Ångerrätt på TFT?

QRT
Medlem
Ångerrätt på TFT?

Halloj!

Nu är det så att jag köpt en 21'' TFT widescreen från datorbutiken.se

en sådan här:
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SAM215...

.. och jag ångrar starkt att köpte en sådan. Väldigt fina färger, bra kontrast, ljus, och bra på mörka (svarta) färger i spel film etc. ingen märkbar ghosting heller men.. Den laggar något så fruktansvärt, jag vet inte om jag överkänslig men det tror jag inte. "Input Lag", kallas det ju på engelska. Jag känner även av den i Windows, men det är i spel det är värst. Läst lite recensioner på nätet, där nämner många att man inte märker av den om man inte är "hardcore gamer". Skitsnack! Jag kan inte ens spela wow utan att bli irriterad.

Så nu har jag bestämt mig att skicka tillbaka skärmen, jag har haft den i 5 dagar. Och ångerrätten ligger på 14 dagar. Någon som vet hur det funkar? Så här står det på deras hemsida.

Citat:

Ångerrätt
Privatkonsument har rätt att ångra köpet inom 14 dagar enligt Distansavtalslagen. Kund äger ej rätt att ångra köp på programvara om förseglingen brutits eller licensen registrerats av kund. Enligt nämnda lag gäller också att varan skall kunna återlämnas i väsentligen oförändrat skick. Då vi säljer produkter som är känsliga för statisk elektricitet krävs därför att produkter bör hanteras i ESD-skyddad miljö om de överhuvudtaget behöver packas upp om kund önskar ångra köp. Vid samtidigt köp av tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås, t ex montering av dator.

Jag har förpackningen, manualen och allt annat kvar, inget är skadat. Har jag då rätt att ångra köpet? Jag är inte så "high" på detta. Det står ju att förseglingen inte får vara bruten.. Någon som vet lite mer om vilka rättigheter man har, eller har liknande erfarenheter?

ps. Skickat mail till dom dock utan svar. Ska ringa imorgon.

Medlem

det där med obruten förpackning är en inskränkning i lagen som endast gäller ljud- eller bildupptagning eller datorprogram (14§ 4 pt.) och är alltså inte tillämpligt i ditt fall.

i övrigt krävs att varan är i väsentligen oförändrat skick. har svårt att tänka mig att de kan säga att den är väsentligen förändrad för att du brutit en liten försegling på förpackningen, men man kan ju aldrig vara säker...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

QRT
Medlem

Nej jag hoppas verkligen inte det gör något, har kvar varenda liten plastpåse till manualer och skiva. Och förpackningen var tejpad, bara att jag tejpar på nytt.
Usch! Det är jobbigt när det handlar om så mycket pengar Det var ju ingen billig skärm precis.

Inaktiv

Men där är ju ytterligare en liten mening i "avtalet".
Har du registrerat dig online och angett serienummer osv?
I så fall har dom helt plötsligt svart på vitt och kan neka dig ångerrätten.. Om dom vill....


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

QRT
Medlem

Nej jag registrera aldrig, var nära på dock

Medlem

gäller fortfarande bara programvara, framgår tydligt om man läser hela meningen


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Då borde det ju inte vara några problem tycker man.. Go 4 it!


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:

gäller fortfarande bara programvara, framgår tydligt om man läser hela meningen

Så sant så... Man är väl trött eller nåt... Men nu kan han ju känna sig dubbelt så säker på den punkten iaf...


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Inaktiv

Fan aldrig uppmärksammat 14§ 4pt. Sånt borde man ju ändå ha kollat upp... n1 Hwergelmer.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Fan aldrig uppmärksammat 14§ 4pt. Sånt borde man ju ändå ha kollat upp... n1 Hwergelmer.

haha, anar jag någon form av ironi?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Haha nej :P. I butikerna säger de ju allt som oftast: "blablbla vid oöppnad förpackning..." som de menar alltid gäller. Men om du inte skojat med mig nu så har man ju som du säger rätt att ångra sig osv. Jävla lagboken är på vift nånstans, känner att jag måste uppdatera mig lite


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

hehe, ok. fast här gäller det ju ångerrätt vid distansavtal. om du köper i butik är det konsumentköplagen som gäller

edit: eller för att vara extra tydlig, konsumentköplagen som inte gäller. det finns ingen lagreglering kring öppet köp. det är en frivillig tjänst butikerna erbjuder - på sina vilkor.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Mjo sånt vet man ju, men det borde ju vara var mans skyldighet att kunna de basic-lagarna utan och innan.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Hmm.. Aj Aj? Min äldre bror köpte för några år (inte så jätte många men ett par) sen en dator från Datorbutiken.com men han ångrade sig sedan för han hittade den mycket billigare på ett annat ställe. så han avbeställde. Då blev dom arga å de fick han inte å det gick till domstol och hela middivitten jävligt långt gick de å de kosta massa pengar. Så jag tänker aldrig köpa från datorbutiken.com eller va de nu e. Han hade inte fått hem datorn heller så jag förstår facktist inte vad problemet var? dom kanske hade skickat men då skulle väll vi skicka tillbaka eller nått :S har för mig att de inte var skickat? :S Fanns ju också lagar för ett par år sen :S äääh gonatt jag e trött!

Inaktiv

Finns det ingen del i konsumentköplagen som gör den lite svårtolkad angående vad som gäller avbeställningar osv när det handlar om specialutformade produkter? Handlar väl kanske mest om typ särskilt designade/formade typ dörrar och sånt haha, men ändå.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

QRT
Medlem

Jag nämnde lagen i mailet jag skickade. Fick svar:
"Ja helt riktigt sålänge du kan återlämna varan i väsentligen oförändrat skick är det inga problem."

Låter bra. Tack för alla svar!

Medlem

bra att det löste sig

angående tolkningen av konsumentköplagen är den svår ja. grundregeln är att köparen får häva köpet om säljarens dröjsmål med leveransen är av betydelse (för köparen). vad det egentligen innebär går väl inte att säga generellt tyvärr...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Det är det som är så härligt med juridik. Ingen exakt vetenskap.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

1
Skriv svar