Mikrofon problem med X-fi bundle

Medlem
Mikrofon problem med X-fi bundle

Fick ett X-fi med datorn förra julen (inte xtreme music eller nått annat, utan nån slags bundle som inte har ett namn, provat kolla med everest) och allt verkade fungera bra tilles jag provade mikrofonen. Kommer inte ihåg om jag hade detta problemet från början :\

När jag pratar så hörs det nada om jag inte skriker eller har den <4cm från munnen.
Har satt 20+db dragit upp den till högsta volym i x-fi menyn och i windows ljudkontroll men icke.
Mailade creative men dom trodde jag var bäng o länkade till instruktioner vart micker går in och hur man höjde ljudet, trots att jag skrev vad jag provat. Sen slutade de svara...

Enligt x-fi menyn så hittar den inte micken (den visar en bild på kontakten över ingången om den hittar) men den hittar mitt vanliga ljud. Trots det så fungerar micken men tar in ljud orehört lågt.
Har provat byta mikrofon, ingen skillnad, provat byta ingång (front panel och bak) men icke. Har tom provat ha 2 ljudkort men då blev det kaos o datorn startar om sig, interna ljudet verkar inte fungera när jag kopplar micken/ljudet i den.
Vent fungerar endast tack vare 400% boost på micken.

Har även senaste versionen som jag endast kunde få tack vare creatives auto updater då mitt x-fi inte finns att ladda ner uppgraderingar till manuellt.

Har stort behov att använda min mikrofon så vilken lösning som helst uppskattas.

Medlem

Har också haft lite problem med micken och X-Fi. Testa att köra i Audio Creation Mode. Det kanske ger lite mer light på problemet iaf....


signatur

system: online

Medlem

Provade leka runt i Audio Creation men det gav inte så mycket, provade höja allt på micken, köra den solo etc.

Medlem

Ingen som har förslag på att få igång micken? Ska jag skicka kortet till creative?
Måste jag installera drivrutiner för att använda det inbyggda ljudkortet, då det inte verkar fungera ihop med X-fi ?

Inaktiv

scrolla lite här på Allmänt hårdvarusnack.
finns några trådar om detta.. av bland annat mig...


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Medlem

nu hänger jag inte med. det inbyggda ljudkortet har du väl inaktiverat i bios? så gör alltid jag iaf. om du vill testa med det inbyggda känns det mest smärtfritt att ta ut x-fi-kortet först. och ja, du bör har drivrutiner till det (från moderkortstillverkarens hemsida)


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

du sa att du satt på mic boost (+20db) men det är inte så att du typ, satt på det på playback istället för recording?
kör: sndvol32 -> options->properties->recording


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

nu hänger jag inte med. det inbyggda ljudkortet har du väl inaktiverat i bios? så gör alltid jag iaf. om du vill testa med det inbyggda känns det mest smärtfritt att ta ut x-fi-kortet först. och ja, du bör har drivrutiner till det (från moderkortstillverkarens hemsida)

Så det är omöjligt att köra endast mic i inbyggda och output med X-fi?

@ Prikk , Nepp har sat 20db+ på recording, tack ändå.

Medlem

vet inte om det är omöjligt, men det är nog problematiskt om inte annat.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Jag fixade det hela någorlunda genom att aktivera och installera det interna ljudkortet sen sätta inspelning på det interna och uppspelning på X-fi. :3

Inaktiv

Låter som du har fel inställningar på ljudkortet. Enligt en gammal sägen här på FZ ska du stänga av micen i volymkontrollen och samtidigt höja den till max. Sen tycker jag du ska ju fimpa moderkortet fullständigt. Avaktivera det samtidigt som du väser en spydig kommentar till det.


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Medlem

Jo du jag har försökt stänga av/mute/ha på micen och höjt den till högsta, +20db.

Har väl på mått jäkla sett sabbat mic porten på X-fi kortet, men det är konstigt då micen fungerar men tar upp ljud väldigt lågt. X-fi kortet hittar heller inte micen när den är inkopplad.

Jag får nog ha det som nu, intern för mic x-fi för uppspelning.

1
Skriv svar