Dragon Age-nytt 9 juli

QRT
Medlem
Skrivet av MKultra:

massa grejjs

Det som är "dött" i oblivion är alla karaktärer, dialoger, npcer.. Din egen karaktär är som ett jävla klappträd också. Säger inte mycket alls.

Att djur springer runt och jagar varandra och folk plockar svamp skiter jag fullständigt i. Jag vill ha ett levande spel, en upplevelse för MIG inte runt omkring.

Inaktiv

haha MKultra slog huvudet på spiken när han sa att Bioware älskar att fylla spel med lådor/crates av olika slag >.<

Medlem
Skrivet av QRT:

Det som är "dött" i oblivion är alla karaktärer, dialoger, npcer..

NPC'erna är defentivit inte döda, speciellt inte om man jämför med ME eller BG, jag tyckte jag gav en rätt bra förklaring till varför. Dialoger och story är inte lika bra nej, men det har inget med hur levande spelvärlden i sig beter sig. Dvs du menar något annat än det jag menar.


signatur
Medlem

Oblivion kommer fan inte ens i närheten av Mass Effects konversationer, stelt och ointressant i Oblivion medans i Mass Effect får du en känsla av att det är DU som pratar, och det inte bara är en envägs konversation.

Medlem
Skrivet av Puffin:

Oblivion kommer fan inte ens i närheten av Mass Effects konversationer, stelt och ointressant i Oblivion medans i Mass Effect får du en känsla av att det är DU som pratar, och det inte bara är en envägs konversation.

Ja, jag håller med, men jag förstår inte varför ni blandar in detta då jag knappast sagt att Oblivion har överlägsna dialoger?

Igen, ni menar är dialoger, jag menar hur levande spelvärlden i sig beter sig: AI, väder, dag/natt cykler osv. Det är något helt annat. Jag klagar inte på dialogerna i vare sig ME eller BG, jag sa för flera inlägg sedan att jag tyckte dom var bra.


signatur
Medlem
Skrivet av QRT:

Jag vill ha ett levande spel, en upplevelse för MIG inte runt omkring.

Fast du får ju inte ett levande spel då, då får du mer något som liknar en film. Dvs en, i stort sett, helt linjär upplevelse med scripitade händelser som oavsett vad du gör kommer hända. Det är precis raka motsatten till "levande". I ett mer levande spel utforskar spelaren lite som han vill, han kan göra quests i den ordning han behagar, AI'n är inte bara 2 variabler (av/på), saker sker mer slumpartat (väder, beteenden osv).


signatur
Medlem

Yay! Äntligen! Det var på tiden kan man säga, har oerhört höga förhoppingar
Och ang. biowares sista spel har lite tråkiga världar. En aning repetivt i MassEffect men annars har då jag inget att klaga på.
Lessnade på Oblivion då det kändes så stelt samt att jag inte alls gillade lvl-systemet. Vet att det finns moddar osv men det har inte den där rätta känslan som gör att jag vill forstätta spela det.


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Inaktiv

Är konstigt hur uppfattningar kan skilja sig. För mig är Baldur's Gate 2 det spelet som gett det mest "levande" och genuina intrycket av alla rollspel jag någonsin spelat. Oblivion är på andra sidan den skalan.

Medlem
Skrivet av RoGGe:

Är konstigt hur uppfattningar kan skilja sig. För mig är Baldur's Gate 2 det spelet som gett det mest "levande" och genuina intrycket av alla rollspel jag någonsin spelat. Oblivion är på andra sidan den skalan.

Skillnaden verkar vara att vissa enbart via dialogerna kan tycka att ett spel känns levande, trots att det knappt finns en AI öht. Så är det defentivit inte för mig

Spelar jag spel vill jag känna av interaktivitet, att jag som spelare bestämmer och har kontroll (te.x att jag kan gå vart jag vill, att jag kan simma, klättra osv), att världen runt om mig inte står helt still och är helt scripitad. Upplvelsen blir alldeles för lik film eller en bok (dvs linjär), det är jag inte så intresserad av, då läser jag hellre just en bok eller ser en film som till 99% har bättre kvalité både på dialoger och story.


signatur
Medlem

mkultra att gubbar går runt på random (spelar roll om det finns 500 variabler, när det endå är mest på random) gör inte världen levande. Och jag såg aldrig några gubbar som hjälpte varandra eller började slåss här o där i oblivion. Däremot enstaka vargar som jagade rådjur, men det gör dom till och med i WoW. Inte fan blir världen levande för det. Sen blev ju oblivion ännu mer livlöst pga levelsystemet.

Men men under kan ske, dom kan ju faktiskt gå tillbaka till Baldurs Gate stilen i detta spelet även om det inte är speciellt troligt.

Sen tyckte jag alltid att striderna i Baldurs Gate och Icewind Dale spelen var sjukt mycket mer intressanta än i Oblivion, NWN, ME etc. Då man hade ett party att styra vilket gjorde striderna mer varierade, mer taktiska och överhuvudtaget mer intressanta. Visst har man ett party i Mass Effect men det sättet striderna är gjorda på gör att dom inte är det minsta taktiska eller varierande.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Dom gör som sagt inte saker random (förutom vissa saker), det dom gör drivs som sagt av begär. Men spelet blir sjukt mycket ändrat bara av att installera några få av de större modsen, där dessa beteenden är mer utmärkande och AI'n för NPC'er osv är mycket mer utvecklad.

I sitt "vanilla"-format utan mods är spelet inte speciellt imponerande imo, Bethesda har aldrig utvecklat speciellt bra spel, det är deras community som tar över den delen. Jag gillar ändå Bethesda, de gör grunden bara för sina sandbox-RPG's, sen bygger commityn på. Suveränt koncept och förbannat smart av Bethesda! Ett RPG utan mod-möjligheter och utan en så stor kreativ community kan mäta sig med det, i stort sett begränsas man bara av sin egen vilja/ork att installera, mickla och få mods att funka ihop

Striderna i Oblivion går ju inte riktigt att jämföra med BG (även om man i Oblivion också kan strida ihop med NPC's som man har rekryterat, vilket är gränslöst med mods = man kan ha stora armeér om man vill det). Hittils tycker jag Bioware lyckats bäst med striderna i KOTOR, dom var på något sätt väldigt underhållande, tråkigt att dom inte behöll detta system till ME.

Med ME gjorde de en squad-baserad shooter/FPS men de ödslade i vanlig ordning ingen tid på att göra någon vettig AI (varken för ens squad eller för NPC's). Med en vettig AI hade spelet faktiskt varit spelbart och kanske to.m riktigt skoj.


signatur
Medlem

Bethsoft har aldrig varit bra på att bygga karaktärer osv. De är däremot bra på att bygga landskap. Bioware är bäst på dialog (även om de ofta är förprogrammerade och leder till samma grej oavsett alternativ). Skulle vara intressant att se ett spel som var en kombinerad grej mellan bethsoft och bioware.

Angående Dragon Age. De annonserade detta spel på tok för tidigt.

Medlem

Fan vad jobbigt att vänta två dagar till, hoppas det släpps snart. Men skulle inte vilja se en mix av Biowares och Bethesdas expertis. Känns inte som det skulle sluta bra.

QRT
Medlem

Nej det hoppas jag verkligen inte. Story, karaktärer > sandlåda

Medlem

Även med mods till Oblivion är "AI'n" hopplöst dålig, dom kommer fortfarande följa sitt vanliga schema - kl8 gå upp från sängen, gå ut på gatan och gå runt där till kl18 då ni går till ett Inn och "äter" i 2 timmar, sen går ni tillbaka till eran säng och sover till kl8, repeat.

Den enda "variabeln" dom har är att köra extremt dumma dialoger "I saw a mudcrab yesterday!" "Good bye", eller i fallet av ett par få NPC'r kanske plocka upp något eller stjäla något som vakterna, dumma som dom är sen dödar dom för. I Oblivions spelvärld är ett bröd någon hittar på gatan punishable by death att plocka upp.

Yeahhhhh I see what you mean by living world.

Medlem
Skrivet av Puffin:

Yeahhhhh I see what you mean by living world.

Ditt argument väger lika tungt som bajs när du inte nämner vilka RPG's som i så fall är har bättre AI eller har mer aktiva NPC's. Jämför gärna med Baldur's Gate eller något annat överskattat RPG från Bioware Enda spelet jag vet är The Sims där karaktärerna också drivs av begär på ett liknande sätt, men det är inget renodlat RPG.

Gothic serien har det också, samt det typ 15 år gamla Ultima7 som har betydligt mer utvecklad AI än te.x Mass Effect säger lite om hur lite Bioware bryr sig om AI när den fortfarande är i nivå med Pac-Man. Lite längre har vi ju faktiskt kommit.

Sen har du fel om variablerna, dom är betydligt större än så, titta i editorn om du inte tror mig, samt räknas inte riktigt ett omoddat Oblivion heller där AI'n är mycket tråkigare.


signatur

Tja, jag kan ju hålla med dig i att Bioware är otroligt överskattade åtminstone. Inte för att de inte utvecklar sig, men för att de gör det på fel sätt. Ta deras senaste spel, Jade Empire och Mass Effect:

Imponerande grafiskt sett (skitsamma att alla lokaler i det har förbestämda tider osv, det bryr jag mig inte om), men spelmässigt sett försöker de blanda olika genrer på ett sätt som bara tar det sämsta av två världar. Tycker någon på allvar att det är kul att skjuta mot fiender i Mass Effect? Ingen taktik som måste användas ens på de svårare graderna (jag testade en ganska svår sådan det lilla jag körde av det), bara skjuta och man gimpas dessutom av att det är statsbaserat. Jag kände samma i Jade Empire, tyckte inte det var mycket skill men det var för länge sedan för att jag ska kunna utveckla. Striderna i dessa spel är imo bara något man tar sig igenom bara för att man måste, så snabbt som möjligt. Tråkiga spelmoment helt enkelt. Jag tycker personligen att Biowares strider inte haft några taktiska utmaningar som helst sedan NWN1, då de började med en drös "spelförenklingar" och även i BG-spelen är de i efterhand rätt tråkiga, men har vissa guldklimpar åtminstone.

Problemet är att samtidigt som allt kringspelande i Biowares senare spel blivit tråkigare de senaste åren är storys, dialoger och karaktärer det enda som finns kvar. Jag tycker inte de har tillräckligt bra manusförfattare för att de ska vara särskilt intressanta, i stort sett alla deras spel har byggt på grunden "Urgammal Ondska Återvänder Och Bara En Hjälte Kan Stoppa Dem [TM]". Det kan vara okej för att orka igenom spelet (jag orkade ju faktiskt igenom KotOR åtminstone), men jag har inte varit imponerad. BG2 har ju åtminstone Irenicus som är en intressant och välspelad onding.

På detta plan tycker jag iaf att Bioware måste utvecklas. Sluta med klyschade och tråkiga storys, satsa mindre på att få till halvbra action, minska ner striderna överlag som en möjlighet åtminstone och bättra på era storys. Just nu står de som en mittpunkt mellan riktiga RPG:n (som knappt släpps längre och knappt ens förr) och actionRPG:n, utan att vara särskilt bra på någotdera.

Haha, WallOfText helt enligt min standard märker jag att det blev. Nåja, jag behöver mig ett Bioware-rant då och då för att få min besvikelse i dem ur systemet - jag var ett stort fan av dem ett tag och gillar inte hur de blivit sämre och sämre.

12
Skriv svar