"PC:n är starkare än någonsin"

Medlem

Förut var jag bara för PCn men nu snart så skall jag införskaffa en PS3a. Resident Evil 5, GTA IV, MGS4 och Mafia 2 (kanske köpa till datorn istället) är några av anledningarna till valet av PS3an.

Men internet spel som te x Left 4 dead och SC2 och Diablo 3 blir på PCn, PS3 är mer för single player spel!

Måste bara vänta ett tag... Kan inte köpa det just nu...


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av edsf:
Skrivet av erge:

Det är ju synd bara att försäljningssiffrorna talar emot deras påstående. Är väl bara Blizzards spel och The Sims som har sålt bra de senaste åren.

Vem är du? Vad håller ni på med? Vart hittade du listor på hur mycket alla spel har sålt världen över? Du har ju ingenting alls att komma med.

Det är jag som Tengil, er befriare. All makt åt mig. Se så, kyss mina svettiga fötter eller stfu.

För att vara lite mer seriös; besök FZ lite oftare så kommer du också att se listorna som presenteras med jämna mellanrum. Alternativt fråga farbror Google, han har svaret på alla dina frågor.

Medlem
Skrivet av erge:

Det är ju synd bara att försäljningssiffrorna talar emot deras påstående. Är väl bara Blizzards spel och The Sims som har sålt bra de senaste åren.

Beror väl på hur man definierar "bra", måste ett spel säljas i +10miljoner exemplar för att det ska vara just "bra" försäljning?.
Helt fel.


signatur

Retro.

Medlem

Battlefield 1942 är långt upp på listan:)

Medlem

Konsoll har blivit större bara för att fler människor i alla åldrar börjar spela, verkligen jättekul då spel också klassas som kultur numera, på tiden!.

Men då gemene man börjar lira så kanske inte tanken på en sprillans ny dator för 8-15k lockar mer än en fullgod för dem spelmaskin för 1700kr (360), och då köper man det.

Då gemene man börjar spela så har man också mindre krav än dem som varit i "branchen" i åskilliga år.
Pengarna finns där flest människor spelar, och det är numera på konsoll, och som vi vet så styr pengarna, alltid.

Spelmakarna som bara tänker $$$ i många fall, vräker i många fall även där ur sig halvklara spel, och visst säljer det, till konsoll, men där är ju också pengarna. Men pcägare nöjer sig inte med det och köper inte affärsgången.
Nu stämmer inte detta alltid (finns trots allt bra spel till konsoll), men numer alltför ofta.

Visst piratas det mer till PC, självklart.. men detta kan åthjälpas med tjänster som steam, sålänge inte industrin håller jämna steg med folket så kommer det vara såhär.

Frågar du mig på rak arm är inte konsoll bättre på en enda punkt.

PCn har all potential som konsollen har som underhållare, vem har sagt att man ska sitta framför skärmen, och ensam... bah.


signatur

Retro.

Medlem

Det är väl klart han tycker PC-gaming is teh shit när de har 10 miljoner kunder uppbundna till ett enda spel, 10 miljoner människor som sällan eller aldrig köper eller spelar något annat än WoW.

Inaktiv

Team Fortress 2!!!!! ZOMG så jävla roligt.. typ bara Valve och Blizzard som har fattat hur onlinelir ska skapas. Vem fan sitter och lirar singelplayer på en dator? B.net och Steam är nyckeln till framgång!

Medlem

Företag som satsar stenhårt på en plattform har bara goda saker att säga om den?!

Medlem

bara att kolla in ex. Fz och gametrailers hur många pc spel har dom recenserat de senaste året? jämfört med konsol.

ska man hänga med få man skaffa en konsol där spelen finns.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

bara att kolla in ex. Fz och gametrailers hur många pc spel har dom recenserat de senaste året? jämfört med konsol.

ska man hänga med få man skaffa en konsol där spelen finns.

Jag vägrar ge upp pc-plattformen


signatur

Retro.

Medlem
Citat:

PC:n är den plattform med den största användarbasen i världen.

No shit, Sherlock? PC:n finns ju bara på alla kontor och i stort sätt alla hem, men det betyder inte att de är störst på spel. Kan inte bara alla PC fanboys inse att PC:n inte är lika stor inom spelbranschen som den va för 10år sedan och att konsollerna har tagit över spelmarknaden? Visst är PC:n fortfarande en bra spelmaskin, ingen tvekan om saken, men så länge de inte görs bra spel till PC så har den inget att säga till om. Jamena ta FIFA som ett exempel, det är inte förens nu som PC-versionen får nextgen-grafik, och nej, det är inte bara EA som gör dåliga PC-spel. Att Blizzard försvarar PC:n är ju inte så konstigt heller, de är den plattform som dom har fokus på, vilket jag tycker är bra, för det är inte många företag idag som enbart fokuserar sig på PC.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

bara att kolla in ex. Fz och gametrailers hur många pc spel har dom recenserat de senaste året? jämfört med konsol.

ska man hänga med få man skaffa en konsol där spelen finns.

Eller så accepterar man att datorn är långt ifrån död, det är väl knappast nåt att gnälla över. Det finns minst lika många AAA titlar på PC som konsol.
Sen kan man egentligen inte dela upp dem som PC/konsol, utan snarare PC, 360, PS3, Wii etc. etc. etc. Klart det ser mer ut som fler konsol nyheter om man bara ser det som PC/konsol. Men ser man det som varje plattform för sig så ser det faktiskt rätt jämnt ut.

Skrivet av Mahone:
Citat:

PC:n är den plattform med den största användarbasen i världen.

No shit, Sherlock? PC:n finns ju bara på alla kontor och i stort sätt alla hem, men det betyder inte att de är störst på spel.

Bara drygt 260 miljoner av dem används för spel enligt Valve. Bästsäljande konsolen (PS2) har sålt ca 130 miljoner.

Varför kan inte konsolfanboys acceptera att datorn inte är död

Medlem
Skrivet av Mahone:
Citat:

PC:n är den plattform med den största användarbasen i världen.

No shit, Sherlock? PC:n finns ju bara på alla kontor och i stort sätt alla hem, men det betyder inte att de är störst på spel. Kan inte bara alla PC fanboys inse att PC:n inte är lika stor inom spelbranschen som den va för 10år sedan och att konsollerna har tagit över spelmarknaden? Visst är PC:n fortfarande en bra spelmaskin, ingen tvekan om saken, men så länge de inte görs bra spel till PC så har den inget att säga till om. Jamena ta FIFA som ett exempel, det är inte förens nu som PC-versionen får nextgen-grafik, och nej, det är inte bara EA som gör dåliga PC-spel. Att Blizzard försvarar PC:n är ju inte så konstigt heller, de är den plattform som dom har fokus på, vilket jag tycker är bra, för det är inte många företag idag som enbart fokuserar sig på PC.

klart det görs bra spel till PCn, förstår inte vart du fick att det inte finns ifrån.
Alla EA spel är dessutom inte dåliga, bah du är bara antipc för du saknar mus ^^.


signatur

Retro.

Medlem
Skrivet av Mahone:
Citat:

PC:n är den plattform med den största användarbasen i världen.

No shit, Sherlock? PC:n finns ju bara på alla kontor och i stort sätt alla hem, men det betyder inte att de är störst på spel. Kan inte bara alla PC fanboys inse att PC:n inte är lika stor inom spelbranschen som den va för 10år sedan och att konsollerna har tagit över spelmarknaden? Visst är PC:n fortfarande en bra spelmaskin, ingen tvekan om saken, men så länge de inte görs bra spel till PC så har den inget att säga till om. Jamena ta FIFA som ett exempel, det är inte förens nu som PC-versionen får nextgen-grafik, och nej, det är inte bara EA som gör dåliga PC-spel. Att Blizzard försvarar PC:n är ju inte så konstigt heller, de är den plattform som dom har fokus på, vilket jag tycker är bra, för det är inte många företag idag som enbart fokuserar sig på PC.

Jag bortser från alla de spel som gjors nyligen, för du skrev ju trots allt "görs", dvs nuform i guess?..Diablo 3, Halflife 3, Left 4 Dead, Portal 2, Spore, Starcraft 2, red Alert 3, Alan Wake, Bioshock 2, The Sims 3, för att nämna några, sen görs många till PC som är till konsoll från början, Mass effect är ett exempel, och jag skulle knappast bli förvånad om vi inte får se spel som GTA4 med extra materiell om ett tag heller


signatur

Retro.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

bara att kolla in ex. Fz och gametrailers hur många pc spel har dom recenserat de senaste året? jämfört med konsol.

ska man hänga med få man skaffa en konsol där spelen finns.

Det är möjligt att det kommer fler spel till konsol men jag föredrar kvalitet före kvantitet. Kolla de konsolrecensioner du pratar om och många av dem har ganska låga betyg. Ta bara Wii tex. Många skitspel på den maskinen.


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem

Ummm DonGrif bara så du vet så görs det mycke skit spel till PC också bara det att dom inte syns lika väl

Visst PCn är en bra spel platform än men jag tror många inklusive mig är trötta på att greja med inställningar och upgradera datorn osv.

Även ni som föredrar PC måste erkänna att det är skönt att bara kunna köpa ett spel och sätta i konsolen och bara spela utan att behöva greja med grafik inställningar.

Kanske spelföretag kunde kolla upp ungefär vad normala standarden är på PC maskinerna ute i t.ex europa och sen göra spel med en max grafik som utgår ifrån det? Istället för att som med t.ex crysis göra en max grafik inställning som inga datorer klarar av.

Medlem
Skrivet av Saarela81:

Även ni som föredrar PC måste erkänna att det är skönt att bara kunna köpa ett spel och sätta i konsolen och bara spela utan att behöva greja med grafik inställningar.

Sant, sant. Det var huvudanledningen till att jag skaffade en 360.
Sen sålde jag den pga. att man inte kunde göra något åt lagget
T.ex. så har GTAIV ett genomsnitt på drygt 25 FPS vilket är oacceptabelt för mig. Hade jag haft möjlighet att ändra grafikinställningarna i förmån till högre fps hade jag definitivt gjort det.

Hade det du säger verkligen fungerat 100% i praktiken så hade jag förmodligen aldrig sålt min 360... eller jo. Jag hade sålt den och köpt en PS3 där man kan installera spelen

Skrivet av Saarela81:

Kanske spelföretag kunde kolla upp ungefär vad normala standarden är på PC maskinerna ute i t.ex europa och sen göra spel med en max grafik som utgår ifrån det? Istället för att som med t.ex crysis göra en max grafik inställning som inga datorer klarar av.

Håller med.
Det är just det som Valve gör via Steam, och det kan nog vara en av anledningarna till att det går så pass bra för dem. Tror inte TF2 hade varit särskilt populärt om det hade haft samma systemkrav som Crysis.

Medlem

Coolt jag visste inte att Gabe snackade svenska...

Medlem
Inaktiv

Det är roligare att spela på datorn, ger mer... känsla! Fast en del spel, som Guitar Hero klår PCn med hästlängder på konsol. (Inte för att det finns men, ni fattar...)


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

Bullshit. Blizzard can go to hell...


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av erge:

Det är ju synd bara att försäljningssiffrorna talar emot deras påstående. Är väl bara Blizzards spel och The Sims som har sålt bra de senaste åren.

Killen som stirrar sig blind på US Retail sales..

Citat:

Of the $18.85 billion the video game industry generated at North American retailers throughout 2007, only $910.7 million of that, roughly 14%, was attributed to PC games.

Wow.. nästan 18 miljarder dollar där på MS/Sony/Nintendo.. stackars PC'n på inte ens 1 miljard.

Citat:

the biggest gaming platform last year was the PC. Why? Online revenue alone exceeded 7 billion USD in 2007.

Nämen, va ser man där då, PC'n säljer mest trots allt.. och detta i USA där konsollerna är som starkast. Googla lite, som du själv föreslog, och kolla hur läget är med online sales och marknaden utanför USA.

Skrivet av w4rhog:

Tror listan är lite gammal på sina ställen. Den har rent av felaktiga siffror också, WC3 hade 4.5 miljoner initial orders vid launch, tror de har sålt ett eller två exemplar till efter 2002..

Skrivet av Snowman01:

Haha jo lite trångsynt är det ju när de största företagen som säljer mest går ut och säger att det går bra för PC-marknaden....

Det borde kanske vara MS/Sony/Nintendo som går ut och säger det istället eller?

Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Du är medveten om att det finns företag som håller koll på hur mycket software som säljs, blandannat NPD i USA. Och där regerar konsol försäljning stort över PC titlarna. Så vad har du själv att komma med än att du hoppar på folk utan något som helst kött på benen?

Kolla min kommentar ovan om att vara trångsynt, US Retail är stort, men det är inte bara där pengarna finns. Konstigt nog så skryter inte konsollernas PR-folk med att de blir "ägda" utanför USA. Jag noterade det i den andra tråden häromdagen.

Skrivet av Mahone:

No shit, Sherlock? PC:n finns ju bara på alla kontor och i stort sätt alla hem, men det betyder inte att de är störst på spel.

Nvidia räknar att de har 180 miljoner aktiva geforce användare, vara 30 miljoner är från GeForce 8-serien.

Skrivet av Mahone:

Kan inte bara alla PC fanboys inse att PC:n inte är lika stor inom spelbranschen som den va för 10år sedan och att konsollerna har tagit över spelmarknaden?

Tokfel, kolla länkarna jag postade.

Skrivet av Mahone:

Visst är PC:n fortfarande en bra spelmaskin, ingen tvekan om saken, men så länge de inte görs bra spel till PC så har den inget att säga till om. Jamena ta FIFA som ett exempel, det är inte förens nu som PC-versionen får nextgen-grafik, och nej, det är inte bara EA som gör dåliga PC-spel. Att Blizzard försvarar PC:n är ju inte så konstigt heller, de är den plattform som dom har fokus på, vilket jag tycker är bra, för det är inte många företag idag som enbart fokuserar sig på PC.

Att det inte satsas lika hårt på AAA-titlar till PC'n är nog en strategi från båda MS och Sony. De flesta spelen behöver egentligen inte vara konsollexklusiva, men MS/Sony låser gärna in utvecklare. Problemet för PC'n är, bland annat, att det inte finns någon stor organisation som betalar för att hålla utvecklare exklusiva.

Konsollerna tjänar på att PC'n blir oattraktiv som spelplatform, inte oväntat att de gör spel konsollspecifika eller att det tar evigheter innan det dyker upp på PC'n. Att sen ha lite NPD US retail sales att peka menande på när Assassins creed dyker upp till PC, ett halvår efter konsollversionen, är lite extra trevligt. Känner de sig lite extra luriga så fiskar de sympatipoäng och gråter över de elaka piraterna, för ingen kan sälja spel till PC'n på nått sätt, heeeelt omöjligt. Knappast så att det kan röra sig om att de måste anpassa sig.

Medlem
Skrivet av Gogge:

Citat:
the biggest gaming platform last year was the PC. Why? Online revenue alone exceeded 7 billion USD in 2007.

Nämen, va ser man där då, PC'n säljer mest trots allt.. och detta i USA där konsollerna är som starkast. Googla lite, som du själv föreslog, och kolla hur läget är med online sales och marknaden utanför USA.

Läs: "Online revenue..."
Oooh, så MMOs och spel som köps via Steam genererar pengar... vilken surprise.
Är PCn en stor platform för MMOs och andra online-spel? Absolut.
Är PCn en stor platform för spel med single-player focus? Inte en chans.

Medlem
Skrivet av Gogge:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Du är medveten om att det finns företag som håller koll på hur mycket software som säljs, blandannat NPD i USA. Och där regerar konsol försäljning stort över PC titlarna. Så vad har du själv att komma med än att du hoppar på folk utan något som helst kött på benen?

Kolla min kommentar ovan om att vara trångsynt, US Retail är stort, men det är inte bara där pengarna finns. Konstigt nog så skryter inte konsollernas PR-folk med att de blir "ägda" utanför USA. Jag noterade det i den andra tråden häromdagen.

Nord amerika är den största spel marknaden i världen och där leder konsollerna stort. Vilka områden menar du att PC skulle vara populärt? Japan? Där säljer endast konsol titlar, bara kolla upp deras siffror. Resten av asien? Säljs knappast några spel överhuvudtaget tackvare den breda piratförsäljning i varje gatuhörn. Vad lämnar det? europa? Dom blir inte ägda utanför USA, enda anledning till att dom inte skryter om övriga siffror är för att det knappt inte finns någon information att utgå ifrån i form av försäljningsiffror. För det finns knappt ingen motsvarighet till NPD utanför nordamerika. Det skulle bli otroligt svårt för något företag att samla in denna information från hela europa eller asien, och därav inte kostnadseffektivt.

Ah, trevlig exempel du tog upp i andra tråden.
"The Sims, Half-Life, Starcraft, Counter-Strike, WC3,"

Är det så här spelfronten ser ut på PC i framtiden så kan du behålla den. Kommer sörja den dagen när 100% av alla spel som säljs är online på PC, för då dör den jätte, som en gång bar titlarna som tilltalade mig mest. You ruined gaming casuals! Well, det är ju utveckling det handlar om så det är bara att acceptera att både PC användare och konsolanvändare har accepterat mediocrity.

Medlem

Aliens - Colonial Marines (2009)
Aliens vs Predator 3
Call of Duty 5
Command & Conquer - Red Alert 3
Crysis Warhead
Diablo III (2009)
Fallout 3
Far Cry 2
Left 4 (for) Dead
Mafia 2
Project Origin (Fear 2)
S.T.A.L.K.E.R. (Stalker) Expansion - Clear Sky
Sims 3 (2009)
Spore
StarCraft II
Stargate Worlds
World of Warcraft Expansion - Wrath of the Lich King (EU-version)
Halflife EP 3 (troligtvis detta år!?)
Portal 2 (samma sak där)
Alan Wake
Bioshock 2 (2009)

Sug på den ni


signatur

Retro.

Inaktiv

Kommer det lika många spel till PC nu som tidigare?

Lika många BRA spel?

Vill se fler spel med samma kvalit´´e som t.ex. Grim Fandango, Monkey Island-serien (eventuellt är ju en 5:a på gång).

Inaktiv
Skrivet av Golvis:

Aliens - Colonial Marines (2009)
Aliens vs Predator 3
Call of Duty 5
Command & Conquer - Red Alert 3
Crysis Warhead
Diablo III (2009)
Fallout 3
Far Cry 2
Left 4 (for) Dead
Mafia 2
Project Origin (Fear 2)
S.T.A.L.K.E.R. (Stalker) Expansion - Clear Sky
Sims 3 (2009)
Spore
StarCraft II
Stargate Worlds
World of Warcraft Expansion - Wrath of the Lich King (EU-version)
Halflife EP 3 (troligtvis detta år!?)
Portal 2 (samma sak där)
Alan Wake
Bioshock 2 (2009)

Sug på den ni

Bara 2 av de där spelen som man kan vara iallafall 99% säker på att de blir bra. Diablo 3 och Starcraft 2... resten glöms snabbt bort efter att man spelat igenom dem en gång. =/

Fast Sims 3 lär bli det som säljer flest exemplar. xD

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Lazers_y:

PC-spelare är mer kräsna. Därför bara topp-titlar säljer som smör.

Senaste halvåret har jag bara köpt Sins of a Solar empire. (Beta 1.1 kommer snart!) samt Age of Conan (1 miljon uppdateringar till så blir det fint ;D)

ja kräsna, Cs och The sims säljer som smör KVALITET!:up:

Ops!:P Sims = Toppspel för kvinns:heart: CS = Toppspel för...hmm?:$

Medlem

Inte konstigt att de kan säga som de gör. Båda har gjort spel som alla erbjudig en stabil produkt och mycket för pengarna i någon form av gratis online egenskaper. Deras spel tillåter ganska tunga modifikationer. Ta bara warcraft 3, battle.net custom maps... eller alla modds till HL. Man får inte längre ett spel utan en massa spel till priset av ett.

Alla deras spel kräver också en nyckel.
Oavsett crack o dylikt kommer du ingenstans utan en giltig nyckel.

Vad jag inte förstår är hur andra spelföretag inte förstår vad som är framgång på PC marknaden... Missförstå mig rätt. Jag gillar ett bra singelplayer men jag gillar ett bra singelplayer som jag kan spela med en polare i co-op bättre! Det borde ALLTID finnas en möjlighet till att spela tillsammans med en kompis.

dmn
Medlem
Skrivet av smuts:

Det är ju bara det att vissa spel fungerar bättre på PC än på konsol, och tvärtom. Inget är på något sätt bättre än det andra, det är egentligen en smaksak om jag får säga min mening. Och PC:n är inte döende för den delen heller, den är stark. Den har bara fler spelare i varje spel, istället för flera spel (med MMO's i tankarna).

Eftersom en PC kan göra ALLT, precis ALLT, ALLT, ALLT en sketen konsoll klarar av så finns det inga spel som fungerar bättre på konsol än på PC.
Och som du själv säger så finns det spel som gör sig bäst på PC.
Vet inte hur man kan dra nån annan slutsats än att PC:n är helt överlägsen konsoller.

Dom enda fördelarna konsoller har är den lägre kostnaden och dom låga kraven på kunnande hos användarna.

Å andra sidan kan ju en PC användas till enormt mycket mer än att spela spel på...

123
Skriv svar