öppna dockument mapp från annan dators hdd?

Inaktiv
öppna dockument mapp från annan dators hdd?

Tjenamors!!

Jag snodde en Hdd från en annan dator jag har och windows och så var installerat på den. Jag vill inte formatera eftersom jag har massa filer och så jag vill ha kvar ock så ska jag nog använda den igen sen.
Men nu ere så att jag vill veta hur jag öppnar "documents and settings" mappen på den disken.
När jag öppnar den och kommer in så ska jag in i användarens mapp men där får jag inte komma in för då blir det "Åtkomst nekad".
Hur kan jag öppna den eller går det äns?

aja tack iallafall!

Inaktiv

sparka igång valfri linuxskiva och flytta filerna därifrån.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Eller så börjar du om från scratch. Jag vet att det kan verka onödigt, men själv gav jag upp efter ett tag med min nya hårddisk, (IDE-disk btw)

Visst finns det många program för att fixa sånt där, men det är inte lätt att få det att funka bra.
PartionMagic kan jag rekommendera ifall du vill fixa nya partitioner sen på din "nya" hårddisk.

Inaktiv

hmm.. kan inget om linux värkligen.
glömde också säga att båda diskarna är IDE.
Jag får nog kanske ge upp? det blir ingen skillnad va om man kopplar in den via usb?

tack för svaren!

Inaktiv

bränn skiva, starta om datorn, flytta filer. svårare än så måste det inte vara, om du inte måste mounta manuellt. då blir det pyttelite svårare; i värsta fall måste du skriva hela två kommandon.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

haha, är det så sjukt enkelt att komma förbi windows openetrerbara system? jag är chockad


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Haha det var nytt för mig att man kunde boota från en linux skiva o sen komma åt mappen som är låst. gogo bill


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

ett sätt som jag tror fungerar är att koppla in hdd:n på gamla datorn, gå in på c:\documents and settings, högerklicka på mappen man vill komma åt och välja egenskaper. Gå in i säkerhet och lägg till "Alla" med de rättigheter som du tror du kommer att behöva, tex vill du skriva över filer på den mappen behöver du ha skriv-rättigheter, men vill du bara läsa och kopiera innehållet kan du sätta läs-rättigheter på den mappen.


signatur

thank you, come again

Inaktiv

Eller så sätter du tillbaka hddn i datorn den kom ifrån, flyttar filerna som ligger i 'documents and settings' till en katalog som du kommer åt utan att 'krångla'.

Medlem

ändra rättigheterna på hårddisken så att din användare har access till just den katalogen. fast iofs så kräver det xp pro för att göra sånt

Inaktiv

har du inte administratörrättigheter på din egen dator?

(btw.. IDE != P-ATA, S-ATA är IDE också


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av prikk:

har du inte administratörrättigheter på din egen dator?

läser man första inlägget förstår man att disken inte kommer från den datorn, följaktligen är administratörsrättigheter oväsentliga


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar