Medlem
Suddig bild

"Cpu Fan Error" hette tråden innan.

Är klar med formateringen och även installeringen av xp.

men nu är bilden och texten lite suddig och efter som jag vet att detta är ett problem som är lätt löst valde jag att inte skapa en ny tråd.

har ett x1950pro och såklart installerade drivrutiner.
hur fixar jag suddigheten?


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

nj
Medlem

Moderkortet får ingen/för låg RPM-signal till CPU fan-strömkontakten på moderkortet och varnar då den tror fläkten inte snurrar så processorn riskerar överhettas.
Om du har en fläkt kopplad till en molex-kontakt så måste du förmodligen koppla in en fläkt till CPU fan-kontakten (själv så har jag en varvtalssignal från mitt nätaggs fläkt som jag kopplat in till CPU fan på moderkortet), eller om du har en fläkt med ställtbart varvtal så öka detta.

Inaktiv

Sitter fläkten i rätt grej i moderkortet?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

aha ok det finns ju 2 st fläkt kontakter på moderkortet. satte in i den som var närmast cpun. den andra ligger typ längst ner på moderkortet. verkar konstigt. fick med en till mindre fläkt till moderkortet. kanske värt att sätta in den också?


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Inaktiv

Den närmast processorn är förmodligen till den också, ska inte spela nån roll egentligen vad jag förstått... Den längst ner är väl till grafikkortet då om man behöver en sån.

Vad menar du med att du fick en mindre fläkt till moderkortet? Satt den på moderkortet och du tog bort den?
Vanligtvis är det väl så att dessa delar ska ska fläktar alternativt passivkylning: cpu, gpu och nordbrygga... Har du tagit bort en fläkt som satt på moderkortet? :S


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

nepp tog inte bort den. fick med den separat. såg nu att den även var inplastad(alltså inte använd) så där kan inte problemet ligga.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Inaktiv

Hur är ditt chipset på moderkortet kylt då? Passivt eller sitter där en liten fläkt nånstans?


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Medlem

det är passivt. såg nu en kontakt på moderkortet sm hette "CPU FAN" med 4 "spikar". har en sån kontakt med nätagget. förmodligen den du snackade om nj?

testar iaf.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Inaktiv

mjo, brukar vara 1 "CPU FAN" och 2 valfria, en närmare baksidan på lådan och en närmare framsidan


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

du kan ju börja med att koppla in cpu-fläkten i fyra-pinnarskontaken och se om det funkar innan du fuskar dig ur det med nätaggsladden (om det nu överhuvudtaget är en sån kontakt du har på nätagget)


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

jo tänkte på det precis efter. blev lite förvirrad när fläktkabel hade 3 pinn och fläktkontakten(på moderkortet) hade 4 pinn. det gick fint endå.

nu kom jag till den dära svarta skärmen " felsäkertläge " starta windows normalt" osv.

dags för världens tråkigaste uppgift antar jag...


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

kolla första posten


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

nj
Medlem
Skrivet av ScarFace:

har ett x1950pro och såklart installerade drivrutiner.
hur fixar jag suddigheten?

Menar du text i Windows?
Kan vara ClearType som är aktiverat.
Start -> Kontrollpanelen -> Bildskärm -> Utseende -> Effekter -> sätt standard eller bocka ur "Använd följande metod för att utjämna kanterna på skärmteckensnitt".

Inaktiv

Går även att ställa skärpan (högspänning) om man tar bort bakstycket och vet vad man gör. Brukar bli nödvändigt efter en tid.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Plattskärm med fel upplösning?


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av nj:
Skrivet av ScarFace:

har ett x1950pro och såklart installerade drivrutiner.
hur fixar jag suddigheten?

Menar du text i Windows?
Kan vara ClearType som är aktiverat.
Start -> Kontrollpanelen -> Bildskärm -> Utseende -> Effekter -> sätt standard eller bocka ur "Använd följande metod för att utjämna kanterna på skärmteckensnitt".

Man vill ju inte köra utan ClearType då måste man tycka ful text är snyggare.:P

nj
Medlem
Skrivet av Xphome:
Skrivet av nj:
Skrivet av ScarFace:

har ett x1950pro och såklart installerade drivrutiner.
hur fixar jag suddigheten?

Menar du text i Windows?
Kan vara ClearType som är aktiverat.
Start -> Kontrollpanelen -> Bildskärm -> Utseende -> Effekter -> sätt standard eller bocka ur "Använd följande metod för att utjämna kanterna på skärmteckensnitt".

Man vill ju inte köra utan ClearType då måste man tycka ful text är snyggare.:P

Kör jag med cleartype aktiverat så blir texten så löjligt suddig att jag får migrän av att sitta vid datorn, och ja jag har testat använda cleartype konfigurationsverktyget som finns. Gjorde CT minimalt bättre.

Medlem

för mig blir texten inte suddig

Medlem

kommer ihåg att jag tyckte cleartype var sjukt ballt när det kom till red hat linux nån gång på 90-talet. efter några dagar kom jag dock fram till ungefär samma sak som nj


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

vet inte vad det var faktist. men nu texten lika tydlig som innan formateringen iaf


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

1
Skriv svar