Klockning av P4 506 2,66Ghz

Medlem
Klockning av P4 506 2,66Ghz

Kan man klocka en P4 506 2,66Ghz till 2,8Ghz utan att den blir överhettad och/eller instabil? Kör med fläkten som följde med, ska köpa en fläkt till chassit först bara.

Medlem

ja, det tror jag absolut, vad har du för temperaturer nu?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

vet inte, speedfan är ju helt konstigt

Medlem

vad har du för moderkort, tillverkarna brukar ha ett eget temp-program. asus probe II tex...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

MSI 649 Neo-V

Inaktiv

Se då till att köpa en billig fläkt... Att lägga mer än 4 kr för att klocka 5% är väl bara onödigt.
Ska du klocka är det väl för att få ut mer kraft, de där 140 mhzen kommer förmodligen inte ge dig någon prestandavinst över huvudtaget tyvärr


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

fläkten kostar bara 69kr

EDIT: jag kan ju klocka den till 3,0Ghz

Medlem

msi verkar inte ha så mycket att komma med, men testa Intel TAT


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

lite sent att svara men jag har klockat den till 3Ghz och kommer klocka mer när mitt chassi kommer(2-3 veckor, inte beställt än)

Medlem

Eftersom jag ska klocka en P4 väldigt snart så tyckte jag att denna tråden var bra. Jag fattar inte detta hur man klockar bara. Kan inte någon bara säga vad man ska ändra, som jag har förstått det är det något i bios, men vad? Helst någorlunda förstående för mig som knappt kan piss. Tack. x)


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Det beror på vad du har för moderkort, olika BIOS på olika moderkort. På mitt moderkort var det inte så svårt, gick in på "Frequency/Voltage Control" tror jag(orkar inte starta om för det tar mer än 2 min) sen så stog det: "Detect CPU speed:"(eller något) "Auto" och ändrade till "Manual" sen så kunde jag ändra...ja jag har glömt vad det heter men den stog allafall på 133(133 * 20 = 2660Mhz) sen höjde jag den mer och mer till 155 som jag är på nu(155 * 20) så jag är på 3.1Ghz just nu.

Medlem

Tack så väldigt mycket. Troligtvis den lättaste guiden jag läst.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

uppe i 3.2Ghz nu

1
Skriv svar