Stora nedskärningar på LucasArts

Robot
Medlem
Stora nedskärningar på LucasArts

Som tur är var inte X-Wing/Tie Fighter-serien utvecklad inhouse hos LucasArts utan av Totally Games, men nu är väl chansen ännu mindre att man får se en uppföljare i serien. Var finns de episka rymd-simsen idag? Nu för tiden licensieras bara tramstitlar med Star Wars-tema... med Dark Forces/Jedi Knight och KOTOR som små ljuspunkter.

Var är alla äventyrsspel? Det som faktiskt gjorde LucasArts ett namn? Monkey Island, Full Throttle, The Dig? Industrin förstörs sakta men säkert av grafikkåta småbarn.

Medlem
Skrivet av Forcie:

Som tur är var inte X-Wing/Tie Fighter-serien utvecklad inhouse hos LucasArts utan av Totally Games, men nu är väl chansen ännu mindre att man får se en uppföljare i serien. Var finns de episka rymd-simsen idag? Nu för tiden licensieras bara tramstitlar med Star Wars-tema... med Dark Forces/Jedi Knight och KOTOR som små ljuspunkter.

Var är alla äventyrsspel? Det som faktiskt gjorde LucasArts ett namn? Monkey Island, Full Throttle, The Dig? Industrin förstörs sakta men säkert av grafikkåta småbarn.

Haha spelade du också DIG :D,
Gjorde jag med grymmt :P.

Medlem
Skrivet av Forcie:

Som tur är var inte X-Wing/Tie Fighter-serien utvecklad inhouse hos LucasArts utan av Totally Games, men nu är väl chansen ännu mindre att man får se en uppföljare i serien. Var finns de episka rymd-simsen idag? Nu för tiden licensieras bara tramstitlar med Star Wars-tema... med Dark Forces/Jedi Knight och KOTOR som små ljuspunkter.

Var är alla äventyrsspel? Det som faktiskt gjorde LucasArts ett namn? Monkey Island, Full Throttle, The Dig? Industrin förstörs sakta men säkert av grafikkåta småbarn.

Ah, The Dig. Sjukt underskattad gammal pårla. Synd bara att Lucasarts gick ifrån att vara bäst i branchen till en liten smutsfläck...


signatur

"Det här är en crackdown på tomciteringar."

Inaktiv

Monkey Island och Full Throttle hade en särskild magi, trots att jag aldrig riktigt fattade vad man skulle göra (jag var inte gammal på den tiden om man säger så ).

KoTor är ett av de bättre spelen jag spelat, fast det var väll BioWare som gjorde det?

Vad hette spelen med Kyle Katarn? De var faktiskt riktigt bra med. Det hade häftiga cutscenes vill jag minnas, med skådisar och allt.

Medlem

Dark Forces och Jedi Knight är det du tänker på med Kyle Katarn i huvudrollen

Jodå det var BioWare som gjorde KOTOR, och det var Raven som gjorde Jedi Knight, Totally Games som gjorde X-Wing, etc. LucasArts licensierar ju ut Star Wars-prylar till olika utvecklare. Det de är mest kända för att ha gjort inhouse är väl just äventyrsspelen. Det sorgliga är att nu licensierar de mest ut ytlig skit, på grund av att målgruppen har förändrats.

Inaktiv

Just det, Jedi Knight. Mmm...

Mången bra spel man troligtvis aldrig kommer spela igen. Har man Monkey Island kan man köra det dock, finns en emulator för motorn det kördes på, SCUMM, emulatorn heter SCUMM Virtual Machine tror jag, hade det på min Palm-handdator :).

Medlem
Skrivet av Forcie:

Det sorgliga är att nu licensierar de mest ut ytlig skit, på grund av att målgruppen har förändrats.

Det är förjävligt. Kan vi inte skjuta av alla födda mellan 85-00 och börja göra om -- göra rätt, med den generation som växer upp nu?


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem

Satt och plockade i mina gamla lådor för någon vecka sedan...och vad får man se...jo sitt kära exemplar av Xwing vs. Tie Fighter! Världens första renodlade multiplayerspel?

Vart fan är Tie Fighter 2? Jäkla småglin, jäkla Lucas som sabbade hela Star Wars serien med 1-3 filmerna...:evil:

Medlem

Typiskt EA att sparka alla


signatur

Meep!

Inaktiv
Skrivet av Forcie:

Var är alla äventyrsspel? Det som faktiskt gjorde LucasArts ett namn? Monkey Island, Full Throttle, The Dig? Industrin förstörs sakta men säkert av grafikkåta småbarn.

Du vet väll att LucasArts arbetar på två icke-Star Wars: Indiana Jones och Fracture.

Det behövs, företagen behöver väll pengar för att det slänger bara ut skitspel nu för tiden!

Och vart fan är titlarna som fansen gillar, som Jedi Academy, KOTOR och Battlefront?

Skrivet av gryzor:

Det är förjävligt. Kan vi inte skjuta av alla födda mellan 85-00 och börja göra om -- göra rätt, med den generation som växer upp nu?

Eyy, måste säga att LucasArts går neråt. Så för mig är det nog folk mellan 95-nutid.

Det finns inte en chans att LucasArts kommer göra Jedi Academy nu. Nu kommer inriktad skit som The Force Unleashed, ahhh.. Kom igen "Secret Apprentice" med force powers som tar nio biljoner skada...?


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Inaktiv

the dig ^______________^ ..

och Indiana jones and the fate of atlantis = ))

gillade dom 2 mkt mer än monkey island 2, Sam & Max, full throttle m.m ,, fortfarande sjukt bra spel

Inaktiv
Skrivet av Forcie:

Var är alla äventyrsspel? Det som faktiskt gjorde LucasArts ett namn? Monkey Island, Full Throttle, The Dig? Industrin förstörs sakta men säkert av grafikkåta småbarn.

Spelbranshen ändras kontinuerligt efter vad marknaden vill ha. Hur många är intresserade av flygsimulatorer idag t.ex? Detta är inget nytt, utan har hållit på länge.

Det går dock att få tag på nischspel (och genrer) gjorda av mindre bolag. Men man får leta lite hårdare och det är inte alltid ens egna önskemål går att uppfylla ändå.

En annan sak som håller på att förändras är också distribution. Finns många spelbutiker som lagt ner, samtidigt som köpa spel över nätet växer. Även om det är hårt för butiker är det faktiskt en fördel för nischspel, då mindre spel som säljs över nätet kan få en tillräcklig marknad för att överleva. Konsoller har också detta i viss form, t.ex. Live Arcade.

Medlem

Inte speciellt förvånande då de blir sämre för varje år som går. Någon gång så måste de börja ta konsekvenserna för deras dåliga spel.

It mitten av 90-talet så var de min absoluta favorit och allt de rörde blev guld. Monkey Island, Day of the Tentacle, Tie Fighter, Dark Forces, Outlaws osv. Alla väldigt bra spel.

Sen släppte de Star Wars: Masters of Teräs Käsi till PS1 som var skräp, och de sämre spelen forsade in. Men de verkade inte bry sig märkbart utan fortsatte släppa medelmåttiga Star Wars spel varenda år och till sist bara fokusera på Star Wars. Stort fel enligt mig. Nu har de inget kvar förutom sin Star Wars licens som de ger bort till vilket ruttet skräp som helst, även om de släppt några bra Star Wars spel under detta årtionde, som KotOR.

Medlem

Tja inte så konstigt att det blir nerskärningar.. dom gör inte direkt så mycket bra spel längre, o många andra starwars spel lägger dom ju på andra, Kotor tex fixade ju Bioware och obsidian

Medlem

Lucas måste nya sam & max´,day of tentacel och monkey island.

Medlem
Skrivet av Alesi09:

Lucas måste nya sam & max´,day of tentacel och monkey island.

Tror inte de skulle klara av det speciellt bra, då människorna bakom dem spelen lämnade LucasArts för länge sedan.

Medlem
Skrivet av Buio:

Spelbranshen ändras kontinuerligt efter vad marknaden vill ha. Hur många är intresserade av flygsimulatorer idag t.ex? Detta är inget nytt, utan har hållit på länge.

Det går dock att få tag på nischspel (och genrer) gjorda av mindre bolag. Men man får leta lite hårdare och det är inte alltid ens egna önskemål går att uppfylla ändå.

En annan sak som håller på att förändras är också distribution. Finns många spelbutiker som lagt ner, samtidigt som köpa spel över nätet växer. Även om det är hårt för butiker är det faktiskt en fördel för nischspel, då mindre spel som säljs över nätet kan få en tillräcklig marknad för att överleva. Konsoller har också detta i viss form, t.ex. Live Arcade.

Jag håller med dig. Dock tror jag det är precis lika många som är intresserade av t.ex. flygsimulatorer nu som då - problemet är bara att det har kommit till tio miljoner amerikaner som vill ha lättsmält skit som tidigare har hållit sig på sin baseballplan eller i sin trailer men nu har köpt en Xbox. Då görs spelen för dem. Erkända mästerverk trasas sönder för deras skull. Titta bara på Deus Ex 2, t.ex.

Precis som du säger får man vända sig till de små bolagen. Och det är i princip bara indiespel och moddar som intresserar mig nuförtiden. Spel som Crysis kanske jag köper - om det ser intressant ut på modfronten. (Vilket det gör, Mechwarrior och Lost World...) För faktum är att de är de enda som vågar komma med nån som helst innovation.

Jag är absolut för onlinedistribution. Allra helst sådan där utvecklarna får hela eller den absoluta merparten av pengarna man betalar.

Medlem

Jag minns tillbaka till den gamla goda tiden då man spelade spel som

Day of the Tentacle,
Full Throttle
The DIG
Simon the Sorcerer
Monkey Island
Sam & Max
Flashback
Jill in the Jungle
Commander Keen
Lost Viking
med flera...

Ahhh, vilka minnen....

Det är nästan så man vill köra in Game Maker och göra något sådant spel.

Medlem

Här har man väntat i 5 år på ett JK4 osso tänker dom tydligen bara ge oss ett "Force Unleashed" innan vi dör?

Ge mig JK4 eller en Star Wars flyg-combat simulator!!! >:(

Medlem
Skrivet av gryzor:

Det är förjävligt. Kan vi inte skjuta av alla födda mellan 85-00 och börja göra om -- göra rätt, med den generation som växer upp nu?

Nu ska vi inte vara sådana. Jag är född -85 men har ändå lirat de flesta av Lucas Arts klassiker så som Monkey Island, Day of the tentacle, Full throttle. Grim fandango, etc. Har även fått min beskärda del av tie figther, x-wing vs tie fighter och x-wing alliance (bästa starwars spelet till dags dato om du frågar mig). Nej börja avverka från 91 och uppåt så kommer du åt de du vill ha!

/ LordDaimos

Inaktiv
Skrivet av LordDaimos:
Skrivet av gryzor:

Det är förjävligt. Kan vi inte skjuta av alla födda mellan 85-00 och börja göra om -- göra rätt, med den generation som växer upp nu?

Nu ska vi inte vara sådana. Jag är född -85 men har ändå lirat de flesta av Lucas Arts klassiker så som Monkey Island, Day of the tentacle, Full throttle. Grim fandango, etc. Har även fått min beskärda del av tie figther, x-wing vs tie fighter och x-wing alliance (bästa starwars spelet till dags dato om du frågar mig). Nej börja avverka från 91 och uppåt så kommer du åt de du vill ha!

/ LordDaimos

Nej, jag är född 91 och jag har lirat några av dom. Men, dock kanske jag är annorlunda för jag känner folk i min ålder som INTE lirat det.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Inaktiv
Skrivet av Forcie:

Jag håller med dig. Dock tror jag det är precis lika många som är intresserade av t.ex. flygsimulatorer nu som då - problemet är bara att det har kommit till tio miljoner amerikaner som vill ha lättsmält skit som tidigare har hållit sig på sin baseballplan eller i sin trailer men nu har köpt en Xbox. Då görs spelen för dem. Erkända mästerverk trasas sönder för deras skull. Titta bara på Deus Ex 2, t.ex.

Det som behövs är en fungerande marknad för nischade spel. Problemet är att media mest skriver om sådant som säljer, vilket gör att det är svårt för sådana spel att synas. Hoppas att onlinedistribution blir ett sätt för dem att frodas.

Som du säger så har spelmarknaden växt och tyvärr också blivit mycket smalare, där spel "fördummas" och anpassas till konsoller först och främst för att säljas till fler.

Inaktiv

Det är aldrig roligt med nedskärningar.

Är det bara jag eller är hela spelindustrin påväg ner i en global svacka? Hej lågkonjuktur?

1
Skriv svar