70 Graders SLI fritering

Inaktiv
70 Graders SLI fritering

Jag är lite orolig för mina grafikkort. Köpte dem i somras... Det är två Nvidia GF 7900 GT kort som typ ligger på 60 grader när man startar datorn men så fort man sätter igång WoW så börjar grytan att koka... Speciellt det undre kortet. Det kan komma upp i nånstans mellan 70-80 grader... Det övre ligger mellan 60-70 grader... Så fort jag tabbar ut till windows så sänks temperaturen och båda korten ligger på 55-60 grader. Det låter som att speeden på fläktarna sänks när man går in i spelet. Mitt moderkort är ett Asus A8N32 SLI Deluxe. Jag har totalt 4 fläktar. En på varje grafikkort, En på baksidan och sen en stor CPU fläkt. Ska man fixa en fläkt som man sätter på framsidan också eller? Finns det nåt mer man kan göra? Är en liten fattiglapp, annars hade jag nog gått och köpt ett vattenkylarchassi.

nj
Medlem

En sak som kan vara värt att se över är kylpastan som sitter mellan grafikkortens GPU och kylare och möjligen byta ut den mot Arctic Silver 5/Ceramique för ibland så är den pasta som sitter ditsatt från fabrik för tjock, dåligt applicerad eller helt enkelt bara en dålig pasta/thermalpad.

Inaktiv

Hehe låter komplicerat... Är inte så jätte bra på att ersätta kylpasta på olika datadelar

Inaktiv

Kolla om fläktarna går ned i hastighet. Om du tycker att det låter så så är det ju möjligt. Du kan ju styra fläktarna med tex fanmates. Dessutom kan du ju kolla inställningarna för fläktar i BIOS. Jag var tex tvungen att inaktivera automatisk detection eller nått då cpu-fläkten inte gick i rätt hastighet.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Okej.. ska kolla... Jo, Det låter som det varje gång jag tabbar in i WoW... Sen när jag tabbar ut till windows igen så känns det som hastigheten ökar.

Medlem

Skaffa en fläktkontroller och koppla fläktarna direkt till den så kan du dra upp hastigheten på max när du ska spela och minska den när du bara surfar så det inte låter så mycket. Det där med RPM-reglering via moderkortet fungerar inte alltid så bra imo.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

nj
Medlem

När det gäller grafikkortets fläktar så är det väl drivrutinerna som sköter om fläktregleringen av dem, inte bios.
Har för mig man kan ställa grafikkortets fläktar med RivaTuner.

Medlem
Skrivet av nj:

När det gäller grafikkortets fläktar så är det väl drivrutinerna som sköter om fläktregleringen av dem, inte bios.
Har för mig man kan ställa grafikkortets fläktar med RivaTuner.

Stämmer att det är drivrutinerna, mitt grafikkort flåsar som fan innan windows startar för den inte kan känna av innan lixom. Sen när allt är igång så drar drivrutinerna ner hastigheten, och om man drar igång ett spel så drar drivisarna upp hastigheten igen. 8)


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Inaktiv

Gör som nj säger med pasta det kommer att dra ner tempen ordentligt om det är fel där i nuläget. Ett tunnt, då menar jag tunnt, lager över hela GPU:n och inget på sidorna runt om. Ju tjockare pastalager ju högre temp. Repa absolut inte när du gör rent ytorna (ger också högre temp). Slår vad om att det sitter ett tjockt lager ojämt fördelat just nu.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Har ju kört med samma pastalager sen jag fick datorn och inte har haft några problem förens nu... Ska kolla lite på grafikkorten när jag slår igång ett spel men nu när jag bara sitter i windows så ligger grafikkorten på 55-59 grader som sagt,

Medlem

Du kan ju se hur det ligger till på dammfronten. Ta o städa lite, se till så det inte ligger dammtussar inklämt under fläktar osv.

OBS! ANVÄND EJ DAMMSUGARE, det kan ge esd skador på känsliga komponenter.
Bättre att spendera 39.90 på en burk tryckluft, finns på närmsta hobbyaffär eller Gubbdagis.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Så länge det är icke-ledande munstycke på dammsugaren så borde det väl inte vara något problem?

Inaktiv

Kunde inte hitta några dammtussar i fläktarna men typ det verkar som man skulle behöva sätta hela datorn i kylen... Moderkortet sprider värme, hårddiskarna och tillochmed cpu fläkten pumpar ut varmluft... Fattar liksom inte varför allt svalnar man är i windows... Får väl köra wow i window mode.

nj
Medlem
Skrivet av Guzilla:

Kunde inte hitta några dammtussar i fläktarna men typ det verkar som man skulle behöva sätta hela datorn i kylen... Moderkortet sprider värme, hårddiskarna och tillochmed cpu fläkten pumpar ut varmluft... Fattar liksom inte varför allt svalnar man är i windows... Får väl köra wow i window mode.

För när du bara har Windows igång så belastas processorn, grafikkort, etc inte på samma sätt eller lika mycket (datorn är i idle-"läge") som när spel körs (load).

Medlem
Skrivet av Dvorak:

Så länge det är icke-ledande munstycke på dammsugaren så borde det väl inte vara något problem?

Det e just då det blir problem. (tänk raggsockor på vissa plastgolv/mattor.)

De flesta dammsugarmunstycken brukar vara av PVC eller liknande plast som när luft strömmar igenom bildar en statiskt laddning.

Laddningen har ingenstans att ta vägen utom att jorda sig i komponenterna..


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

1
Skriv svar