"Norton försämrar inte spelupplevelsen"

Inaktiv

När man är riktigt nerkörd i gamingträsket är det nästan läskigt hur små saker man kan lägga märke till.

Sjunker fpsen, tuggar hårddisken, blir ramet fyllt, osv, så märker man det. Sen kan symantec säga vad fan dom vill. Är datorn så pass bra/spelet så pass gammalt/programmet så pass bra skrivet så det verkligen inte blir någon skillnad är det naturligtvis en annan sak.
Så alltså, detta är i allra högsta grad individuellt och bara dålig marknadsföring från symantecs håll.

Medlem

Men klart man inte märker nån skillnad när man spelar cs.. Testa att spela ett mer krävande spel. Då laggar norton sönder datorn.
Tacka vet jag nod32.

Medlem

Steel Security, det är det bästa antivirus, gjort för spelare.
Och det tar bara 20 mb ram och hittar mer virus än norton (har kollat det själv)

Medlem

Skulle aldrig använda Nortons "resource hogger" till antivirus program. Använder själv bara Kaspersky, den är enkel att använda, har bara en service på i bakgrunden och är en av dem bästa antivirus programmen när det gäller hitta virus i datorn. Norton sucks, Kaspersky FTW!! Eller Nod32 är också bra!

Ps. Bästa med kaspersky är att du kan högerklicka på kaspersky ikonen för att pausa programmet, och när du spelat klart så trycker du bara på resume igen. Fast kaspersky är en av dem bästa just att ha även på när man spelar, för den är programmerad så att den känner av om man spelar och slutar då att söka efter virus, istället skyddar den på andra sätt under tiden som inte påverkar prestandan. Åtminstone inte mycket. Kör med Kaspersky Internet Security 7.0.1.325, däremot gillar jag inte nya 8.0 då den är helt annorlunda och jag har inte riktigt blivit van vid den än.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Avast är det enda rätta!


signatur

Meep!

Inaktiv
Medlem

det laggar ju inte extra för att man har på antivrus programmet så mkt men det är när den typ bara lol nu uppdaterar vi den och då ska din dator lagga apa! gawd kmr ihåg 2003 när ja hade norton system works eller nåt...

Medlem

Man kan undra vad som är värst. Att få in något skit i datorn 1 ggr per år eller ha ett slöanerdatornvirusprogram? Har läst tester som visar att virusprogram inte inverkar på prestanda men mina egna tester visar på motsatsen.


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av pazu:

Varför kör människor Antivirusprogram? Det är som att gå runt i stan med hjälm, det hjälper om man är dum i huvudet men om man bara ser till att inte gå omkring på bilvägarna så ska det nog gå bra utan skydd. Bästa hjälp mot virus: flera partitioner med backuppad C:

Föresten, jag jobbar som IT-Konsult

Aha. Det är alltså självutnämnda experter som du själv som lurar i användarna såna dumheter. Vet du vad ett botnät är? Tror du en användare själv märker att den är infekterad? Vet du var spam kommer ifrån? Nä, sluta upp med att ge dina tips, det förvärrar bara. Klart att antivirusprogram ska användas på sårbara plattformar.

Redaktör

Symantecs poäng är att deras antivirusprogram (numera) drar såpass lite datorkraft att man ska kunna ha det igång medan man spelar utan större prestandaförlust. Vill man vara lite cynisk kan man se deras nya linje som att de underkänner sina egna äldre program. Men då har de samtidigt gjort hemläxan.

Det där med att av-programmet drar igång hårddisksökningar mitt under spelandet: i vettiga program brukar man kunna ställa in när sökningar och uppdateringar ska köras.

Att stänga av av-program och brandvägg är vansinne, såvida man inte har fetkoll på vad man pysslar med. Dagens speldatorer har brutalt bra prestanda, om man tycker säkerhetsprogrammen tar för mycket kraft har man antingen för mycket skit igång i övrigt eller så bör man byta säkerhetsprogram. Det finns såna som funkar förträffligt för grundläggande säkerhet, t.ex. Windows-brandväggen och AVG Free. (Finns många fler alternativ, både gratis och kommersiella. Tipsa gärna med namn och länk).


signatur
Inaktiv

"Symantec, utgivaren av virusprogrammet Norton, gjorde under DreamHack Winter 2007 ett blindtest med 142 deltagare."

Exakt! Norton är ett virus.

Medlem

Om det laggar för er i spel så tycker jag synd om er. Att det tar längre på uppstart och sånt är naturligt. Men köp en ny dator om det laggar i spel med Norton.

Inaktiv
Skrivet av Ninotramp:

Om det laggar för er i spel så tycker jag synd om er. Att det tar längre på uppstart och sånt är naturligt. Men köp en ny dator om det laggar i spel med Norton.

Ett säkerhets-program SKA utan några men vara snäll mot ens dator, oavsett vad datorn har för specifikationer.

NOD32 är ett bra exempel på nästan perfektion. Kaspersky närmar sig stadiet "perfektion" med, då deras nya säkerhets-paket, Kaspersky Internet Security 2009 tar knappt nått av min dator och minne.

Den som säger att Norton är världen's bästa säkerhets-paket kan dra åt skogen. Har tappat räkningen på hur många av de jag har pratat med, som har fått olaga hot (malwares) på sina datorer trots Norton var på o allt sånt.

Medlem

LoL använde norton för många år sedan men bara för att det följde med en dator jag köpte då jag inte orkade bygga en själv. Skulle dock aldrig idag gå tillbaka till slöa norton.

Jag var mycket nöjd med ZoneAlarm Security Suite på min WinXP dator men på min Win Vista dator SÖG det verkligen kraften ur allt och fick datorn att känna sig som en stenålders pryl. Använder idag Avast Antivirus på min Win Vista dator. Avast är snabbt och gratis för oss privata användare och så har den fungerat perfect sedan dag 1 av installationen.

Är det någon som provat SANA Security som är gjort för gamers om man skall tro på reklamen vill säga. http://www.sanasecurity.com/reg/ncsoft ???

Jag saknar dock min gamle trotjänare ZoneAlarm Security Suite. Total kontroll med vad datorn får göra och inte. Får vänta och se ifall dem fixat alla buggar som var i början. Men det återstår att se.

Medlem

Jag använder F-secure och med jämna mellanrum får datorn spel och simpla saker som att öppna en mapp eller flytta på en ikon tar då hundra år. Det är heller inte ovanligt att webbläsaren slutar svara eller tar låååång tid på sig att öppna en ny sida. Om det beror på F-secure vet jag inte.

Någon annan som har erfarenheter av F-secure?

Medlem
Skrivet av Tompa:

Symantecs poäng är att deras antivirusprogram (numera) drar såpass lite datorkraft att man ska kunna ha det igång medan man spelar utan större prestandaförlust. Vill man vara lite cynisk kan man se deras nya linje som att de underkänner sina egna äldre program. Men då har de samtidigt gjort hemläxan.

Det där med att av-programmet drar igång hårddisksökningar mitt under spelandet: i vettiga program brukar man kunna ställa in när sökningar och uppdateringar ska köras.

Att stänga av av-program och brandvägg är vansinne, såvida man inte har fetkoll på vad man pysslar med. Dagens speldatorer har brutalt bra prestanda, om man tycker säkerhetsprogrammen tar för mycket kraft har man antingen för mycket skit igång i övrigt eller så bör man byta säkerhetsprogram. Det finns såna som funkar förträffligt för grundläggande säkerhet, t.ex. Windows-brandväggen och AVG Free. (Finns många fler alternativ, både gratis och kommersiella. Tipsa gärna med namn och länk).

Men du, varför testade dom inte ett mer krävande spel då? Jag menar vilken dator som helst klarar att köra cs och att ha igång fem tusen andra applikationer samtidigt.. Testa Crysis, eller TF 2. NÅt mer krävande än cs... Är ju nästan som att testa tetris.

Min egen erfarenhet av f-secure är inte så bra... jag har testat många antivirus men jag har fastnat för nod32 ändå.

Medlem

NOD 32--> Norton

Medlem

Alltså, Norton var bra till 2004. Sen tog de alldeles för mycket resurser. Jag testade 2008 och den funkar kanon på datorn. 2007 har vi på jobbet och där är de inte heller några problem men spelar ju inte på de heller iofs.

Panda, F-Secure och Norman låter jag iaf inte komma närheten av min dator nåt mer.


signatur

| AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair 2x16GB DDR5 6GHz CL30 | Asus ROG Strix X670E-F | Gigabyte RTX 3080 OC 10GB | Samsung 990 Pro | Acer Predator Z35+ 35" | Logitech G413 | Logitech G310 | Sennheiser Game One |

Medlem

Glömde skriva att 2005 och 2006 var riktigt dåliga år. 2007 vet jag ej och 2008 bra igen.


signatur

| AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair 2x16GB DDR5 6GHz CL30 | Asus ROG Strix X670E-F | Gigabyte RTX 3080 OC 10GB | Samsung 990 Pro | Acer Predator Z35+ 35" | Logitech G413 | Logitech G310 | Sennheiser Game One |

Medlem

själv har jag mitt virusprogram inaktiverat, kör bara det när jag misstänker virus eller nått, vill inte ha en massa onödiga processer i gång som slöa ner datorn


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

hah vilken dålig undersökning.. vad sägs om ett spel som inte är 100 år gammalt


signatur

[spoiler] mööp[/spoiler]

Medlem

Själv kör jag med en flaska hostmeduxin bredvid datorn för eventuella virus!
Det dra inga resurser alls på datorn...
Finns med banansmak (rekomenderas starkt)

12
Skriv svar