Medlem
Nytt nätaggregat

Har nyligen köpt ett nytt grafikkort, men behöver ett nytt nätagg. Funderar på ett av dessa:

XION Powersupply 600W
Cooler Master eXtreme Power 600W
Corsair PowerSupply (PSU) 520W HX ATX
Antec NeoPower HE High Efficiency 550W PSU

Grafikkortet kräver 450 W, men vill slippa köpa nytt när jag uppgraderar i framtiden. Vilken av de ovanstående skulle ni välja? Vill ha ett som inte går sönder i första taget. Ljudnivån är inte något vidare bekymmer då datorn redan låter som en dammsugare...

Sen en fråga till, något dum kanske. De två översta har fläktarna på ovansidan, passar dom verkligen i mitt chassi? Har en Cooler Master Cavalier 3.

Vill passa på att tacka Hwergelmer för hjälpen av valet av grafikkort.

nj
Medlem

Fläkten monteras nedåt på samtliga tre första nätagg, och de blåser luft ut från chassit.

Personligen så kan jag varmt rekommendera Corsairs 520W, verkligen ett nästan löjligt kraftfullt nätagg för pengarna. Har rekommenderat det, samt länkat till lite olika sidor som testar det/rekommenderar det i andra inlägg här i forumet.

Medlem

Ahh, trevligt med någon som har ett likadant kort som jag

Själv kör jag med XION:s 500-Wattare, lite mer budgetlösning än de du länkat till. Men Corsair har ju onekligen fått trevlig kritik


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

520W är lite väl lite, skulle nog länkat till 620W-varianten.

Corsair är lockande, försöker välja kvalitet då man tjänar på det i längden. Har sett att du tipsat om den tidigare nj, den hamnade på listan just därför.

Problemet är min budget som inte är så värst hög, 520W räcker nog inte till de nya DX10-korten, och 620W kostar 1395 kr, vilket är 500 mer än de andra, så jag får nog köra med XION istället. Den fick bättre betyg än Cooler Master på Newegg.com, vad det nu är värt. Sen lyser den ju också, men det kanske inte är något positivt om den står i sovrummet...

Tackar för hjälpen.

Inaktiv

520w är inte lite. ffs...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

hehe, speciellt inte när det som i detta fall betyder 40A på 12V-railsen


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

nj
Medlem

520W är sanslöst mycket, särskilt med tanke på att nätagget kan leverera 40A på 12V railen, vilket är sådär 14-16A mer än vad som brukar vara rekommenderat för nätaggen när det gäller high end grafikkort (dvs, vad övriga datorn+grafikkortet kommer sluka).
Det som kan bli tungt är väl om man ska köra de allra senaste grafikkorten i SLI/CrossFire och man i övrigt har ett väldigt strömhungrigt system.

Medlem

Ju mer destu bättre.
Tanken är att jag ska slippa uppgradera, lika bra att ta det säkra före det osäkra. Har man extra fläktar, 2 skärmar och flera hårddiskar/DVD-brännare känns det säkrare med ett riktigt nätagg.
Gjorde ett test på någon sida för ett tag sen och jag hade visst för lite ström i burken. Kanske därför grafikkortet inte hänger med...

Hörde att ett länge belastat nätagg kan bränna moderkortet med mera, vet inte om det var sant eller inte.

Inaktiv

Köp en sån här grej: http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251496#32-3...
Så kan du roa dig med att föra statistik på strömförbrukning.

Och om nu inte ljudnivån spelar någon direkt roll; så tycker jag att Cooler Masters 500-650W modeller ligger bra till. Du får oerhört mkt kräm för pengarna, med en nackdel, ljudnivå. Har själv gått och småfunderat på att byta ut mitt north-q 400w mot ett 650W och byta fläkt på det, då jag nyligen köpt ett par Nexus Realsilent 120mm från inet.se (riktigt bra pris).

Edit:måste du beställa från komplett.se? Tycker att deras prissättningar på nätagg är rätt kassa, samtidigt som frakten kostar multum.

Medlem

Sökte på Prisjakt och det var bara en som var billigare, Skansor. Dom hade rätt dåligt betyg (1/10) så jag tror jag skippar det. Du har dock rätt i att komplett är dyra, tråkigt.

Edit:
Hittade Zalman ZM600-HP 600W, finns på webhallen för 1039+frakt, kan det vara något?

Edit 2:
Deras officiella sida.
kollat runt och den har visst fått riktigt bra betyg, sen är den fläktlös också.

Inaktiv

Har hört att webhallen inte är specielt snabba vid frakt osv. fast har aldrig handlat så med dem, så jag ska nog inte säga så mycket.
aj aj aj... Det finns inte inne på lager hos dem... kommer ta en JÄÄääkla tid. Dom är ofta extremt sega på att ta in grejer, beror också på hur populära produkterna är, är dom väldigt eftertracktade så brukar det gå ganska snabbt, men inte annars som sagt...
Annars så tycker jag att det är en väldigt bra affär. Handlar bara där över disk eftersom jag bor i sthlm. Men allt hittils har vart ganska positivt tycker jag ,förutom att de är sega på att ta in. Ska handla där idag faktiskt. Ett Antec p182

aja Lycka till och ha det bra!

Inaktiv

det är lustigt med folk som köper onödigt dyra grejer bara för att dom är dyra..

WATT! WATT!! MERA WATT!!


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

MERA WATT SÅ FÅR DU SPRATT!!

* A! A! MERA A! MERA A SÅ MÅR DU BRA!!

A= Ampere

Medlem
Skrivet av prikk:

det är lustigt med folk som köper onödigt dyra grejer bara för att dom är dyra..

WATT! WATT!! MERA WATT!!

Kan jag få kompensera utan att folk lägger sig i eller?

m1
Medlem
Skrivet av mirlamoooo:

Har hört att webhallen inte är specielt snabba vid frakt osv. fast har aldrig handlat så med dem, så jag ska nog inte säga så mycket.

sist jag beställde från webhallen la jag beställningen torsdag kväll, måndag morgon ramlade ett sms in i telefonen om att paketet fanns på servicestället.. så länge dom har grejerna i lager kan man absolut inte klaga på deras frakttider
men att beställa datordelar som inte finns i lager är inte kul i nån butik, brukar ofta bli långa väntetider :\

1
Skriv svar