Hur gjorde djur (och hur gjorde jag)?

Hur gjorde djur (och hur gjorde jag)?

Shit, vilken blogg-vecka förra veckan var!

Men ändå måste jag nog säga att min ambition att blogga varje dag stöp lite på mållinjen (då jag istället bloggade EN dag) - så därför fortsätter jag även den här veckan.

Idag: allt om hur man gör för att bygga upp en djurpark på mittuppslaget (eller nånstans i närheten kanske) av en speltidskrift!

Idén till att göra en artikel om exotiska djur i spel tror jag föddes på den första banan i Sega Rally för en miljard år sedan (OBS: överdrift, snarare 12 år sen). I sista kurvan, vid sidan av vägen, finns det lite Zebror och Elefanter och grejer. Jag tror att de rör sig lite också. Det är fint.

Det var de djuren som jag ville uppmärksamma i och med Djurparksartikeln. De vanliga. De som får stå vid sidan av. Det är dem man borde visa upp i sin speldjurpark.

I spelvärlden är det ju de helt vanliga djuren som är exotiska. Blåa igelkottar i röda sneakers, genmanipulerade maskar, apor i keps och punggrävlingar med röda sneakers går det ju tretton (eller, kanske mer rimligt, tolv) på dussinet i spelbranschen. Men vanliga grisar, får och kossor då? De får inte ta lika mycket plats. De är svårare att hitta.

Till slut blev artikeln lite av samling av roliga påskägg, hemligheter, screenshots och fusk (sånt som jag gillar allra mest alltså) - fast med "vanliga djur" som gemensam nämnare. Jag är ganska nöjd, och eftersom jag tycker att det är roligt att bjuda på lite behind-the-scenes så tänkte jag, ehm, göra det. Vi börjar med en hund.

1, En hund

Jag tyckte att layouten blev lyckad - jag ville att den skulle vara "glad!" och "se ut lite som en såndär översiktskarta som möter en när man precis gått in genom en djurparksentré" - och så tyckte jag att det blev. En tråkig sak var dock att en hund hamnade lite över texten på en bild. Många har förstås sett bilden redan, och vet vad det står där - men för er som missat det så tänkte jag att jag skulle lägga upp den här. Alltså:

Den variant av bilden som cirkulerat on the webz är ju för övrigt kass och tagen med kamera på en tv-skärm. Men det var ju skitlätt att få till samma grej med en PS-emulator.

2, När grisar inte kan flyga (men köra jeep)

Den allra största utmaningen med artikeln var att få den där jävla Far Cry-grisen att köra jeep. Jag hade hört talas om det här redan när jag gjorde Påskäggs-artikeln för ett och ett halvt år sedan - men då fick jag ge upp. Det fanns inte ett enda screenshot av det på hela webben, det fanns inte enda youtube-film som visade något som ens liknade gris-jeep-körning och ingen - förutom en massa flummiga fusksidor som bara copypejstar av varandra - verkade känna till det.

Och dessutom - hur skulle det se ut egentligen? En gris som kör Far Cry-jeep? Låter sådär trovärdigt, right?

Till Djurparksartikeln var jag tvungen att försöka igen. Fusksidorna i fråga hävdade att "man skulle parkera sin jeep på ett konstigt ställe - till exempel mitt i trappan på Far Cry's tredje bana - och sedan gömma sig och vänta. Efter ett tag (kanske 15 minuter) skulle en gris komma, hoppa upp i jeepen och parkera rätt den".

Jag försökte. Jag kände mig dum.

Jag väntade och väntade, och det kändes helt omöjligt. Ibland såg jag en gris gå omkring i skogen i närheten, men den verkade inte bry sig om jeepen. Och hur i hela friden skulle den kunna hoppa upp i den och köra iväg? Jag fick en stark känsla av att någon jävlades med mig.

Jag väntade i 20 minuter. Sedan parkerade jag bilen på andra sätt. 20 minuter till. Mer experimenterande. Jag försökte hetsa grisen till att hoppa upp i bilen, genom att hota den med pistol:

Grisen verkade inte förstå vad jag ville.

Jag gick ut på spelets officiella forum och skapade en tråd:

http://forums.ubi.com/eve/forums/a/tpc/f/4111010236/m/4411002...

..och några tappra själar la ner timmar på att hjälpa mig att få grisen att köra jeep.

De misslyckades. Jag började förlora hoppet.

Mina experiment blev djärvare. Jag parkerade bilen i trappan och spelade vidare på banan, klättrade upp för berget, dödade fiender och kom till platsen där man ska försvara ett fort från ankommande styrkor. Istället kutade jag allt vad jag kunde nerför berget igen. Jag hörde något! En jeeps bullrande motor.

När jag kom fram till trappan stod den inte kvar där jag hade lämnat den. Någon hade parkerat den på ett bättre ställe.

Jämte jeepen stod en gris.

Och jag kände hopp för första gången.

Jag försökte igen. Tog genvägar nerför det branta berget, skadade mig och dog hur många gånger som helst. Kom försent alla andra gånger. När jag kom fram var bilen rättparkerad och jämte den stod en gris. Men jag såg den aldrig köra.

Förrän det plötsligt hände.

Jag överlevde färden nerför berget. Såg att jeepen fortfarande stod i trappan, men hörde att motorn var igång. Den hade fastnat i ett träd.

Vid ratten satt en gris.

Sen kom den loss och körde iväg. Men den finns kvar på bild:

Och där satt jag framför datorn. Jag hade precis sett en gris köra jeep. Och jag var så jävla lycklig.

3, En dag på skansen.

Research! A och O och en jävla massa andra bokstäver när det kommer till Djur-i-spel-artiklar.

Jag drog till Skansen.

Inte för att kolla på hur djur är i verkligheten, utan för att ingående studera hur sånnadär Djurparks-fakta-skyltar ser ut och är upplagda. Det jag främst var ute efter var arketypiska ordval och formuleringar (typ som: "Kasta inte in mat till djuren, tack!" och "Kråkans naturliga fiende är...") som jag skulle kunna använda för att skoja till det i min egen artikel.

Inget konstigt med det.

Ändå tyckte jag att jag fick konstiga blickar från resten av besökarna. Jag förstod inte varför.

Förrän jag kom hem och kollade igenom bilderna som jag tagit under dagen. Alla såg ut såhär:

Jag förstod blickarna. För när alla andra hade stått och fotograferat björnen eller vargen eller sälen ifråga så hade jag bara gått rakt fram till dess faktaskylt - fotograferat den istället - och gått därifrån utan att ägna själva djuret en blick.

Så kan det vara!

Imorgon (OBS: betyder antagligen "nästa vecka") så kommer jag avslöja hur man hittar en del av djuren i artikeln.

#blogg

Inaktiv
Hur gjorde djur (och hur gjorde jag)?

Fan vad stört med grisen, trodde ju bara den hade buggat upp sig. Men att den faktiskt kan köra iväg...


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

Medlem

Du ofrar dig verkligen för dom här artiklarna; du stalkar iskar medans snickare tror du är galen, du blir utfryst på skansen och dör när du springer ned från berg.
Om ändå alla var som du.


signatur

8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan. Och du som ville bli något.

Kullberg: Ja, eller hur! Sjukt! Om jag får tid ska jag fixa en såndärna DuTub-film på körandet. Det är mycket sevärt.

Salsane: Allt för konsten!

Medlem

Johan, vad ska du hitta på nu efter Superplay?

Ser fram emot att följa dig!


signatur

ecoriath.blogg.se - Do you dare to see what grinds my gears?

Medlem

Hm, lät kanske lite creepy.. Stalka dig för att skriva "En Johans vardag" typ..

Men jag tror du fattar vad jag menar


signatur

ecoriath.blogg.se - Do you dare to see what grinds my gears?

Jo, jag recenserar spel för Aftonbladet varje (åtminstone hittils) Söndag.

Håll ett öga på den här bloggen för övriga utannonseringar;)

Inaktiv

Jag minns inte ens att det fanns grisar i Far Cry.

Medlem

Riktig grävande journalistik.


signatur
Inaktiv

Wow. Det där var imponerande. Hjärta OCH själ. Kudos och sånt.

Vill du spela Settlers med mig snart, Johan?


signatur

Kittens are for real!

Japp! Det vill jag sjukt gärna!

Medlem

Skärp er. Ingen vill spela Settlers. =P


signatur

- Ät mig levande.

Medlem

Johan: Jag brukar gilla dina texter skarpt, både de lite mer humoristiska varianterna och de mer "episka" (typ "den sista stora hemligheten". Bra jobbat!

Om du ska börja skriva någonting någon annanstans på nätet efter SP:s undergång så se till att länka dit härifrån innan du försvinner

1
Skriv svar