Kullberg botaniserar i skapelseträsket

Inaktiv
Kullberg botaniserar i skapelseträsket

Igår lovade jag att jag skulle skriva lite om Evolutionen idag.

Och jag tänker såhär:
Om vi förutsätter att evolutionsteorin är det som gäller (och det måste vi ju göra för att det här inlägget ska funka), då skulle det ju inte finnas någon Gud. Men hur i helskotta vet Evolutionen när det är dags att ge fiskar ben, ta bort mörkerseendet för människor? Hur listar den ut att "Nä, nu behöver människan inte gå på alla fyra och vara hårbeklädda längre"? Det är ju inte direkt så att den har forskningsassistenter på Jorden som samlar in data i miljontals år för att sedan meddela Evolutionen att "Nä, hörrududu, nu är det fan på tiden att ormar får ben".

Den enda förklaringen jag har är att Evolutionen helt sonika måste ha någon form av medvetande, hur skulle den annars veta vad den ska göra? Och om nu det stämmer, är du inte Evolutionen en, ja, "levande, tänkande varelse" i brist på bättre ord. Dvs. en Gud?

Så enligt detta resonemang finns det alltså ingen evolution. Alternativt så är Gud evolutionen.
Och vi behöver ju inte vara dumma i huvudet, det var ingen som skapade världen på sex dagar. Evolutionen är det rätta.

Så kan inte vetenskapsmän och religiösa bara enas en gång för alla? Vetenskapen vidhåller att Evolutionen finns, och religiösa människor håller med och säger "Visst, klart att Evolutionen existerar, för Gud är Evolutionen.

Case solved.

#blogg


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

Medlem
Kullberg botaniserar i skapelseträsket

Jag ctrl C:ar det här och skriver det på mitt biologiprov på fredag.


signatur

8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan. Och du som ville bli något.

Inaktiv

Guds existens är inte oförenlig med evolutionen. Så nej, att säga att evolutionen är det sätt som alla arter uppkommit betyder inte att Gud inte finns/har funnits. Det innebär bara att skapelsen inte skedde så som den beskrivs i skrifterna (det är alltså oförenligt med religionerna i sig, snarare än med Guds faktiska existens).

Det kan fortfarande mycket väl visa sig att det var en "Gud" (och detta hänger på hur man definierar "Gud") som är den ursprungliga skaparen (universum måste haft en början, annars så skulle "idag" inte finnas).


signatur

Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig, men det gör jag; tror jag

Medlem

Evolutinen är att två djur får ett litet retardbarn vars retardness hjälper den överleva och fortplanta sig.
Alltså är det inte evolutionen som säger "Oh, det djuret skulle behöva gå upprätt, vi utvecklar det". Det är nåt djur som föds missfostererat och säger "Oh, jag kan fan gå upprätt. Let's sex things up." Sedan sprider sig den lilla retardgenen (om det är en bra retardgen. Om ett djur som andas föds utan lungor t.ex. blir det svårt att fortplanta sig och genen försvinner) och vi får evolution.
Så det hela handlar om vem som är retard nog att överleva, i slutändan.

Inaktiv

Jo, vems retardgen som går hem bäst under förutsättningarna, vinner.


signatur

Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig, men det gör jag; tror jag

Medlem

Jag tycker det var synd att den där tanten som hittade ormen med en fot slog ihjäl den.
Det skulle vara coolt att låta den fortplanta sig. Jag skulle gjort det, och döpt den till AWESOMESNAKE (det ska alltid skrivas i versaler).
Och jag kikade vidare på ormar. De härstammar från ödlor, med ben. Så det har vart några ödlor som fött en retardödla utan ben, men den retardödlan klarade sig bra genom att få plats i hål och skit, så den sexade upp en massa ödlor som fick fler retardödlor och efter ett par tusen år har vi massa ormar. (grovt förenklat)

Medlem

Ett exempel på evolution vi faktiskt kan se är elefanter. Jägare skjuter elefanter för betarna, de ignorerar elefanter utan. Elefanterna utan betar klarar sig bättre än de med och för sina gener vidare, vilket resulterat i att allt fler och fler elefanter föds utan, eller med mindre, betar.

Inaktiv
Inaktiv

Men hur uppstår en mutation, "retardgen", då?

Den måste ju komma från något. Typ evolveras fram av evolutionen.


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

Inaktiv

De ploppar fram när mamma och pappas genpooler blandas ihop.
Det är lite som att leka i ett kemilabb. Ibland händer ingenting, ibland går det åt helvete och ibland blir det bra.


signatur
Medlem

Precis. Mutationer o.dyl. sker ju hela tiden. Blondhet och blåögdhet är mutationer som uppstått i norden och levt kvar för att grottgubbarna tyckte det var sexigt. Typ som påfågelfjädrar.

En mutation är helt enkelt ett fel som sker när den genetiska koden skrivs, detta fel kan i ytterst få fall visa sig vara en bra egenskap som gör att djuret överlever bättre och därmed kan fortplanta sig mer än konkurrenterna, således spriders sig genen och vi har ett litet steg i evolutionen.

Medlem
Skrivet av Kelet:

Precis. Mutationer o.dyl. sker ju hela tiden. Blondhet och blåögdhet är mutationer som uppstått i norden och levt kvar för att grottgubbarna tyckte det var sexigt. Typ som påfågelfjädrar.

En mutation är helt enkelt ett fel som sker när den genetiska koden skrivs, detta fel kan i ytterst få fall visa sig vara en bra egenskap som gör att djuret överlever bättre och därmed kan fortplanta sig mer än konkurrenterna, således spriders sig genen och vi har ett litet steg i evolutionen.

Like X-Men?


signatur

8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan. Och du som ville bli något.

Inaktiv

Ja, som X-men.

Vet ni verkligen inget om detta? Denna kunskap förknippar jag med Biologi A, från grundskolan (och i viss utsträckning Naturkunskap A på gymnasiet, där det repeterades)


signatur

Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig, men det gör jag; tror jag

Inaktiv

Som ungen säger i den där sämsta reklamfilmen för Riesen:
"Det var ju läääängesen jue".


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

1
Skriv svar