Datorn startar inte, behöver felsökningstips...

Medlem
Datorn startar inte, behöver felsökningstips...

Något har blivit fel på min dator och jag skulle behöva lite tips på vad osm kan vara fel. Häromdagen startade jag upp den och när den kom till inloggningsfönstret så var jag tvungen att gå iväg en stund och när jag kom tillbaka så var skärmsläckaren igång. När jag rörde på musen för att komma tillbaka till inloggningsskärmen så hände inget. Jag såg då att min mus, som är optisk, inte lysde, den verkade ha slocknat liksom... Det gick inte heller att trycka på någon knapp på tangentbordet för att komma ur skärmsläckaren så jag resettade datorn. Nu vägrar den starta upp windows, den går liksom igång fläktarna är på men den verkar inte skicka några signaler till min skärm som förblir i standby. Normalt sett så går skärmen igång när jag startar datorn. Inte heller musen verkar få några signaler eftrsom den optiska lampan under den inte lyser. Jag får inte heller detta "pip" som man brukar få precis när man startar upp en dator innan man får se skärmen där den räknar minne och sånt....

Någon som har några tips på vad som kan vara fel?

Inaktiv

RAM-kort, cpu, moderkort, aggregat i nämnd ordning. Lyssna om den laddar i hårddisken om så inte är fallet gäller det jag skrev först.


signatur

Bra kylning IsTheShit

nj
Medlem

Om moderkortet har någon display som visar felkoder så kika på den och jämfört med vad som står i manualen alternativt tillverkarens hemsida (displayen brukar visa vilket steg av uppbootningen som datorn stannar på, vilket kan hjälpa till med felsökandet.

Ett tips är även att helt demontera datorn, sedan bygga ihop den sakta men säkert och börja med att bara ha moderkort, processor, grafikkort, ett ramminne (om du har flera) och nätagget inkopplat och testa starta den då. Startar den inte då så testa byta minne och/eller flytta runt det bland minnesplatserna.

Inaktiv

Skulle göra som de två herrarna ovan föreslår. Flytta runt på minnet först eller testa med ett annat för exakt samma sak hände mig och då var det fel på ena RAM-minnet.

1
Skriv svar