m1
Medlem
Skumt SATA-problem

Är slut på idéer nu och FZ:s forum har varit till hjälp förut så jag tänkte slänga upp problemet här... Kanske är någon som har nåt smart tips

Jag har en IDE-hårddisk och en SATA-disk. Startar jag datorn så kommer jag in i Windows (Win ligger på IDE-disken) och allt funkar som det ska, förutom att jag inte ser SATA-disken - BIOS hittar den inte. Om jag däremot går in i BIOS under uppstarten, bara för att direkt välja Exit BIOS (utan att ändra något alls), så startar den om som vanligt och hårddisken hittas utan problem. När den väl har hittat disken så funkar allt prima, kan starta om datorn utan problem osv, men så fort jag stänger av den helt och startar från scratch så blir det samma sak.

Enligt etiketten på hdd:n så finns det bara 2 sätt att jumpra på den, antingen utan jumper i normalläge eller i 1.5GB/s-läge för extra kompabilitet.

Hårddisken är en Samsung Spinpoint 250GB och moderkortet är ett Abit AV8. Har testat båda SATA-portarna på moderkortet.

Tacksam för svar!

nj
Medlem

Har du testat jumpra disken i 1.5GB/s-läge (vanligt SATA-läge dvs)? Hittade en liten kommentar på Abits amerikanska forum för deras s939-moderkort att AV8 verkar vara lite kinkig med SATA2-diskar.
Den här tråden kanske har lite tips, verkar vara något liknande ditt problem.

m1
Medlem

Har inte testat det än, nej. Trodde det skulle ge sämre prestanda men det verkar inte vara någon skillnad alls

Intressant tråd, som du sa så verkar det vara problem mellan Abit AV8 och SATA2, eller till och med mellan AV8 och Samsung-diskar.. Inte mycket att göra i så fall, annat än att köpa en SATA-controller antar jag :\

Inaktiv

har du lagt in en SATA-kontroller manuellt i windows? kanske hjälper annars..

fotnot: btw, åter igen.. både P-ATA och S-ATA är IDE det är som att säga frukt och äpple


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

1
Skriv svar