Graffe som klarar SupCom?

Medlem
Graffe som klarar SupCom?

Så.. nu när supcom har kommit inser jag att jag måste uppgradera min dator.. Men jag tror att jag egentligen bara behöver nytt graffe. Problemet är att mitt moderkort inte stöder PCI-Express och skulle helst slippa uppgradera hela burken om jag inte verkligen måste. Har läst att det bästa Geforce AGP-kortet är 7800GS. Är det för dåligt, dugligt, eller rentav overkill?

Min dator ser ut som följande:
P4 2,6 Ghz
1 GB ram
Geforce FX5600 Ultra
Moderkort som INTE stöder PCI-Express

Snälla sig vad som måste göras för att Supreme Commander ska flyta på!

nj
Medlem

7800GS är ett dåligt köp i dagsläget, det bra mycket billigare Geforce 7600GT är i många fall väldigt likvärdigt rent prestandamässigt.
Bäst prestanda för AGP i dagsläget är Radeon X1950 Pro, dock tror jag det är väldigt overkill för din dator då din processor är i långsammaste laget för att utnyttja det.

Kan rekommendera att du kikar lite i den här tråden som jag startade om nya grafikkort för AGP i dagsläget.

Medlem
Skrivet av nj:

7800GS är ett dåligt köp i dagsläget, det bra mycket billigare Geforce 7600GT är i många fall väldigt likvärdigt rent prestandamässigt.
Bäst prestanda för AGP i dagsläget är Radeon X1950 Pro, dock tror jag det är väldigt overkill för din dator då din processor är i långsammaste laget för att utnyttja det.

Kan rekommendera att du kikar lite i den här tråden som jag startade om nya grafikkort för AGP i dagsläget.

Tack för det snabba svaret.. men, såhär ser reqsen ut för SupCom:

MINIMUM SYSTEM REQUIREMENTS:
Microsoft® Windows® XP Service Pack 2, Vista
1.8 GHz processor
512 MB RAM
8 GB available hard drive space
128 MB video RAM or greater, with DirectX 9 Vertex Shader / Pixel Shader 2.0 support (Nvidia 6x00 or better)
Sound card, speakers or headphones
Broadband internet connection (DSL/Cable).

RECOMMENDED SYSTEM REQUIREMENTS:
3.0 GHz Intel or equivalent AMD processor or better
1 GB RAM or better
8 GB available hard drive space
256 MB video RAM, with DirectX 9 Vertex Shader / Pixel Shader 2.0 support (Nvidia 6800 or better)
Internet connection with Cable/DSL speeds

Där står det att det är rekommenderat med 256 MB video RAM, och vad jag har läst så har 7600GT endast 128 MB..
Och en annan fråga, det står även att det är rekommenderat med 3 ghz. Är det stor skillnad på 2,6 (som jag har) och 3,0 ghz?

Medlem

Ehrm.. jag tycks ha hittat ett 7600GT med 256 MB ram:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=67404
Blir troligen det imorgon!

nj
Medlem
Skrivet av Maloken:

Ehrm.. jag tycks ha hittat ett 7600GT med 256 MB ram:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=67404
Blir troligen det imorgon!

Köp inte det där, minnet är lägre klockat än vad som ska vara standard för Geforce 7600GT (1.1GHz jämfört med 1.4GHz).
Vill du komma billigt undan så kan jag rekommendera Palit Geforce 7600GT, sitter själv på ett sådant (som du kanske såg om du läste genom tråden jag länkade till) tar förvisso upp två kortplatser men helt klart värt det imho, alternativt Leadtek Geforce 7600GT eller Gainward Geforce 7600GT.

Medlem
Skrivet av nj:
Skrivet av Maloken:

Ehrm.. jag tycks ha hittat ett 7600GT med 256 MB ram:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=67404
Blir troligen det imorgon!

Köp inte det där, minnet är lägre klockat än vad som ska vara standard för Geforce 7600GT (1.1GHz jämfört med 1.4GHz).
Vill du komma billigt undan så kan jag rekommendera Palit Geforce 7600GT, sitter själv på ett sådant (som du kanske såg om du läste genom tråden jag länkade till) tar förvisso upp två kortplatser men helt klart värt det imho, alternativt Leadtek Geforce 7600GT eller Gainward Geforce 7600GT.

Ah ok.. tack

Medlem

Tänkte bara försäkra mig en sista gång om att min burk kommer klara SupCom om jag köper ett 7600GT. Pastar några quotes om SupCom:

Citat:

Ospelbart.

18 FPS + -

ALLT PÅ LOW, LÄGSTA RESOLUTION 20 FPS

Asus IS-7E
Pentium 4 3.2GHZ
1024 RAM DUAL 133 MHZ
250 GB H.D
ATI Radeon 9600 XT 128MB
Creative XFI ( inte att det fans nåt stöd eller nåt)

Citat:

Lirade betan med allt på max i 60fps+.
8800GTS
2GB Ram
E6600 @ 3ghz

Citat:

Funkade kalas här på min maskin, XP@2.2Ghz med 1GB DDR och X1950Pro kort, testade betan förut med mitt gamla 9800Pro kort och då trögade det som fan men nu gick det o vräka på allting på max i 1280x1024 iaf

Citat:

Men varför säger PCGamer att det är krävande? Ligger på ungefär 55fps med standardinställningarna..

Sitter med en A64 SD 3700+ @ 2,5ghz, 2gb minne och ett 7800gt, så inget jättebra system precis..

Så.. med dom kommentarerna i bagaget, vad tror du (eller någon annan)?

nj
Medlem

Du uppfyller då gott och väl de minimala kraven för spelet, hyfsat på gränsen till rekommenderade speccarna (din processor som är lite långsam då). Ett 7600GT är bättre än de flesta GF6800-korten om jag inte minns helt fel (är väl bara Ultra-modellen som är snabbare). 7600GT är ju även en bra bit bättre än R9800 Pro, dock inte i närheten av X1950Pro.

Fungera kommer det helt klart att göra, sitter och drar ner demot just nu så jag kan berätta hur det flyter på med min Athlon XP2500+@3200+, 1GB ram och GF7600GT 256MB.

Medlem
Skrivet av nj:

Fungera kommer det helt klart att göra, sitter och drar ner demot just nu så jag kan berätta hur det flyter på med min Athlon XP2500+@3200+, 1GB ram och GF7600GT 256MB.

Ja tack, berätta gärna så jag blir lugn

Medlem
Skrivet av Maloken:
Skrivet av nj:

Fungera kommer det helt klart att göra, sitter och drar ner demot just nu så jag kan berätta hur det flyter på med min Athlon XP2500+@3200+, 1GB ram och GF7600GT 256MB.

Ja tack, berätta gärna så jag blir lugn

Jag har en Athlon XP 2700+ på 2,16GHz (icke klockad, 3 år gammal) med 256kb cache (tror jag), 2GB RAM och ett XFX 6600GT och det gick i 10fps i slutet innan jag stängde av. Och det var med allt på lägsta. I början när man bara hade 2-3 enheter så gick det i 25-30fps men det var när man klarade dom två första objectives som det klappa ihop. Tror att det här spelet kräver mer processorkraft än många andra spel då jag klarat Neverwinternights 2 och Ghost Recon AW på low/medium och Just Cause på medium/high. 2GB minne och ett 6600GT hjälper inte när ett spel kräver mycket processorprestanda. Kan också nämna att mitt G15 tangentbord visade att bara 30% av minnet användes.

Medlem

Ok, men.. hm jag testade nu supcom på min brors dator som är precis som min fast han har ett Geforce 6600 GT och det flöt utan problem på lägsta, iallafall 1on1.

nj
Medlem

Har förvisso inte hunnit spela så vidare mycket, men kört en bit av kampanjen, i stort sett allt på maxgrafik och 1280x1024 upplösning och det flöt på finfint (har inte fraps, eller annat program som kan visa FPS installerat så jag kan inte ge några siffror, upplevde dock inte minsta lilla hackande pga låg FPS). Iofs så var jag inte med om att så mycket hände exakt samtidigt på skärmen (ett tjuotal flyg som skjöt på varandra och bombade byggnader som mest).

Medlem
Skrivet av nj:

Har förvisso inte hunnit spela så vidare mycket, men kört en bit av kampanjen, i stort sett allt på maxgrafik och 1280x1024 upplösning och det flöt på finfint (har inte fraps, eller annat program som kan visa FPS installerat så jag kan inte ge några siffror, upplevde dock inte minsta lilla hackande pga låg FPS). Iofs så var jag inte med om att så mycket hände exakt samtidigt på skärmen (ett tjuotal flyg som skjöt på varandra och bombade byggnader som mest).

Oj, det låter lovande
Egentligen bryr jag mig inte så mycket om grafiken.. jag vill bara kunna köra en 2on2 (helst ännu större!) på hög upplösning och fps.

Medlem
Skrivet av Maloken:
Skrivet av nj:

Har förvisso inte hunnit spela så vidare mycket, men kört en bit av kampanjen, i stort sett allt på maxgrafik och 1280x1024 upplösning och det flöt på finfint (har inte fraps, eller annat program som kan visa FPS installerat så jag kan inte ge några siffror, upplevde dock inte minsta lilla hackande pga låg FPS). Iofs så var jag inte med om att så mycket hände exakt samtidigt på skärmen (ett tjuotal flyg som skjöt på varandra och bombade byggnader som mest).

Oj, det låter lovande
Egentligen bryr jag mig inte så mycket om grafiken.. jag vill bara kunna köra" en 2on2 (helst ännu större!) på hög upplösning och fps.

LooooL.. Skönaste "dubbelmoralen" nånsin haha


signatur

AMD Dualcore +4400, 3GB Kingston, MSI 8800GT, 350GB WD, Windows XP

Inaktiv

Ja tack, berätta gärna så jag blir lugn :D[/quote]

Jag har en Athlon XP 2700+ på 2,16GHz (icke klockad, 3 år gammal) med 256kb cache (tror jag), 2GB RAM och ett XFX 6600GT och det gick i 10fps i slutet innan jag stängde av. Och det var med allt på lägsta. I början när man bara hade 2-3 enheter så gick det i 25-30fps men det var när man klarade dom två första objectives som det klappa ihop. Tror att det här spelet kräver mer processorkraft än många andra spel då jag klarat Neverwinternights 2 och Ghost Recon AW på low/medium och Just Cause på medium/high. 2GB minne och ett 6600GT hjälper inte när ett spel kräver mycket processorprestanda. Kan också nämna att mitt G15 tangentbord visade att bara 30% av minnet användes.[/quote]

Det där är intressant för jag har en amd xp3200+ knapp klockad till en 3800+, 2 gig ram och ett likvärdigt eller sämre sämre grafikkort, palit 6600 ddr2 512 mb. För mig flöt demot på fint på sämsta inställningarna även om det kanske fans en antydan till lagg när de största striderna skedde, inget som man blev direkt störd av dock. Det borde ju bevisa att processorn spelar stor roll för supreme commander då datorerna är likvärdiga i övrigt.

Inaktiv

Ja, processorn är väldigt viktig i SupCom, och ju fler enheter ju viktigare. Jag spelade visserligen bara betan runt jul, men det var ganska laggigt 2on2 med Athlon 64 3800+, Geforce 7800 GTX och 2 GB RAM. Min polare med lite sämre dator laggade sönder och kunde knappt ens beordra sina gubbar att göra något efter ett tag.

1
Skriv svar