Medlem
hårddisk kaputt

hejsan köpte mitt system för en dryg vecka sen

specs:
cpu: intel core 2 duo e6300 @ 1,86ghz
ram: ocz gold xtc ddr2 @ 2,00v, 800mhz
hdd: wdc 200gb 7200rpm sata2 (kaputt)
mobo: asus p5b-e w/ ami bios
gfx: powercolor x1950pro
psu: hiper 580w type-m
optisk enhet: samsung dvd-brännare sata2

hårddisken gick sönder imorse så jag trodde att jag kunde byta till en gammal "wdc 80gb 7200rpm ide", men det gick inte, hårddisken bootade upp i ungefär 5 sekunder men sedan startade datorn om sig

alla ide-enheter är kontrollerade av "jmicron sata/pata controller" (som även kontrollerar ett antal sata portar)

alla sata-enheter kontrolleras av någon annan kontroller (vars namn jag ej känner till)

sedan trodde jag att dvd-brännare krånglade till det hela så jag stängde av den kontrollen som styrde brännaren (inte "jmicron"), gissa vad som hände jag fick samma problem igen

någon som kan hjälpa mig att få ide-hårddisken att fungera?

hwergelmer: du har ett nästan identiskt system, vet du hur jag skall fixa det?


signatur

Bengebolle

Inaktiv

Finns ett oändligt antal strul med hårddiskar som ska installeras. Dessvärre också ett oändligt antal tillvägagångssätt för att fixa det. Nu senast försökte jag installera en IDE i ungefär det system du har, men satte den istället i en annan dator där den fungerade direkt. Satte istället i en SATA och fick installera Millennium först, därefter starta Millennium i felsäkert läge, gå in i msconfig och avaktivera allt, därefter kunde jag uppgradera till XP, suck. Tyvärr är hårddiskkrångel fortfarande ett stort problem.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

hmm, väldigt konstigt. tyvärr sitter jag på landet så jag kan inte kolla runt i mitt bios. som du säger har jag i princip exakt samma system (kör ide-disk utan problem). har du testat att sätta upp jmicron till 35 sek eller vad som är max. tror lägsta "time out" är 5 sek och kanske kan det vara så att din disk inte hinner starta ordentligt? för att vara på den säkra sidan kan du ju välja default bios settings kanske?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

hmm, väldigt konstigt. tyvärr sitter jag på landet så jag kan inte kolla runt i mitt bios. som du säger har jag i princip exakt samma system (kör ide-disk utan problem). har du testat att sätta upp jmicron till 35 sek eller vad som är max. tror lägsta "time out" är 5 sek och kanske kan det vara så att din disk inte hinner starta ordentligt? för att vara på den säkra sidan kan du ju välja default bios settings kanske?

om ställer in defaults blir jag med alla vcore inställningar, minnesinställningar osv

prövar att sätta timeouten på 35 sek

Skrivet av unix:

Finns ett oändligt antal strul med hårddiskar som ska installeras. Dessvärre också ett oändligt antal tillvägagångssätt för att fixa det. Nu senast försökte jag installera en IDE i ungefär det system du har, men satte den istället i en annan dator där den fungerade direkt. Satte istället i en SATA och fick installera Millennium först, därefter starta Millennium i felsäkert läge, gå in i msconfig och avaktivera allt, därefter kunde jag uppgradera till XP, suck. Tyvärr är hårddiskkrångel fortfarande ett stort problem.

tyvärr har jag inte någon mer sata hdd (och pengar är det ont om tills den 19/2)

och samma här; ide-hårddisken funkar jättebra i min gamla dator (men den kan man inte spela på )


signatur

Bengebolle

Medlem

detta har du säkert inte gjort, men för säkerhets skull frågar jag iaf. det är inte så att du satt ide-kabeln åt fel håll? lätt gjort när man får panik över att man måste få in både disken och dvdn på en ide-kabel då nyare kort bara har plats för en.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

när du säger "hårddisken bootade up", vad menar du då?
du försöker väl inte använda en windowsinstallation från en annan dator?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

detta har du säkert inte gjort, men för säkerhets skull frågar jag iaf. det är inte så att du satt ide-kabeln åt fel håll? lätt gjort när man får panik över att man måste få in både disken och dvdn på en ide-kabel då nyare kort bara har plats för en.

det har jag inte gjort

Skrivet av nolimitsoya.:

när du säger "hårddisken bootade up", vad menar du då?
du försöker väl inte använda en windowsinstallation från en annan dator?

dessvärre, har för mkt viktigt på den för att kunna formatera den


signatur

Bengebolle

Inaktiv

då kan du glömma den idén.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

då kan du glömma den idén.

icke, känner du kanske till något bra backup program

edit: norton ghost kanske?


signatur

Bengebolle

Inaktiv

varför ska du formatera den?
installera över.

edit: detta är fan 2007, kan "format c:"-sloganen från forntiden dö nån gång...


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av prikk:

varför ska du formatera den?
installera över.

edit: detta är fan 2007, kan "format c:"-sloganen från forntiden dö nån gång...

om du hade läst ordentligt så hade du förstått att jag sökte ett backup program


signatur

Bengebolle

nj
Medlem
Skrivet av rbnlenin:

om du hade läst ordentligt så hade du förstått att jag sökte ett backup program

Med WinXP så är det inget problem att installera "över" en äldre installation. Se bara till att välja att inte formatera hårddisken/partitionen du valt att installera Windows på (samt välj samma som du tidigare hade Windows på om den har flera partitioner).
Då kommer den gamla Windows-katalogen att tas bort, men allt annat på disken/partitionen finns kvar.
Har själv gjort så vid något enstaka tillfälle när mitt Windows helt mystiskt dött för att allt som legat på Windows-partitionen skulle klara sig.

Medlem
Skrivet av nj:

Med WinXP så är det inget problem att installera "över" en äldre installation. Se bara till att välja att inte formatera hårddisken/partitionen du valt att installera Windows på (samt välj samma som du tidigare hade Windows på om den har flera partitioner).
Då kommer den gamla Windows-katalogen att tas bort, men allt annat på disken/partitionen finns kvar.
Har själv gjort så vid något enstaka tillfälle när mitt Windows helt mystiskt dött för att allt som legat på Windows-partitionen skulle klara sig.

aha! (duh) nu fattar jag

men jag gör en backup i ghost i varje fall (det kan ju alltid hända något)

men tack för all hjälp alla nu känner till felet; använd inte aldrig samma windows installation på olika datorer ( så det funkar alltså att köra ide-diskar på nya datorer)


signatur

Bengebolle

Inaktiv

ghost är ju ganska onödigt om du bara vill spara dina filer. för arkiv istället, lagom stora för en cdskiva. då kan du ju dessutom göra en riktig formatering.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Kan vara ett helsike att få igång en hårddisk som är formaterad/ny också. Är alltid bra att ha flera partitioner så att OS ligger ensamt på en partition när det börjar krångla. Är också bra att ha flera datorer så man kan flytta över data man vill ha kvar alternativt arbeta i Partition Magic med en slave-disk som ska i en annan burk bla bla. Hoppas det löser sig.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av unix:

Kan vara ett helsike att få igång en hårddisk som är formaterad/ny också. Är alltid bra att ha flera partitioner så att OS ligger ensamt på en partition när det börjar krångla. Är också bra att ha flera datorer så man kan flytta över data man vill ha kvar alternativt arbeta i Partition Magic med en slave-disk som ska i en annan burk bla bla. Hoppas det löser sig.

jag känner till detta, jag har lekt runt med datorer och sedan jag var runt 8-9 års åldern så tro mig jag känner till detta

det är bara det att jag gick direkt från win98se till winxp så jag har ändå missat en hel del

jag har alltid windows på en egen partition och resten på en annan partition

behövde bara lite goda råd (har bara använt ghost en gång förut; imponerande komprimering; 10gb blev 500mb plus att det hela gick på 2min)

imorgon skall det formateras!


signatur

Bengebolle

Inaktiv

..eller så formaterar du inte alls och slipper problemen man kan få av det..
det enda "skräpet" som kommer vara kvar är dina gamla documents and settings-underkataloger..
sen äre klart att alla filer i Program Files osv är kvar men det kan du ju rensa för hand om du känner för det
finns ingen poäng i att formatera så fort man har lite problem


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av prikk:

..eller så formaterar du inte alls och slipper problemen man kan få av det..
det enda "skräpet" som kommer vara kvar är dina gamla documents and settings-underkataloger..
sen äre klart att alla filer i Program Files osv är kvar men det kan du ju rensa för hand om du känner för det
finns ingen poäng i att formatera så fort man har lite problem

visserligen men nu har den förbannade winxp cd:n gått sönder (den var warez så det gör inget)

plus att jag får massa bluescreens hela tiden


signatur

Bengebolle

Medlem

Det första som slog mig var att "Killen försöker väl inte boota up en windowsinstallerad disk i en helt ny datorsetup".

Sen såg ja att så var fallet, jag slog mig lite lätt för pannan och kan bara hålla med soya återigen.

Det går bara inte, du måste installera en ny XP på disken, eller formatera den.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

det räcker med att soya påpekar det, jag vet det nu

men jag får bluescreens precis när winxp installationen ska starta (helskumt)

ska testa med en annan cd


signatur

Bengebolle

Medlem
Skrivet av rbnlenin:

det räcker med att soya påpekar det, jag vet det nu

men jag får bluescreens precis när winxp installationen ska starta (helskumt)

ska testa med en annan cd

Testa med en annan skiva, fungerar inte det, testa med en annan disk/ram.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Inaktiv

nej, det gör man inte. först kontrollerar man disk och minne med mjukvaruverktyg, och byter endast om de visar sig vara trasiga.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

har fått igång windows nu (genom att ställa minnesspännigarna på auto) men får dock en hel hög med felrapporter och blåskärmar och crc fel


signatur

Bengebolle

Medlem
Skrivet av rbnlenin:

har fått igång windows nu (genom att ställa minnesspännigarna på auto) men får dock en hel hög med felrapporter och blåskärmar och crc fel

Format C:.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

nej, det gör man inte. först kontrollerar man disk och minne med mjukvaruverktyg, och byter endast om de visar sig vara trasiga.

Det är lite så jag arbetar, byter ut hårdvaran bums. Sparar tid om inte annat.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Inaktiv
Skrivet av b0ne:
Skrivet av rbnlenin:

har fått igång windows nu (genom att ställa minnesspännigarna på auto) men får dock en hel hög med felrapporter och blåskärmar och crc fel

Format C:.

läste du ens vad han skrev?
sluta
med
det
eviga
"format c:"

det hör hemma som standardreply på 90-talet typ, inte längre

rbnlenin: om du fick igång windows genom att ställa in minnet på ett visst sätt, så är det väl ganska uppenbart att det är minnet du borde ha problem med
testa att köra det extra långsamt å dyligt i bios, och kör gärna nån memtester typ


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

har äntligen prickat in problemet

det var en vcore inställning plus att båda hårddiskarna var trasiga
jag märkte det genom att stänga av swap-filen, då gick allting bättre (men ändå dåligt)

(använde windows PE och WDC:s WLG Diag för att checka hårddiskarna)


signatur

Bengebolle

Medlem
Skrivet av prikk:
Skrivet av b0ne:
Skrivet av rbnlenin:

har fått igång windows nu (genom att ställa minnesspännigarna på auto) men får dock en hel hög med felrapporter och blåskärmar och crc fel

Format C:.

läste du ens vad han skrev?
sluta
med
det
eviga
"format c:"

det hör hemma som standardreply på 90-talet typ, inte längre

rbnlenin: om du fick igång windows genom att ställa in minnet på ett visst sätt, så är det väl ganska uppenbart att det är minnet du borde ha problem med
testa att köra det extra långsamt å dyligt i bios, och kör gärna nån memtester typ

Må så vara en standardreply, men för det betyder det inte att det är ett dåligt alternativt. Format C: brukar lösa dom flesta problem ;).


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av rbnlenin:

har äntligen prickat in problemet

det var en vcore inställning plus att båda hårddiskarna var trasiga
jag märkte det genom att stänga av swap-filen, då gick allting bättre (men ändå dåligt)

(använde windows PE och WDC:s WLG Diag för att checka hårddiskarna)

Din dator beter sig konstigt med HDD och lite annat. Lotto dig!

Hatar att min dator stänger av sig helatiden bara sådär. Ja ja, vi har hjälpt varanda. Ditt har vi löst men inte mitt

Medlem
Skrivet av silentium:
Skrivet av rbnlenin:

har äntligen prickat in problemet

det var en vcore inställning plus att båda hårddiskarna var trasiga
jag märkte det genom att stänga av swap-filen, då gick allting bättre (men ändå dåligt)

(använde windows PE och WDC:s WLG Diag för att checka hårddiskarna)

Din dator beter sig konstigt med HDD och lite annat. Lotto dig!

Hatar att min dator stänger av sig helatiden bara sådär. Ja ja, vi har hjälpt varanda. Ditt har vi löst men inte mitt

the pm button is your friend


signatur

Bengebolle

12
Skriv svar