Ett mycket irreterande problem!!

Inaktiv
Ett mycket irreterande problem!!

Tjena. Jag har ett riktigt störigt problem med mitt nya grafik kort. nvidia gf 7600.
Saken är som sådan att jag inte kan se på film med detta kortet. Låter kanske konstigt. Men jag har prövat de nyaste drivrutinerna, men det funkar inte ändå. När jag ska spela upp filmen så hänger inte datorn med verkar det som. Det kan till och med gå så långt att datorn låser sig.
Till och med när jag går in i en mapp där det innehåller film filer så kan datorn aggera slött.
Gick in till butiken där jag köpte kortet och böt till ett likadant, men det är samma med det. Har även prövat med mitt gamla kort för att se att det inte är fel på datorn, men det funkar hur bra som helst.
Är det nån som kan hjälpa mig med detta högst störande problem??!!

PS. Tror inte det beror på nån codex. Har nämligen laddat ner en ny version av vlc, men det funkar inte det häller.

Medlem

formatera och installera om windows brukar många rekomendera vid grafikkortsbyte.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Men innan kan du ju testa att avinstallera alla drivers som finns ordentligt, inklusive gamla drivrutiner... Kolla lägg till/ta bort program och ta bort allt som har med grafikkortet att göra typ. Vanligtvis står det väl något med nVidia, hade du ATI innan får du rensa bort det också... ATI har en drivercleaner att använda också tror jag.
Sen startar du om burken och tankar senaste från nvidia.com.

Edit: vad mer för grejer gömmer sig i burken?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Segar det i VLC också borde du nog ominstallera operativsystemet.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

ok. Nu har jag äntligen lyckats att formatera om datorn....
Men problemet kvarstår....fattar inte vad felet är

Inaktiv

Har du kopplat in strömförsörjningen till kortrt?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Ja. det har jag gjort. Och det känns också som att nu efter det jag har formaterat om datorn, att grafik kortet är slöare. De spelen jag spelade innan, laggar på samma upplösning jag hade innan formatationen, när det innan flöt perfekt. Den senaste patchen från nvidias hemsida är installerad....fattar inte riktigt

Inaktiv

Har sett diverse problem just med det kortet. Finns förslag på att stänga av onboard grafiken i BIOS INNAN man installerar kortet. Eventuellt att aggregatet inte matar tillräckligt med ström. Kan även vara BIOS. Finns även ändringar man kan göra i registret. Inom parentes beter det sig ju också som om det vore överhettat.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Hur stänger man av onboard grafiken i biosone, det enda jag hittar är för lan och audio typ.

Medlem

kanske jag som är blind, men jag ser ingenstans att du skrivit att du överhuvudtaget har inbyggt grafikkort. som regel har inte moderkort det, även om det inte är helt ovanligt...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

OK. Är ganska noob på detta, jag har inget integrerat nätverkskort.
Det är ett nvidia 7600 gf, ett köpt alltså.
Och problemet är som sagt att datorn hänger sig när man spelar upp video filer. Men det konstiga är att jag kan spela upp filmer på hemsidor mer eller mindre utan problem, till exempel youtube osv.

Inaktiv

Hade något liknande problem med att datorn hängde sig när man kollat lite film. Löste sig med nya drivrutiner och BIOS för hårddisken.
Jag kunde alltså göra massa saker som inte var så ansträngande för hårddisken, men så fort man packade upp film eller kollad epå film så kunde den hänga sig... Det problemet kom helst plötsligt. Kolla om det finns nya drivrutiner för SATA/IDE eller liknande, alternativt nytt BIOS om det står något om att det löser något problem som har med detta att göra.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

OK, tack, ska kolla.

Inaktiv

Ja, som sagt är jag nybörjare på datorer, i alla fall när det gäller den här biten.
Har kollat nätet nu efter det du sa, SATA/IDE, och hittar nåt, men jag kan inte installera det. och vad det gäller det där med BIOS så fattar jag inte riktigt hur du menar, ska jag ladda nån drivrutin till den eller hur menar du. Och om du årkar, hade det varit mycket vänligt om du kunde kopiera in nån länk av nåt slag.

Medlem

1; Installera chipset drivrutiner till moderkortet.
2; Installera senaste grafik korts drivrutinerna.
3; Installera senaste ljudkorts drivisarna.

Installera VLC och ladda filmen.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Inaktiv

Jag har löst problemet...var ganska enkelt när man väl fattade.
För dom som har samma problem, gör så här.
1. Öppna burken.
2.Ta ut grafikkortet.
3. Lägg tillbaka det i sin kartong.
4. Åk till äfferen där du köpte det och byt in det mot ett helt annat grafikkort.

Ganska enkelt.
Har kollat en massa olika forum om just detta kortet, och det är itne bara jag som har problemet. Han som hade affären där jag köpte kortet hade fått in tre andra likadana kort med samma prbolem. Piss kort
Jaja, då var det problemet ur världen, men jag får tacka för alla tips och råd, är mycket uppskattat

Inaktiv

Var nog klokast det. Som jag sa här tidigare "har sett diverse problem med det kortet". Bra att det löste sig


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar