Medlem
Volt på minnen

När man nu ska överklocka, vad anses vara normal,ok,högt när man nu ska ställa in volten på minnen, är 2,2 volt mycket t.ex ?

(ett sådant minne snackar jag om då


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

länken funkar ej


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

ah, ajja det är ett A-DATA 1024MB DDR2 PC2-6400 800MHz.


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

de verkar vara speccade för 1,8V så 2,2V låter lite väl mycket tycker jag.

jag gissar på att problemet är att du kör minnena osynkat.

multipeln är väl 9 på E6600, så för att få 3GHz ska du ha en FSB på ~333MHz. det skulle betyda att om minnena körs i 1:1 går de i 667Mhz. då de är speccade till att gå i 800Mhz ska du utan problem kunna köra dem med originalvolt (1,8).

så ändra i bios så att minnena körs 1:1. Kan även heta XXXMhz, det gör det i mitt BIOS. om du har 333 i fsb är alltså rätt alternativ 667Mhz

edit: jävlar att man måste döda smileys så fort man pratar datorspråk


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

hum okej, jo jag vet att det skall vara på 333 men måste öka volten på cpu'n med typ 0,125 eller något liknande minns inte riktigt för att datorn ens ska starta. men ska ta och pröva ha de på orginalvolten(på minnen) så fort jag kommer hem. Funkar det bättre om jag har 2st 1 gig stick i datorn när jag ska klocka ?


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

det ska inte göra det tycker jag. men jag läste faktiskt nyligen om en kille som hade råkat sätta sina minnen i single channel. när han flyttade över så att han fick dual channel kom han bra mycket längre med sin klockning så det är möjligt att nordbryggan på något sätt "mår bättre" när den har stickor i båda kanalerna. (sen går det ju snabbare i dual, och snabbt är trevligt)

det är omöjligt att säga när och hur mycket man måste öka volten, jag behövde inte göra det förrän vid 400fsb men det är ju väldigt individuellt. kör orthos. om du får fel där är det bara att höja volten ett steg till, och håll koll på temperaturerna

iaf, sänk volten på minnena och se till att de körs synkat mot fsb, alltså att minnena går i 2 x fsb.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar