Datorköp - Synpunkter på inköpslista

Medlem
Datorköp - Synpunkter på inköpslista

Nu är det äntligen dags att komma in i tvåtusentalet. Jag tänkte bränna en stor del av studielånet denna månad på en uppgradering och det skulle vara intressant att veta om någon har några invändningar mot nedanstående. Skiten ska klockas utav helvete

Core 2 Duo E6300: Inte så mycket att säga egentligen.

ASUS P5B-E: Överkomligt pris och bra klockningsegenskaper, inte så mycket att säga där heller.

OCZ Gold XTC PC6400 1024MB: Här börjar det bli knepigare, vilket märke osv? Timings verkar helt omöjligt att gå på då det står olika överallt. Ibland har de även oförskämdheten att ange både SPD-timings och vilka timings man kan få genom att ställa in manuellt. Komplett verkar föredra att skylta med det senare. När de inte gör tvärt om så klart :crazy:. Länk till ett test av PC6400-minnen skulle uppskattas

FSP 350W (PNF): Kommer detta räcka tro, 18A+16A på 12V. Storebror på 400W ger 18+18.

Nästa månad kommer detta paket antagligen kompletteras med ett x1950Pro (så länge tänkte jag stoppa i ett fint gammalt S3 Virge ). 256 eller 512MB, något märke att akta sig för eller något jag bara måste ha?

Tacksam för alla (vettiga) synpunkter


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Mig veterligen så är de minnen du nämner extremt stabila och även snabba. Det går utmärkt även att överklocka de flesta PC6400. Vissa märken får dock problem. Inte mycket hjälp men ändå. Det finns ju en uppsjö av bra minnen.

När det gäller powersupply rekommenderar jag 18 + 18 på en gång.


signatur

Bra kylning IsTheShit

nj
Medlem

Om du inte har något emot att beställa från två butiker så kan du ju slå till på 400W-nätagget på en gång, finns ju att köpa för samma pris som Komplett tar för 350W (fast då tillkommer ungefär en hundring i frakt då så det blir ju ändå billigare än att köpa 400W-nätagget från Komplett).
Både Core 2 Duo och ATIs X1950-serie är ju rätt strömhungriga och vill du överklocka så vill du nog ha ett så kraftfullt nätagg som bara möjligt.

Medlem

ok, tack för svaren. men om jag tar 400Wattaren istället så borde jag iaf gå någorlunda säker då?

edit: tips på andra bra agg för ~600 är också välkomna


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

efter att ha konsulterat Karmalicious har jag nu kommit fram till att det blir ett sånt här fint XION 500W istället


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Sweclockers.se gjorde test på nätagg för inte så länge sedan. Hittas på http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=570&page=1


signatur

.: Available in configurations priced at $399, $499 and $999 depending on how much you want to pay :.

Inaktiv
Skrivet av Wikkit:

Sweclockers.se gjorde test på nätagg för inte så länge sedan. Hittas på http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=570&page=1

Alla dom bra nätaggen i testet kostar lite väl mycket bara

Medlem
Skrivet av wim_rules:

Alla dom bra nätaggen i testet kostar lite väl mycket bara

Jag vet inte om det betyder att de billiga är dåliga eller bara att de inte är lika bra som de som var bäst i test. Man kan kolla på graferna som visas i slutet av testet för att få en uppfattning.
Tycker annars att det är för få tester generellt om man jämför med tester av andra komponenter som t.ex. moderkort, minnen och processorer.


signatur

.: Available in configurations priced at $399, $499 and $999 depending on how much you want to pay :.

Medlem

Är du säker på att du tycker 1024 Mb ram räcker? 2 Gb tycker jag absolut du ska köpa - trots ett högre pris.


signatur

system: online

Inaktiv

Senare köp kanske. 2gb är inte livsavgörande :). Om jag har koll på läget är Hwergelmer student och har därför en rätt begränsad ekonomi.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

helt rätt uppfattat paddan . nästa månad blir det grafikkort, och månaden efter det kanske det blir mer minne. jag är ju ingen hardcore gamer så jag ska nog kunna klara mig några månader på 1024 tycker jag...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

hwergelmer:
du undrade om timings, de minnena har 4-5-4-15
(har köpt ett 2gig kit med sådana)

sedan så är moderkortet tokbra att klocka med
anandtech vet
(teoritiskt sätt kan du alltså klocka cpu 100%
med det kortet (om du har den nya revisionen dvs))

Skrivet av nj:

Om du inte har något emot att beställa från två butiker så kan du ju slå till på 400W-nätagget på en gång, finns ju att köpa för samma pris som Komplett tar för 350W (fast då tillkommer ungefär en hundring i frakt då så det blir ju ändå billigare än att köpa 400W-nätagget från Komplett).
Både Core 2 Duo och ATIs X1950-serie är ju rätt strömhungriga och vill du överklocka så vill du nog ha ett så kraftfullt nätagg som bara möjligt.

räcker ett 580w (har köpt liknande sakerock skall klocka)


signatur

Bengebolle

Medlem
Skrivet av rbnlenin:

hwergelmer:
du undrade om timings, de minnena har 4-5-4-15
(har köpt ett 2gig kit med sådana)

jo, fast det beror på vem man frågar. enligt komplett är det som du säger, men enligt ocz själva är det 5-5-5-12. i vilket fall lär jag ju få reda på det ganska snart då grejerna skickades från komplett för en kvart sedan


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

har grejorna och måste bara säga att moderkortet, cpu:n och minnena passar tokbra ihop!


signatur

Bengebolle

1
Skriv svar