Problemen med spelkritik
Kan hålla med om att inlägg som "spelet suger" inte tillför ngt, utan att man borde lägga ned mer tid på sina kommentarer än så. Konstruktiv kritik gynnar alla.
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Fjanterier som finkultur kan vekvristade fjompar syssla med. Spelrecensioner ska skrivas av spelare - för spelare. Inte för slipsnisse-kulturmongon med mindervärdeskomplex för att spelindustrin omsätter mångdubbelt mer än hans insnöade lilla hörna.
In war, truth is the first casualty
Jag tycker att det finns mycket bra speljournalistik att ta del av, iaf här i Sverige. Den blir dessutom bättre hela tiden. Jag vet inte vad han utgår ifrån, jag känner inte igen det, men han vill väl höras förstås.
Remember when you were young? You shone like the sun
Jag håller med. Läser aldrig recensioner för att få reda på hur ett spel är (för mig) utan ser dem mer som en underhållningsform och en mer avancerad, ibland humoristisk, personlig sammanfattning av spelet.
Vill man veta vad spelet faktiskt erbjuder måste man spela det själv.
Däremot är jag lite rädd för att spelutvecklare bara väljer att lyssna på recensenter. Även om de är kapabla till att uttrycka sina tankar väldigt väl på pappret betyder de inte att tankarna kommer att leder oss in på rätt spår. Politiker gör också val åt oss men inte alltid blir det rätt va?
Jag tror därför också att alla gamers måste börja satsa på att uttrycka tydligare åsikter för att göra sin röst hörd och nå ändra fram till spelutvecklarna.
Hur själva recensenternas fördjupning skall gå till vet jag inte men det enda man kan önska är att denna del har en stor spoilervarningstämpel på sig.
Känner inte riktigt igen fenomenet han beskriver. Jag läser iofs nästan bara spelrecensioner här på FZ och de brukar innehålla just det han snackar om. Om spelet är bra eller dåligt, vilka bitar som funkar och inte funkar, och vad spelet tillför genren.
Hoppas verkligen inte det slutar som tidningarnas fossila filmrecensenter - ett textstycke oförståeligt ordbajseri där man inte ens fattar vad personen faktiskt tycker om filmen.
Problemet är ju att många speltidningar och spelsajter FÅR spelen av utvecklarna.... T.ex. Gamespot som gör värsta reklamkampanjen med Kane & Lynch och sparkar killen som sedan ger spelet dåligt betyg i recensionen samma vecka.
Om FZ var tvugna att köpa alla spel de recenserade kanske de skulle vara lite mer måna om vilka som var värda köpet också. Eller?
Jag tycker recensioner håller en tillräckligt hög standard i förhållande till vilka sorts spel som skapas nu för tiden.
Man kan inte riktigt jämföra det med filmrecensioner än eftersom "kostverks"-aspekten, en djup handling och viktiga budskap väldigt sällan finns där i spelen till skillnad från många filmer.
Men det som jag definitivt håller med artikeln om är att kritiker måste bli mer kritiska om spel, att de ska kräva högre kvalite och att ett spel ska lyckas med mer än att vara lite lätt underhållning för att lyckas plocka de höga betygen. Det är allt för ofta som välkända speltitlar och stor hype gör att betygsskalan tippar lite förbi det en helt objektiv recensent borde ha gett det.
Läser nästan bara recensioner på Eurogamer och jag tycker alltid de lyckas rätt bra, med rättvisa betyg och välskrivna recensioner.
Att han tycker att spelrecensioner är ruttna är troligtvis för att han läser ruttna spelrecensioner.
Vad jag tycker speljournalistiken snarare har problem med är "previews" etc. som verkar vara väldigt styrda av företagens PR-avdelningar. Ibland skapas nästan ofattbart höga förväntningar som oftast spricker när spelet väl släppts. Om förhandstittarna inte vore så kontrollerade kanske man skulle kunna få en mer sann bild innan spelet släpps; men jag vet inte hur det skulle gå till, det är på utvecklarnas territorier som spelen testas.
Om man jämför med film t.ex. så känns det som det är lättare att tippa hur bra en film kommer vara än ett spel på förhand. Det beror kanske på att filmer är så bundna till handlingen jämfört med ett spel som kan ha kass handling men ändå vara bra tack vare andra element. I en filmtrailer får man ju oftast en grov bild av handlingen och det är kanske det som gör det lättare att bedöma slutkvalitén.
Vad som kanske behövs är en starkare demokultur där spelare fick köra i princip alla spel några månader före release.
Problemet är ju att många speltidningar och spelsajter FÅR spelen av utvecklarna.... T.ex. Gamespot som gör värsta reklamkampanjen med Kane & Lynch och sparkar killen som sedan ger spelet dåligt betyg i recensionen samma vecka.
Om FZ var tvugna att köpa alla spel de recenserade kanske de skulle vara lite mer måna om vilka som var värda köpet också. Eller?
Nej. De skulle köpa in de spel som läsarna och de som köper reklam vill att de ska recensera. Utgifterna för detta skulle vara nära omärkbara för ett företag som Gamespot eller PCGamer.