Scythe Infinity . . .

Medlem
Scythe Infinity . . .

Jaha nu har jag monterat min Scythe Infinity och jag hoppas att det är jag som har gjort något fel, för den är på 43 grader när jag gör inget, och när jag kör igång Intel TAT så stiger den till 67 grader, och har har inte klockat något alls. Men när jag tar på själva kylaren så är dem iskall:S

Kan det vara för att jag använde en artic silver pasta ? istället för den silikonen man fick med ?

Eller för att jag tog för mycket ?

Eller att den kanske inte sitter tillräckligt hårt ?

(hoppas värkligen jag gjort något fel , annars blir jag besviken på kylaren)


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

nj
Medlem

Hur mycket pasta satte du dit? Finns guider på Arctic Silvers hemsida som visar hur mycket som behövs på ett ungefär.

Om kylaren är sval så har den förmodligen inte tillräckligt bra kontakt med processorn, kontrollera monteringen.

Medlem

nej nu skäms jag, använde hela. brb
lol


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

du hade en E6600 va? tyvärr verkar intel ha sänkt standarden på sina processorer ganska rejält. vad jag tänker på är IHS:en som på min E6300 var så ojämn att jag blev tvungen att lappa den. om du tittar på originalkylaren så ser du att kopparkärnan inte täcker hela processorn, det gör däremot scythen (och alla andra bra kylare). hörnen på min IHS (metallbläcket på toppen av processorn) stack upp så att kylaren inte nådde ner ordentligt.

med detta sagt så är dina temps ändå alldeles för höga, du ska inte behöva lappa för att få den att gå i drägliga temperaturer oklockat.

kolla så att du fått fast alla fyra fästena ordentligt. när man monterar en så pass stor kylare tycker jag det är bäst att göra det innan man monterar moderkortet i chassit så att man har lite utrymme för fingrarna.

har du applicerat kylpastan enligt arctic silvers rekomendationer (nya för c2d)?

red: nj han före med pastan
menar du att du använde hela "sprutan"? då har du nog en del städning att göra


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

oh jävlar säger jag bara, fy det var och städa. Det fanns pasta exakt överallt, och då menar jag även innan för IHS'en. men men rensat nu satte ett tunt lager kletade på lite med fingrarna, Nu är den på 33C , och när jag kör igång Intel TAT på 100% så steg den upp till 53C låter vell hyfsat normalt ?

har nu klockat lite gran ,

CPU SB Freq [333] ([2997])

CPU Vcore 1.280
add cpu coltage [0,00V](inte ökat)

Har blir det konstigt

Adjust DRAM Freg [800MHz]
Adjusted DRAM Freg [999]
Adjust DRAM Voltaage [2.00] (2 volt verkar vara okej, känner på minnen och de är svala)

När de är klockan är den på 40C idle, och 59C på 100% work i intel tat.

De jag förstår inte är varför står det 999, när jag har ställt in de på 800MHz ?


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

ja, den tempen är acceptabel. speciellt med tanke på att du smetat på med fingrarna (läs: gör om när du köpt ny pasta) :D:D

"adjust DRAM Freq" ska vara satt till det värde som vid fsb333 ger ett värde på "adjusted DRAM Freq" som är runt 667. då är minnena syncade, nu körd du minnena i 999mhz fast de är specade till 800 (pc6400).

när du kör syncat kommer du inte behöva öka volten på minnena förrän du gått en bit förbi fsb400. slutsats: sätt dem på 1,8V som de är specade för

vad har du för moderkort förresten?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

hehe okej, varför ska jag ta ny ? kommer det funka bättre då ?

hum kan inte ändra de på minnen har massa andra värden jag kan ändra på dock, Men kan få det så att det står 667. men när jag har det på de(skruvat ner volten till "standard") startar datorn men då får jag ett fel medelande typ "windows/system32/konfig filen saknar eller skadad:D

Jag har ett MSI P965 Platinum


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Inaktiv

Ju tunnare lager pasta ju bättre kylning generellt. Använd exempelvis en bit hårdplast när det appliceras.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

det kommer det helt säkert göra. köp kemiskt ren aceton och rengör kylare+processor med också. flottiga fingrar är inget man vill ha på processorn

men du kommer in i windows iaf? isf:
start - kör - command
skriv: chkdsk /f
"du måste starta om datorn blbladlad"
ja tack
starta om datorn

kolla efter lite guider och läs på, sweclockers har en del

red: unix, det tycker jag inte alls att han ska göra. jag föreslår att han följer arctic silvers guide


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

ja läste på sidan nu, för vell göra om, och den kyler inte lika bra nu är på 40C idle.

Och nej kommer inte in i windows :/


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

hmm så detta ska göras när min tid kommer:

1. pasta
2. kolla så att kylaren har kontakt
3. lappa IHS. va menas med detta?


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Inaktiv

3, att man slipar (ner) och polerar den "integrerade värmespridaren" som sitter ovanpå kärnan. jag skulle inte tro att sånt ger mycket längre. de är ganska ordentligt tillverkade nu, och inte kraftigt konkava som de kunde vara förr.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

tyvärr inte. min celeron d är jämn och fin, men e6300 var så konkav (och ojämn) att det nästan var löjligt. framför allt var hörnen väldigt mycket högre än resten...

OBS: bör påminna om att alla garantier ryker om man gör detta

tomzi: man kan köra chkdsk /f genom reparationskonsollen (boota med xp-skivan) om jag inte minns helt fel.

har du klockat i små steg och stabilitetstestat varje gång?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

hum ja det har jag, testa tills jag kan köra med så låga volt/värden som möjligt, men nu verkar det kyla kasst igen , Den är på 61C på full load(oklockad) Måste nog vara pastan. Ytan på CPU'n är fin och jämn samma sak med kylaren, ska ta och köpa mig både Arctic cleaner 1'&2 grejen och en till Arctic silver 5.


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

3, att man slipar (ner) och polerar den "integrerade värmespridaren" som sitter ovanpå kärnan. jag skulle inte tro att sånt ger mycket längre. de är ganska ordentligt tillverkade nu, och inte kraftigt konkava som de kunde vara förr.

ok tack så mycket. får väl se hur min cpu ser ut(har ju osså 6300). vad polerar man den med? grovt sandpapper?


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

finns ett paket med våtslippapper i olika grovlekar på clas ohlson. kostar 32kr (:up:) och innehåller fem olika papper från 180 till 1200. 180 och 240 behöver man knappast använda. sök lite guider så hittar du massor av info om hur man gör


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

det är mer än sandpappret som är viktigt... metallen är ganska mjuk så någonting grövre än 600ppi borde inte behövas; däremot måste man verkligen se till att man inte slipar en konvex yta, vilket är _extremt_ lätt att råka göra.
att slipa i "åttor" med pappret fäst i en fullständigt plan glasskiva borde minska risken, men det är fortfarande fruktansvärt lätt hänt att det läggs mer tryck på kanterna än mitten, eller att man drar upp (relativt) höga åsar av metall om man försöker jämna ut "läppen" som bildas längs kanterna.

genomför inte en sådan operation om du inte har samma otur som hwergelmer med riktigt skumma ihs:er, och försök hellre få den bytt isf. om du inte tycker det är roligt förståss, då är det ju bara att köra oavsett! xD


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

uff fy, hade inte slippat något i datorn, torkade bort allt arctic silver noga, och la på den silikonen man fick med fläkten, kyler bättre klockat till 3ghz(efter 20 min med full load med intel tat så är den på 60C precis), Men måste ha minnen på 999mhz =/ de skadar vell inte ? även om de är svala ?


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Inaktiv

inte silikon - kisel.

silicon=kisel
silicone=silikon


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

hum okej, de står
"Heat Sink
Silicone Compound


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Inaktiv

o.O


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

1. jag kan inte minnas att jag fick kylpasta till infinityn, men jag letade heller inte efter nån så den kanske ligger i botten av förpackningen...

2. de som har läst några rader på valfri scythe-förpackning vet att engelska inte hör till deras starka sidor

Skrivet av nolimitsoya.:

genomför inte en sådan operation om du inte har samma otur som hwergelmer med riktigt skumma ihs:er, och försök hellre få den bytt isf. om du inte tycker det är roligt förståss, då är det ju bara att köra oavsett! xD

jo, kyler den inte oklockat med den boxade kylaren ska man ju få den utbytt. det har spekulerats i att intel sänkt standarden eftersom de boxade kylarnas kopparkärna ändå är så pass mycket mindre än ihs:en att det inte spelar så stor roll att hörnen sticker upp. jag är iaf långt ifrån ensam om detta problem tyvärr, frågan är hur mycket intel har att säga om det eftersom temperaturerna är drägliga vid originalklock

och ja, jag tycker det är ganska roligt med såna här saker. har tom haft så roligt att jag offrat ljudnivån och satt på en eländig 60mm-fläkt på nordbryggan så den inte blir överhettad vid fsb420+ (detta är ju trots allt ett nördforum )

och, om man tvunget måste göra som jag, läs minst tre guider (för att hitta en vettig) innan man ger sig på att lappa. finns mycket att hämta på det.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

1. jag kan inte minnas att jag fick kylpasta till infinityn, men jag letade heller inte efter nån så den kanske ligger i botten av förpackningen...

2. de som har läst några rader på valfri scythe-förpackning vet att engelska inte hör till deras starka sidor

hehe jo tog ett tag tills jag hittade det, trodde först det var skräp (det var en LITEN LITEN påse.), och det är sant, hela boxen är på kinesiska och det är mågna stav fel på den haha.


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

kul att kylaren inte får plats i ett 21cm brett chassi....


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Inaktiv

vet inte om du gjorde om det åter en gång.. men det är ett ganska kraftigt snedsteg att smeta på skiten med fingrarna ^^
fettet påverkar ledningsförmågan rätt rejält


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

hehe jo jag märkte det, därför jag rensade ski*en, satte på de som man fick med, nu funkar det utmärkt


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

1
Skriv svar