Tangentbordet fungerar inte i Bios/under uppstart

Medlem
Tangentbordet fungerar inte i Bios/under uppstart

Som sagt så fungerar inte tangentbordet under uppstart, men så fort man kommer in i windows drar det igång. Har testat med att ändra tangentbord, både ps2 och usb, och tagit ut batteriet ur moderkortet för att ställa om CMOS, men utan resultat. Nu är det också särskilt irriterande då man måste trycka F1 för att komma in i windows efter att jag tog ur batteriet, så datorn är helt oanvändbar. Har ett Gigabyte GA-K8NXP-SLI och kör med dubbla grafikkort, om det nu kunde ha någonting med problemet att göra? Någon som känner igen/löser problemet?

Inaktiv

känner inte igen det alls tyvärr..
det var btw dumt av dig att pilla ur batteriet
är ju ba å nollställa med jumprar/knapp (om det finns en knapp)


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

många bios kräver att man flyttar en jumper och tar ur batteriet för att nollställa bios. kolla i manualen och följ instruktionerna för att vara helt säker på att du nollställt bios


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

nj
Medlem

Har du ett tangentbord som är inkopplat via USB? Då måste du aktivera USB Legacy (Keyboard) support i bios för att det ska fungera att använda i bios/under uppstart, en del moderkort brukar den funktionen kunde vara avstängd som standard på.

Medlem

eller så kan du ta ett gammalt ps/2-tangentbord


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem
Skrivet av Gubbtjyv:

Har testat med att ändra tangentbord, både ps2 och usb


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Helt säker på att jag nollställt då det är just det som är problemet,. När jag startar datorn står det något i stil med: CMOS has been reset. Presst F1 to continue and F9 to enter settings.

nj
Medlem

Kopplat in PS/2-tangentbordet rätt, så du inte råkat sätta in den i PS/2-porten för möss?

Inaktiv

låter väldigt konstigt det här.. kan det vara sån otur att både ditt ps2- och ditt usb-tangentbord är kaputt?
eller använder du samma tangentbord fast med konverterare?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Du måste ändra detta i BIOS instälningarna när BIOSet startar... Har hänt mig också, är dock inte 100 på vad instälningen hette, men man hittar det lätt... Prova dig fram annars Det är då inget fel på ditt tangentbord tror ja

Medlem

Frågan är väl hur man kommer åt att ändra i BIOS när inte keybordet funkar under uppstart...


signatur

"The tactics?!To kill and destroy!"
-P.Aerts

Medlem

Blir helt galen! Får det inte att fungera, vad jag än gör. Ska testa med ett nytt moderkort.

Kan det vara något annat än moderkortet som är problemet, lite surt om man köper nytt och sen funkar det ändå inte. Kanske hände något när jag flashade bios senaste gången, men det var ett bra tag sen, kommer dock ihåg att jag haft nå liknande problem förut, som bara löste sig själv.

Inaktiv

men låter helt sjukt
tangentbord är så simpla att det inte borde kunna gå snett, särskilt när du har så många portar å välja mellan


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Haha. Jag har precis samma problem just nu. fast det är "löst"(har ju inte problemet längre ) genom att (ännu ett) grafikkort har pajjat så jag har ingen dator alls just nu, usch:(

1
Skriv svar