Inaktiv
2 GB RAM

Mer eller mindre alla kör ju med 2 GB i RAM och mer eller mindre alla säger samtidigt att ha mer RAM-minne bara är onödigt och "dött minne" för datorn att gå igenom...

Men hur är det med den biffen nu när Vista skall installeras? Nu helt plötsligt ska man ha 1 GB och det är ju minimum. Med Vista verkar det som att 4 GB i RAM istället inte är bortkastade pengar utan helt enkelt är bra.

Har jag fel?


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Inaktiv

4 gb låter jävligt overkill
jag kör med 2,5gb och det var pga ett misstag vid en beställning egentligen.. annars hade jag kört med 2gb
och 2gb har jag bara för att det ska smootha mer i wow

min åsikt är att 4gb är bortkastade pengar för desktop/spel


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Men man vill ju utnyttja dual-funktionen om man nu ska uppgradera inför Vista.


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Medlem

AnandTech har idag en artikel om just Windows Vista och bl.a. minnesanvänding i samband med Microsofts SuperFetch.


signatur

.: Available in configurations priced at $399, $499 and $999 depending on how much you want to pay :.

Inaktiv
Skrivet av Wikkit:

AnandTech har idag en artikel om just Windows Vista och bl.a. minnesanvänding i samband med Microsofts SuperFetch.

Jaha.. Där ser man.. Intressant läsning. Det lär bli 4 GB i RAM när man skaffar Vista Premium helt enkelt. Knappast någon "overkill".


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Inaktiv

eller så hoppar man vista och sparar drygt 5000kr som man kan lägga på annat. spel, tex.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

eller så hoppar man vista och sparar drygt 5000kr som man kan lägga på annat. spel, tex.

Haha... Jag har ju fått intrycket av dig att du stod först i kön för att få köpa ditt alldeles egna exemplar av Vista

Nä, kommer inte köpa Vista förrän 2008-01-01 typ..
Men när jag gör det ska jag lätt ha 4GB RAM.


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Inaktiv

jo, jag ska nog stödköpa fyra ex, minst. \o/


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Jag lär vänta minst ett år innan jag skaffar vista i samband med nytt datorköp. Jag var typ först med XP och det var ingen rolig upplevelse.

Medlem

Nej, brukar behövas en SP eller två innan det blir användbart

Inaktiv

Ja, om man t.ex. laddar ner diverse program samt alla möjliga drivrutiner till allt man har vill man se att den primära "hämta-fil-knappen" är anpassad till Vista. Det tar nog minst ett år iaf.


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Inaktiv
Skrivet av Jerran:

Men man vill ju utnyttja dual-funktionen om man nu ska uppgradera inför Vista.

dual-funktionen?
menar du dual ddr?
varför kan du inte utnyttja det med 2 gb ram?

jag kör det med 2,5 gb ram.. 2x1024, 2x256


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

utnyttjar det med 2x1024 just nu... men ska jag ha vista ska jag inte ha 2x256 el 2x512 utan 2x1024 extra.. alltså 2x1024 x 2... enligt en länk här ovan funkar vista mkt mkt bättre med 3gb än 2gb och ännu bättre med 4gb.. alltså 4x1024 blir det.. absolut ingen overkill...


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Inaktiv

heh... ok
kommer nog dröja ett decennium innan jag låter operativsystemet äta upp min dator innan jag ens startat ett program O_o


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av RoGGe:

Jag lär vänta minst ett år innan jag skaffar vista i samband med nytt datorköp. Jag var typ först med XP och det var ingen rolig upplevelse.

Jag köpte typ Xp veckan de kom ut så den lilla lappen på datorn står det windows 98 men jag valde till xp för det hade precis koommit ut


signatur
Inaktiv

Det jag undrar är varför man ska installera Vista. Det finns en och annan anledning framöver men men tanken slår mig. En bekant med en ordentligt snabb burk kör Vista och jag har för mig att han sa att det segar rejält. Någon gång i framtiden kanske eller lägger nog in det i en sekundär burk och kollar vad det är


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

jag kör nog det när jag måste
och man kommer vara tvungen förr eller senare, mark my words
jag är fullständigt ointresserad av alla flashiga animationer och genomskinliga fönster som ser ut som vicks halstabletter... och skriverbordet tittar jag aldrig på ens, så behöver inget jävla leksaksland där
sökfunktionen använder jag aldrig heller, och jag gillar inte idén med att man ska lägga in alla program "huller om buller hur som helst" så håller windows ÄNDÅ reda på dom! omg!
jag gillar å ha grejer där det ska vara, så startar jag dom som jag vill och vet vart dom är


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Ja... kan hålla med dig prikk... och denna länken styrker det mesta:
http://www.tomsbusiness.se/mjukvara/20070131/index.html


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Inaktiv

det måste nästan blivit något fel med renderingstesterna där, hoppas jag. :/


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

1
Skriv svar