dag/natt fanns ju iofs i NWN/BG, men det konceptet verkar de ju övergett.

Du kunde göra världen levande om du byggde eget i toolset :). Jag har suttit med toolset och har några moduler liggande :).

QRT
Medlem

Fan va nice. Alla deras spel är underbara. Fast ju dom blir lite sämre med varje nytt spel (undantag bg1 -> 2). Hoppas detta blir ett undantag.

12
Skriv svar