Ny dator i planering, hjälp uppskattas

Ny dator i planering, hjälp uppskattas

För någon månad sedan slogs jag plötsligt av längtan att skaffa en ny dator. 2007 ser ju helt fantastiskt ut Men hursomhelst, den senaste tiden har gått åt till research på vad det är som gäller nuförtiden, men jag är fortfarande väldigt novis så hjälp med hur jag ska gå tillväga uppskattas.

Jag vill inte gärna ha ett levande monster ståendes bredvid mig, varför jag försökt planera ur någon sorts tystnadsperspektiv. Verkar det fungera? Hur ser resten av systemet ut, jag vill inte lägga ut alltför mycket pengar på något ifall det finns något som är hemskt mycket mer prisvärt. Är E6600 i överkant, till exempel?

Moderkort: Asus P5B-E iP965 - Det verkar prisvärt och jag har mest hört gott om det.
Chassi: Antec Solo
Nätaggregat: Seasonic S12-430 430W - Tyst och stabilt, vad jag har hört.
Chassifläkt: Noctua NF-S12-1200
Processor: Core 2 Duo E6600
Processorkylare: Noctua NH-U12F - Bjorn3D övertygade mig.
Minnen: Corsair VS. 2x1024MB Kit (tot. 2GB) DDR2 667MHz - Visst duger de?
Hårddisk: Samsung HD401LJ 400GB
Grafikkort: Asus Extreme GeForce 7950GT 512MB
DVD-brännare: Samsung SH-S183A

Slutpris: Rätt mycket pengar, jag planerar att ta det på avbetalning. Smakar det så kostar det. Kompletts lösning för avbetalning verkade vara rätt kass (närmare 50 % ränta på 3 år, wtf liksom?), som jämförelse verkade Datorbutikens mycket mer human med bara 395kr som uppläggning och sedan 35kr / månad, men ligger det några dolda kostnader utöver det? Som jag förstod det såg Kompletts system likadant ut, tills man valde finansiering i kassan, men jag kan ju ha missat något. Om någon har erfarenhet får de gärna kommentera.

Jag hoppas också att detta är en hyfsat bra tidpunkt att köpa, dvs. att priserna inte chocksänks på det jag vill åt inom de närmsta tre månaderna. Hur ser det ut på den fronten, någon?

Till sist, hur ser komponenterna rent byggmässigt sett? Jag planerar inte att bygga datorn helt själv, utan ta hjälp av min bror som har lite erfarenhet, men han är knappast någon expert han heller. Jag skulle helst avstå ifrån att belasta honom med ansvaret att knåpa ihop något ens hyfsat avancerat.

All hjälp uppskattas.

Medlem

ser bra ut tycker jag. jag nöjde mig med E6300 och köpte snabbare minnen, men då var ju överklockning en självklarhet. ska du inte överklocka (eller bara lite) verkar ditt paket bra.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

CL5 på ram-minnet, jag är inte bra på ram men är det inte så att CL ska vara så lågt som möjligt, gärna CL2?

Hårddisken har bra surface temp enligt THG (45 grader) och den klarade sig bra i övriga tester.

Inaktiv

Visst ser 2007 ut att bli ett väldigt utvecklande år...
Just därför hade jag väntat ett tag, iaf på att följande saker ska släppas och bli billigare:

DX10-korten - Mer tester, mer märken, bättre pris osv
Windows Vista - SP1, mer drivrutiner osv
Processorer med quad-kärnor kommer när som helst.

Detta kommer iaf jag vänta ut innan jag uppgraderar så man är garderad ett tag framöver sen.


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Medlem

wim_rules: i rimliga prisklasser är det cl5 eller cl4 som gäller och skillnaden är inte såå stor. dessutom gäller cl5 i detta fall vid 667MHz och eftersom minnena kommer köras i 533MHz (synkat mot fsb i ett oklockat system) så går det troligen att sänka de timingsen en bit.

jerran: och när allt detdär har kommit är det väl lika bra att vänta på att amd släpper nya processorer också


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Men det ligger inte så långt fram i tiden... amd släpper nåt nu i mitten på denna månaden.. sen e de igång...


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Inaktiv

Peak_Performance: Allting ser bra ut, kanske att du ska ta en titt på Coolermasters 500/600w nätagg som båda är en bra bit billigare än det du valt. Har inte kollat nån recension, men Coolermaster brukar göra fina grejer. Är själv bra sugen på ett Antec Solo chassi.

Wim: Finns inga ddr2 som klarar cas 2.0 latency. Genom den högre farten i ddr2 förlorar man de tajtare timingsen hos ddr. Finare ddr2-minnen använder 4-4-4-12.

Överklockning blir det möjligen lite grann av, Hwergelmer, men inte så mycket. Jag är bekväm av mig

Jerran, jag borde kanske säga att jag inte är så intresserad av att ha det absolut allra senaste. De nya processorerna som är på väg antar jag kommer att kosta skjortan. Så länge de komponenter jag är sugen på inte förväntas sjunka kraftigt i pris inom det närmaste halvåret nöjer jag mig nog med dem

Edit: DeluxXe, nätaggregatet valde jag för att S12-serien hörs vara bland det mest tysta och stabila som finns. Men ifall jag kan spara ett par hundralappar på något som är nästan lika bra ska jag givetvis kolla in saken lite närmre.

Inaktiv

När nytt kommer ut sjunker det gamla brukar det heta...
Men det är såklart inte kul att vänta hela livet heller...


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Medlem

Peak_performance, du sa att du tänker ta det på avbetalning. Vad skulle det kostat (i runda slängar) om du tagit det kontant?
Nyfiken eftersom jag själv är sugen på att skaffa ny dator. Resonerar också på liknande sätt vad gäller pris, prestanda och ljudnivå.

Medlem

Byggde ihop något snarlikt din kommande burk med dessa komponenter... Är extremt nöjd!!!

Asus P5B
Intel E6600
OCZ Gold DDR800, PC6400 1024x2
Antec Solo
Hiper Type-R 580w
Seagate 250GB
Inno3D 8800GTS
Samsung 940BW

Antec Solo chassit känns otroligt stabilt och genomtänkt, kan dock upplevas lite trångt om man har mkt. grejer men det är ju priset man får betala för en liten låda...

Är väl främst grafikkortet som tar en enorm plats...

Chassit är dessutom ljuddämpat, vilket gör en hel del om man kombinerar detta med tysta fläktar...

Tyckte tjejens nya Dell var tyst, tycker tyvärr inte det längre...

Tog dock inte grejorna på avbetalning utan pröjsade cash, lite roligare om några månader då denna utgift är glömd...


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

1
Skriv svar