Konami ställer krav på recensenter

Medlem

Metal Gear Solid är inte Metal Gear Solid utan långa cutscenes. Har personligen inget emot dem utan tycker att så länge de är välregisserade (vilket de ofta är i MGS) så är de ett bra sätt att föra handlingen vidare. 90 min totalt är inte så mycket om man tänker på hur lång själva introfilmen är.
En viktig funktion är dock att det går att klicka förbi scenerna så man slipper titta på dem flera gånger. Samt att det finns et galleri så man kan gå tillbaks och kolla på dem igen ifall man missat nåt. Två funktioner som är bra implementerade i DMC4.


signatur

.slanger

Medlem

90 minuters-filmen är ett rykte! En journalist som har spelat igenom spelet avfärdar det. Man ska inte tro på allt man hör.

Och att tro att sammnalagda tiden av cutscenes är 90 minuter är ett bevis på att man aldrig tidigare har hört talas om Metal Gear solid förut.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av IGN:

Lasting Appeal
Aside from the fact that the cut-scenes bear repeated viewing, you’ll want to play through MGS 4 again and again, simply to unlock ever more exotic weapons, items and player rankings.

Kasst att man inte kommer kunna spela om spelet utan att se massor av videos.
Får se om det är värt att köpa men troligtvis inte. Vem vill sitta med samma videos hela tiden?


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Tryck på x och videon hoppas över


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

Money talks

Flakmonkey
Skrivet av mosoloa1:

Kasst att man inte kommer kunna spela om spelet utan att se massor av videos.
Får se om det är värt att köpa men troligtvis inte. Vem vill sitta med samma videos hela tiden?

De som gillar Metal Gear Solid? Metal Gear Solid utan långa mellansekvenser vore som Quake utan vapen, Mario utan svampar eller Street Fighter utan slagsmål.

Inaktiv

"Take note, however, that there are several minutes of install time to be endured, not just at the start, but before each act - albeit graced with a fantastic animated graphic of Snake smoking next to some health warnings."

Källa - Eurogamers recension av MGS4

Dom som redan klagar på långa mellansekvenser lär ju inte bli så glada

Medlem

Men shit vad eurogamer spoilar spelet, de måste verkligen hata det och alla som väntat på det.


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

ptr
Medlem
Skrivet av Spitt:

"Take note, however, that there are several minutes of install time to be endured, not just at the start, but before each act - albeit graced with a fantastic animated graphic of Snake smoking next to some health warnings."

Källa - Eurogamers recension av MGS4

Dom som redan klagar på långa mellansekvenser lär ju inte bli så glada

hehe, men alltså vad fan är fördelen nu då med bluray om alla spel ändå ska behöva installeras och inte kan läsas direkt från blurayn? istället för de där väntetiderna så kunde man lika gärna ha bytt dvd till 360n. jag som hade hoppats på att det skulle visa sig att bluray till konsol var guld värt...

Inaktiv

Ni som säger att 4gb installation inte är så mycket

Har ni tänkt på att man kanske vill spela mer än ett spel åt gången???? Det blir ju bara fler och fler spel som kommer med skyhöga installationer och man vill ju gärna ha lite plats för filmer och demos me kanske :(.....
40 gb kommer nog ta slut ganska fort...värdelöst Sony!!!!!!!!

Medlem

Vansinne om EN cutscene är 90min.
Och är ju sjukt att Konami ställer krav på recensenter.
Man kan ju ta det som att IGN är mutade när dom ger 9.9/10 och där kommer ut sån här fakta. Skulle iofs inte förvåna, varför skulle dom vara heliga utav alla?
Känns dock som ett hypat spel efter ett annat, nja... GTA4 var ju verkligen inte värt 10/10 som IGN gav eller 5/5 som FZ. Och nu kommer MGS4 och ska bli ännu mer hypat.. yay!

KoP
Medlem

lol @ folk verkligen tror att en cutscene är 90 min. Sammanlagda längden av alla cutscenens måste det väl ändå vara? Det säger ju det sunda förnuftet.

Medlem
Skrivet av KoP:

lol @ folk verkligen tror att en cutscene är 90 min. Sammanlagda längden av alla cutscenens måste det väl ändå vara? Det säger ju det sunda förnuftet.

Sunda förnuftet säger att det är större chans att en cutscene är 90 minuter i MGS 4 än att alla är det tillsammans.

Men som jag sa tidigare så är den 90-minutaren ett avfärdat rykte. Problemet är ju att få läser mer än de 3 senaste inläggen när man kommenterar en nyhet.

Sen så vill ju inte Kojima att någonting ska avslöjas på förhand som skulle spoila för fansen. "Läs inte recensionerna då" säger många, men man kanske vill veta om kontrollerna fungerar och om spelet verkar bra, utan att någon ska avslöja storyn. Det är kojimas spel, och han vill att fansen ska bli överraskade.

Vill recensenterna vänta så får dom göra det.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Inaktiv
Skrivet av HinduTimes:

Sen så vill ju inte Kojima att någonting ska avslöjas på förhand som skulle spoila för fansen. "Läs inte recensionerna då" säger många, men man kanske vill veta om kontrollerna fungerar och om spelet verkar bra, utan att någon ska avslöja storyn. Det är kojimas spel, och han vill att fansen ska bli överraskade.

Vill recensenterna vänta så får dom göra det.

Syftar du på kraven som Konami ställer på recensenterna?
I så fall, på vilket sätt avslöjar man handlingen genom att nämna installationsstorlek samt längd på mellansekvenser i en recension?

Det är väl rätt uppenbart att Konami ser installationstiden samt de långa mellansekvenserna som något som kan tolkas negativt, annars hade dom väl inte förbjudet recencenterna att nämna det.

Är dom rädda att handlingen ska avslöjas, då är det såklart det men ställer som krav till recencenterna. (vilket dom kanske också har gjort)

Medlem

Men sluta säg att det finns cutscenes som är 90 minuter långa, är ni helt blåsta eller? Folk har vridit på det som bara den...
4,6 gb installation, lite väl mycket tycker jag. Tycker det är även riktigt dålig stil utav Konami att försöka göra sådana krav... Meh!

Medlem
Skrivet av KoP:

lol @ folk verkligen tror att en cutscene är 90 min. Sammanlagda längden av alla cutscenens måste det väl ändå vara? Det säger ju det sunda förnuftet.

Det kortaste metal gear solid spelet har totalt ca 3 timmar cutscenes, så det är inte så troligt hela mgs 4 bara har 90 min.

Medlem
Skrivet av Petah:

Men sluta säg att det finns cutscenes som är 90 minuter långa, är ni helt blåsta eller? Folk har vridit på det som bara den...
4,6 gb installation, lite väl mycket tycker jag. Tycker det är även riktigt dålig stil utav Konami att försöka göra sådana krav... Meh!

Tja.. Någon nämde ju att MGS2 hade en cutscene på 40min.. Så varför skulle 90min vara omöjligt? Över 5min och man somnar...

Medlem
Skrivet av Håkan:
Skrivet av Petah:

Men sluta säg att det finns cutscenes som är 90 minuter långa, är ni helt blåsta eller? Folk har vridit på det som bara den...
4,6 gb installation, lite väl mycket tycker jag. Tycker det är även riktigt dålig stil utav Konami att försöka göra sådana krav... Meh!

Tja.. Någon nämde ju att MGS2 hade en cutscene på 40min.. Så varför skulle 90min vara omöjligt? Över 5min och man somnar...

Tro inte på allt du läser. (om det inte har "säkra" källor att bekräfta det med.

Medlem

Efter att läst alla fz inlägg så här långt märker man att det är inte många som spelat ett metal gear spel. Metal gear är inte metal gear utan sina mellansekvenser som är perfekt utförda.

Sedan till installationen, så är det hur bra som helst då det snabbar upp laddningarna. Utan blu-ray:n skulle vi ha 6-7 st dvd skivor, vilket inte är så önskvärt.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Inaktiv
Skrivet av redmac:

Sedan till installationen, så är det hur bra som helst då det snabbar upp laddningarna. Utan blu-ray:n skulle vi ha 6-7 st dvd skivor, vilket inte är så önskvärt.

Uppenbarligen behöver man göra en ny installation mellan varje akt i spelet, som i sin tur tar ett par minuter, hur många akter finns det, 5-10?

Så ärligt talat, vänta ett par minuter mellan varje akt, eller gå byta skiva... iallafall för mig är det sak samma.

Medlem

Jag tror nog snarare att nivåerna cahchas och inte installeras...


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Medlem

Ursäkta språket nu, men skulle EN ENDA cutscene vara 90 minuter, det är värsta jävla långfilmen =)? Jag har fruktansvärt svårt att tro på det.

Medlem
Skrivet av Tony:

Personligen längtar jag efter spelet och speciellt storyn med alla cutscenes.

Skrivet av Pirazy:

90-minuters cutscenes? Vansinne, vill jag se en långfilm så sätter jag mig inte och spelar tv-spel. Vem fan vill spela ett spel där man närsomhelst kan tvingas bänka sig över en timme utan avbrott bara för att hänga med i handlingen?

Spelsessioner ska kunna brytas och startas närhelst man vill utan att gå miste om något, det är väl det som är själva poängen med interaktiv underhållning?

Med den logiken skulle inte Mario til Nes vara interaktiv underhållnig, eller?
Om du inte vill se långa cutscenes så är väl det upp till dig, men det känns som en klen anledning till att inte spela ett spel.

Tänk innan du svarar, jämför du helt seriöst nu mario till nes, ett vansinnigt simpelt spel vars story kan sammanfattas med "the princess is in another castle", och som kan spelas igenom på under en timme medan MGS4 är ett gigantiskt åtagande som kräver flera dagars spelande?

Ponera följande scenario: Du sitter och spelar ditt efterlängtade MGS4 och har hamnat i en bossfight som är sjukt svår och som tar flera försök för dig att klara av, du lyckas äntligen ta dig förbi detta hinder och nu startar en cutscene som nästan är två timmar lång, men hoppsan, nu dyker det upp ett brådskande ärende som absolut inte kan ignoreras, du måste sluta spela för att ta itu med detta.

Men nu kommer du ju missa en massa story, du har inte fått spara heller, du måste spöa bossen igen för att få veta vad som hänt. MGS4 kräver i princip att du säger upp kontakten med omvärlden och sätter ditt liv på paus för att ens kunna spelas utan avbrott. Ingen vettig människa kan väl påstå att det är bra?

Iofs är det ju en helt annan femma om det visar sig att man kan se alla cutscenes närhelst man vill genom en menu eller något, men det betvivlar jag.

Medlem

Oj, vilket vanligt scenario, det händer mig minst 10 ggr per år!
Vad säger man då? jag skulle säga tråkigt läga, jobbig historia, gör det du ska och spela om bossen, shit happens lixom...


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

KoP
Medlem
Skrivet av Håkan:
Skrivet av Petah:

Men sluta säg att det finns cutscenes som är 90 minuter långa, är ni helt blåsta eller? Folk har vridit på det som bara den...
4,6 gb installation, lite väl mycket tycker jag. Tycker det är även riktigt dålig stil utav Konami att försöka göra sådana krav... Meh!

Tja.. Någon nämde ju att MGS2 hade en cutscene på 40min.. Så varför skulle 90min vara omöjligt? Över 5min och man somnar...

En cutscene på 40 minuter.. då hinner man duscha och fixa lite käk medans den rullar alltså? Vilket sömnpiller. Att behöva göra såpass långa cutscenes i ett spel bara för att utveckla storyn låter ju inget vidare.. då finns det bättre sätt att gå tillväga.

Medlem

Men herregud, MGS ÄR ett cutscenespel, vill ni inte ha sånt så håll er borta, förstår inte vad det förbaskade problemet är, en del männsikor VILL ha långa cutscens, EOD.


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

^- Hur fan är det en klen anledning till att inte spela MGS om man inte gillar långa cut-scenes -.- Det är ungefär som att det skulle vara en klen anledning till att inte lira T ex forza 2 om man som jag har noll intresse för bilar och bilsport överhuvudtaget. Och avskyr att jaga tider i spel.

Jag tog för givet att han gillade de tidigare MGS-spelen. Att därför dissa 4:an för att mellansekvenserna är för långa tycker iaf jag är en klen ursäkt. Men jag förstår din poäng. Om MGS4 är det första MGS man spelar, eller om man bara är ute efter en fet action-titel, så kan det vara ganska avskräckande.

Medlem
Skrivet av Pirazy:
Skrivet av Tony:

Personligen längtar jag efter spelet och speciellt storyn med alla cutscenes.

Skrivet av Pirazy:

90-minuters cutscenes? Vansinne, vill jag se en långfilm så sätter jag mig inte och spelar tv-spel. Vem fan vill spela ett spel där man närsomhelst kan tvingas bänka sig över en timme utan avbrott bara för att hänga med i handlingen?

Spelsessioner ska kunna brytas och startas närhelst man vill utan att gå miste om något, det är väl det som är själva poängen med interaktiv underhållning?

Med den logiken skulle inte Mario til Nes vara interaktiv underhållnig, eller?
Om du inte vill se långa cutscenes så är väl det upp till dig, men det känns som en klen anledning till att inte spela ett spel.

Tänk innan du svarar, jämför du helt seriöst nu mario till nes, ett vansinnigt simpelt spel vars story kan sammanfattas med "the princess is in another castle", och som kan spelas igenom på under en timme medan MGS4 är ett gigantiskt åtagande som kräver flera dagars spelande?

Ponera följande scenario: Du sitter och spelar ditt efterlängtade MGS4 och har hamnat i en bossfight som är sjukt svår och som tar flera försök för dig att klara av, du lyckas äntligen ta dig förbi detta hinder och nu startar en cutscene som nästan är två timmar lång, men hoppsan, nu dyker det upp ett brådskande ärende som absolut inte kan ignoreras, du måste sluta spela för att ta itu med detta.

Men nu kommer du ju missa en massa story, du har inte fått spara heller, du måste spöa bossen igen för att få veta vad som hänt. MGS4 kräver i princip att du säger upp kontakten med omvärlden och sätter ditt liv på paus för att ens kunna spelas utan avbrott. Ingen vettig människa kan väl påstå att det är bra?

Iofs är det ju en helt annan femma om det visar sig att man kan se alla cutscenes närhelst man vill genom en menu eller något, men det betvivlar jag.

Jag menar att Mario är lika mycket interaktiv underhållning som MGS4. Om än inte lika avancerad. Poängen med interaktiv underhållning tycker inte jag kan definieras genom funktionen att kunna avsluta sin spelsession när som helst. Du menar att man ska kunna spara när som helst? Det var så jag uppfattade det.

Mellansekvenserna i MGS4 skulle ju vara lite mer interaktiva då man kan generera flashbacks med ett knapptryck, och Konami vet hur långa dessa mellansekvenser är, så jag hoppas att man kan se om sekvenserna eller t.o.m spara mitt i en.

12
Skriv svar