Några funderingar...

Inaktiv
Några funderingar...

Hejsan!
Undrar lite saker...
Tänkte köpa lite fläktar, styrning och chassi å lite annat. Chassit kommer bli ett p180 eller p182(inte special edition!), Kanske p190, men det tror jag inte, orkar nog inte vänta på det heller. p182 hade väll "fixad" kabeldragning? , så man kan dra bakom moderkortsplåten? Och de där fläktstyrningarna? sitter de fast med fläktarna eller kan man ha dem kvar?
Finns det ngot bra ställe att köpa chassiet på? tänkte webhallen(butik) , men det finns nog billigare?

Sen tänkte jag köpa Zalman fläktstyrning. Fast jag är inte 100 på det än.. Finns det någon annan bra, billig?

Har tänkt lite på displayer och så. Har en här hemma som varit till ett gammalt chassi. Använder alla tempmätare sånna där dioder?(gula saker) för att mäta temp? borde inte de försämra kylningen ifall man fäster dem på tex cpu eller gpu?

Sedan tänkte jag köpa lite fläktar eftersom jag inte har så många(kanske har , men endå:P) och fick den dåliga versionen av infinity fläkten?(verkar vara en ny som fläkt som är sämre)
Vet att Noctua är bäst, men de kostar ju ganska mycket. Tänkte istället köpa 2st Scythe S-flex och 2st Nexus real silent. Kollar man på Nexusens specs så verkar den ganska dålig? Fast den har fått ganska mycke bra annars ser det ut som.
S-Flex har jag hört att de ska vara bra och specsen är ju bra. Eftersom jag ska ha fläktstyrning så undrar jag ifall jag ska ta 2 st 1600 rpm:are eller kanske ta lite tystare 1200 rpm:are? kollar man 1200 varianten presterar den bättre flöde/ljudnivå, Fast borde det inte bli ungeför samma ifall jag sänker hastigheten på 1600 varianten?

tänkte köpa allt förutom chassi på [http://DataPryl.se] Värkar dom vara trovärdiga och bra? Lästa på jag tror det var prisjakt och där hade de nästan bara fått bra. Just ja, fungerar Zalmans fläktstyrning bra tillsammans med p180? går det att stänga luckaN?

tack så mycke, sry att det blev kladdigt

Medlem

Länken fungerar inte, men jag gissar på att det är [http://213.115.186.143/ProductDetail.asp?UID={8FBB31BC-D4BE-4...] du menar?

Jag har den i ett Antec SLK3000B, där går iaf luckan att stänga. Det negativa är att fläktkontrollern inte sitter så jättebra på de där skenorna som Antec använder i 5,25"-platserna. Gissar på att det är samma system i P180. Detta är dock inget specifikt för just Zalman utan det gäller alla kontrollers jag sett. Låter man bli att pilla för mycket är det inga problem.

edit: jaha, nu buggar sig länkfunktionen också


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

det går lösa genom att kapa en smältlimstav till rätt längd och klämma mellan skenornas bakre ände - om nu inte problemen beror på att skenorn bara greppar ett skruvfäste. (jag orkar inte kolla )


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

det är väl lite både och, men framför allt är det att den inte har några bakre skruvfästen. i höjdled hålls den ju någorlunda på plats av dvd/"plåtar".

jag har en trasig cd jag tänkte kapa plåten på och skruva fast om det skulle bli för mycket problem med glapp nån dag, men smältlimsstav var ju inte någon dålig idé det heller


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

avklippta gummiband funkar utmärkt för att reducera skrammel och spel när något sitter löst i höjdled i en 5.1/4"-plats. välkommen till ghettomoddningens underbara värld.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

[http://www.webhallen.com/prod.php?id=30881] ivarjefall den jag menar, å de blir nog den. också blir det p182 och det ska väll inte ha några problem med ett Hiper type-m i det?

föresten? Finns det någon molex kontakt eller nått som går till vägg kontakten? asså 4-pins strömkontakt som man har i hdd och cd-rom osv..? finns det sån som man stoppar i väggen?

tack å hej!

Inaktiv

du menar en batterieliminator med molexkontakt?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Angående Datapryl.se så har jag handlat där några gånger.... kan inte annat än att säga mycket gott om dom. Finns väll några minus, typ betalsätt. Annars klockrent. Riktigt bra service aldrig några problem där alls, dock vill dom helst ha kontakt via e-post, msn eller icq. Finns tele nummer oxå men dom vill helst att man inte använder det.
Det är nämligen en och samma person som sköter all service/kundkontakt (Jonas har jag för mig han heter), han ger iaf bästa servicen jag någonsin har fått någonstans.
Köper jag prylar som jag vill ha god service på så beställer jag där ifrån (gfx, tft-skärm, mm).

Har 2st P180B chassin som jag är mycket nöjd med, kör även den fläkt kontrollern du kolla på och den funkar väll dugligt iaf. Lite småpillig installation med alla kablar och allt som blir.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Inaktiv

tack 8lul, skönt att höra.

soya: jo de är väll det? får gärna vara liten, men det går nog endå. Ska driva en, eller flera om det går, hdd med den. alltså jag ska göra dem till "portabla" hårddiskar" jag har redan p-ata?-> usb.

Men dehär med temp-sensorer? visst blir det lite sämre kylning?
Och är fläktarna bra, eller bara skräp som man bör skita i?

tack allesammans!

Inaktiv

om du bara behöver 12v är det ju enkelt att fixa en, men både 12v och 5v blir nog värre.
dessutom är det ju enormt mycket enklare att slänga in dem i kabinett...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Tänkte undvika kabinett eftersom det kostar en del.. Men nu hittade jag en med OK pris, denna blev det. Verkar den ok, eller är det bara skit?

Skulle nog endå behöva nån sorts strömförsörjning som man kan stoppa i väggen eftersom jag tänkte ha ett par ccfl rör som belysning untanför datorn, någon som kan hitta en lösning på problemet?

tack så mycket

Medlem

ccfl-rör utnyttjar bara 12v-delen av molexkontakten så i det fallet kan du utan vidare köra med en 12V:s batterieliminator...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Hittar inte? kan nån vara snäll och skicka länk

aja tack allesammans

Inaktiv

köp valfri 12v batterieleminator med lagom strömkapacitet, en avbitare och en molexkontakt. (vanlig rundtång räcker som crimpverktyg.)


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

1
Skriv svar