Peter Moore om EA Sports uteblivna PC-versioner

Inaktiv

Spel som utecklas för konsol och portas till PC blir ändå bara skit, så det kan man lika gärna vara utan. Tyvärr kommer väl antal spel som utvecklas primärt för PC att minska så man får hålla till godo med portade versioner av de sinnesslöa konsolspelen.

Medlem

Äh, vem fan går och handlar spel i spel-affärer nuförtiden? Det är bara blåsta päron och ungar som gör det. Och dom köper ju typ bara tv-spel.
Så, där har ni anledningen till att PC-spel inte säljer lika mycket i affärerna längre. Via internet är det minst lika populärt som till vilken konsol som helst. Det är oftast snabbare, slappare och mycket billigare. Men ni som jobbar i spel-affärer ska väl vara glada över att det fortförande finns dessa idioter till kunder? Annars hade ni jobbat på ett lager idag.

Grejen är ju snarare den att konsol-spel känns mycket större pga att det är så otroligt häftigt och mainstream med det idag. Medierna skyltar ju varenda sketet spel som en världs-nyhet, och självklart köper kidsen det direkt, även om det bara är samma skit om och om igen.

Vi PC-lirare finns fortförande kvar och köper de spel vi gillar. Marknaden är betydligt mycket större och full av mer valmöjligheter och kvalite-spel. Dom flesta här verkar ju bara se det som trycks upp i nyllet på dom av medierna, vilket sorgligt nog oftast också är det enda som finns att tillgå när det gäller konsoler. Öppna ögonen och se hur stor PC-marknaden egentligen är, säger jag bara. Stirra er inte blinda på missledande statistik som ställer tre plattformar mot en och missar stora försäljnings-områden, osv.

Sen kan det ju vara värt att anmärka att bara för att de stora företagen går över till konsol-marknaden för att dom ser mer pengar där så innebär det absolut inte att pc-marknaden har försämrats något märkvärdigt. Konsol-spelarna är bara fler och mer lättlurade helt enkelt Och så är spelen typ 200:- dyrare än till PC.

Medlem
Skrivet av Snowman01:

Tråkigt för dem som gillar dessa spel, för mig kvittar det då jag aldrig skulle köpa ett sportspel

+1


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Medlem
Skrivet av Fletchett:

Vet att det finns massor av folk som spelar de här spelen... men gör dom verkligen det på PCn?

Just de där spelen känns som de passar bäst på konsoller.

Håller med. Den här typen av spel tycker jag nog gör sig bäst i TV-soffan.


signatur

I'm a snake, follow me!

Inaktiv
Skrivet av Mr. Bravo:

Äh, vem fan går och handlar spel i spel-affärer nuförtiden? Det är bara blåsta päron och ungar som gör det. Och dom köper ju typ bara tv-spel.
Så, där har ni anledningen till att PC-spel inte säljer lika mycket i affärerna längre. Via internet är det minst lika populärt som till vilken konsol som helst. Det är oftast snabbare, slappare och mycket billigare. Men ni som jobbar i spel-affärer ska väl vara glada över att det fortförande finns dessa idioter till kunder? Annars hade ni jobbat på ett lager idag.

Grejen är ju snarare den att konsol-spel känns mycket större pga att det är så otroligt häftigt och mainstream med det idag. Medierna skyltar ju varenda sketet spel som en världs-nyhet, och självklart köper kidsen det direkt, även om det bara är samma skit om och om igen.

Vi PC-lirare finns fortförande kvar och köper de spel vi gillar. Marknaden är betydligt mycket större och full av mer valmöjligheter och kvalite-spel. Dom flesta här verkar ju bara se det som trycks upp i nyllet på dom av medierna, vilket sorgligt nog oftast också är det enda som finns att tillgå när det gäller konsoler. Öppna ögonen och se hur stor PC-marknaden egentligen är, säger jag bara. Stirra er inte blinda på missledande statistik som ställer tre plattformar mot en och missar stora försäljnings-områden, osv.

Sen kan det ju vara värt att anmärka att bara för att de stora företagen går över till konsol-marknaden för att dom ser mer pengar där så innebär det absolut inte att pc-marknaden har försämrats något märkvärdigt. Konsol-spelarna är bara fler och mer lättlurade helt enkelt Och så är spelen typ 200:- dyrare än till PC.

Ja detta säger väl nästan allt jag tänkt på i detta område, bra sagt.

PC marknaden ser helt annorlunda ut idag än till ex för några år sedan, majoriteten av spelen är konsoll konverteringar och online spel.
En anledning till att folk inte är så sugna på att köpa PC spel kanske ?

Pansarknekt

EA sports spel till PC har ändå bara varit rena portningar senaste tiden. Ingen större förlust om dom slutar släppa till PC.
Dessutom, vem köper spel på GAME. Jag har gjort det kanske 1 el 2 gånger och då var det i budgetlådan båda gångerna. Alla mina spel köps online el på CDon.se eller dylikt.
Sen vill jag bara inflika att dom flesta jag känner som har konsol har en chippad sådan. Resten kan ni gissa själva.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Skrivet av deftune:

EA sports spel till PC har ändå bara varit rena portningar senaste tiden. Ingen större förlust om dom slutar släppa till PC.
Dessutom, vem köper spel på GAME. Jag har gjort det kanske 1 el 2 gånger och då var det i budgetlådan båda gångerna. Alla mina spel köps online el på CDon.se eller dylikt.
Sen vill jag bara inflika att dom flesta jag känner som har konsol har en chippad sådan. Resten kan ni gissa själva.

vilka tuffa kjompisar du har!


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Suda suda suda, bort sura ea games.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av deftune:

EA sports spel till PC har ändå bara varit rena portningar senaste tiden. Ingen större förlust om dom slutar släppa till PC.
Dessutom, vem köper spel på GAME. Jag har gjort det kanske 1 el 2 gånger och då var det i budgetlådan båda gångerna. Alla mina spel köps online el på CDon.se eller dylikt.
Sen vill jag bara inflika att dom flesta jag känner som har konsol har en chippad sådan. Resten kan ni gissa själva.

vilka tuffa kjompisar du har!

Jag tror han mer syftade på att chippade konsoler är också en fördel för piratering. Och att PC skulle vara ensamma om att lida av piratkopierandet är bull. PS2, Wii, Xbox och Xbox360 är alla konsoler som kan modifieras och där det finns hur mkt spel som helst att få hem till de som vill. Än så länge(mig veterligen) finns det inte en enda exploit eller mod för PS3. Så att säga att PC-marknaden är ensamma om att förlora på det är ju bara BS. Och för den delen så tror jag inte heller att de förlorar pengar på det. De flesta som tankat ett spel har nog för det första inte ens funderat på att köpa spelet från början. Oavsett om de kunnat tanka ner eller inte. Med andra ord, det är ingen förlust för utgivare/utvecklare eftersom de ändå inte är en del av deras presumtiva kunder.
Så för att summera: Skälet till att de lägger mer och mer på konsoler är nog främst det nu för tiden finns i många fall 2 konsoler i varje hem(generaliserat). Och samtidigt ligger ju som sagt priserna till konsol bra mkt högre än till PC.
Nu har jag babblat på en hel del å säkert snurrat runt er lika mkt som mig själv så om ni inte får ut ngt vettigt av det jag skrivit så är det helt ok.

Medlem

ea kan väll ta och lägga ner helt och hållet så kanske marknaden rättar till sig så det kan komma nya bra spel istället för kloningar av föregående års spel.

och då e de ju ingen ide att köpa nytt när man redan har förra åtets utgåva i hyllan utan någon nämnvärd förändring


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem

PC-spelarna är helt enkelt mer kräsna än konsolspelarna tack vare det större utbudet som hållit i sig sedan spel började komma till PC.

De flesta spel håller inte upp till PC-spelarnas förväntningar/konkurrensen och floppar. De som dock lyckas blir enormt populära. The Sims, Warcraft, World of Warcraft, Age of Conan, Starcraft, Diablo, Counter Strike och Battlefield 2. Jag tror det är bara Halo som ens kommer i närheten av något av de spelen ibland konsolspelen.

EA har aldrig gillat stora riskabla satsningar vilket PC-marknaden idag är.

Sen har väl inte sportspelen utvecklats speciellt mycket de senaste 10 åren. Snyggare grafik, nya spelare och något enstaka nytt "special move" är väl allt. Jag som inte brukar spela sportspel märket ingen skillnad mellan ett fotbollsspel ifrån 97 och ett ifrån 08 mer än på grafiken.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Mahone:

Dessa siffror kan du tacka alla WoW och The Sims-spelare för, utan dessa spel hade siffrorna sett förödande ut. Att EA dissar PC med sina sportspel är inget jag bryr mig om, sportspel hör hemma på konsol.

Sen kan ju några eller någon ta att lugna ner sig lite med vad han/hon skriver.

Det gör väl detsamma VILKA spel som säljer mest till PC.

Poängen är att det går att sälja spel till PC och tjäna STORA pengar på det. Faktum är att den STÖRSTA marknaden för spel är PC:n. Slår alla konsoller.

Men viktigast av allt, så är självklart också den största marknaden den mest kräsna och dussinspel utan innehåll, som uppdateras som kloner varje år (läs: EA's sportserie) klarar inte av att konkurrera med alternativen, alltså skyller de ifrån sig på piratkopiering och rena lögner om att det inte går att tjäna pengar på PC-marknaden.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av HYBRiS:
Skrivet av Mahone:

Dessa siffror kan du tacka alla WoW och The Sims-spelare för, utan dessa spel hade siffrorna sett förödande ut. Att EA dissar PC med sina sportspel är inget jag bryr mig om, sportspel hör hemma på konsol.

Sen kan ju några eller någon ta att lugna ner sig lite med vad han/hon skriver.

Det gör väl detsamma VILKA spel som säljer mest till PC.

Poängen är att det går att sälja spel till PC och tjäna STORA pengar på det. Faktum är att den STÖRSTA marknaden för spel är PC:n. Slår alla konsoller.

Men viktigast av allt, så är självklart också den största marknaden den mest kräsna och dussinspel utan innehåll, som uppdateras som kloner varje år (läs: EA's sportserie) klarar inte av att konkurrera med alternativen, alltså skyller de ifrån sig på piratkopiering och rena lögner om att det inte går att tjäna pengar på PC-marknaden.

nu är du ute o cykla, det är ett fåtal företag som dominera pc marknaden, med massive online multiplayer spel. halo3 har sålt nästan lika mycket som wow på mindre än ett år bara till xbox360 runt 9miljoner ex, wow har varit ute i 3år

säger lite om storleken på konsolmarknaden


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

nu är du ute o cykla, det är ett fåtal företag som dominera pc marknaden, med massive online multiplayer spel. halo3 har sålt nästan lika mycket som wow på mindre än ett år bara till xbox360 runt 9miljoner ex, wow har varit ute i 3år

säger lite om storleken på konsolmarknaden

Jag tror du missat den stora guldkalvspoängen i att Halo är ett spel som man bara betalar för EN gång.
Onlinespel betalar användarna först för spelet och sedan ca 100kr/månad utöver det....

...Det är pengar som bara visas i försäljningstoppen vid ETT tillfälle, men i speltillverkarnas intäkter desto mer (liksom rapporten jag länkade till).

Det stora poängen är att spelare som spelar mycket onlinespel därför också varken har så mycket tid över till andra spel, samt mindre spelpengar över att investera i enspelar-spel, eller dussinsportspel.

Statistiken talar dock klarspråk.
PC-spelmarknaden är större och med mer pengar involverat, än alla konsollmarknader. Även om man bortser från onlinespelen (varför man nu skulle vara dum att bortse från dem, känns inte lite naivt)


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Mjo alla sportspel är ju så roliga. Fifa har varit likadant i 5 år... typ.

Inaktiv

EAs sportspel till PC har inte ens varit portningar från konsolerna (okej, möjligtvis PS2 som kör på samma motor men det är bara något jag tror mig minnas, inte säker) utan de har kört på med samma gamla motor o.s.v. i evigheter nu. Det är nästan perverst hur EA har haft mage att göra så och säga att det är ett nytt spel.

Jag körde mycket sportspel på datorn men nu är det konsol som gäller men det beror inte på att jag inte vill spela på PCn.

Inaktiv
Skrivet av Fargo:

Mjo alla sportspel är ju så roliga. Fifa har varit likadant i 5 år... typ.

Är det någon mer än jag som undrar varför i h-e spelutvecklarna/utgivarna (läs "ansvariga för spelen") inte kan få ut uppdateringar till sportspelen istället?

Varför ska vi behöva köpa ett helt nytt spel när de inte har gjort några grundläggande förändringar? Den största skilllnaden när det gäller sportspelen på senare tid är ju trots allt all "statistik".

Medlem
Skrivet av anon_38597:

Tydligen vill folk inte betala för spelen då. Vem är ni att tvinga folk köpa spel bara för att ni ska kunna få fler spel på hyllorna/tjäna mer pengar?

ehhh... är väl ingen som TVINGAR folk att köpa spel, men vill inte folk betala för att spela så ska de inte spela alls. Alla argument om att spel är för dyra är bara ren jävla bullshit. Enda argumentet som håller är att medelsvensson är för jävla snål att betala för något de kan få gratis.

Jämför bara priser med vad i stort sett vad som helst annat. Donkey Kong Country kom ut 1994(!) till SNES, och kostade då runt 800(!)kr att köpa, idag finns det INGA spel till konsoller ens som kostar så mycket, jag personligen har inte sett spel kosta mer än 650-700kr idag. Med tanke på hur mycket alla andra priser ökat sen 1994 så ska vi inte klaga på att spelen fortfarande ligger på samma nivå.
Men som sagt, det man inte behöver betala för vill de flesta inte betala för heller.
Därför är det mer piratkopiering till PC också, medelsvensson är för snål för att ens satsa en tusenlapp på att chippa valfri konsoll.

Oftast så bryr jag mig inte så mycket om folk piratkopierar eller itne, det påverkar ju inte mitt levebröd direkt så blir tyvärr att oftast kör man ner huvudet i sanden och låtsas som inget., men när folk kommer med såna här vettiga argument så får t.o.m lata jag motivation att yttra mig.

kortfattat kan vi svara på din fråga med en motfråga; Vem är ni att spela spel utan att köpa spelet?

12
Skriv svar