Medlem
Dator som switch?

Jag hade tänkt att WoW-LAN:a lite med en kompis i helgen, men min router sitter på en annan våning och jag har bara dragit en kabel ner hit. Min dator har däremot två nätverkskort, så jag tycker att det borde gå att lösa ändå.

Jag undrar alltså inte det klassiska "hur gör jag min dator till en router?", utan "hur gör jag min dator till en switch?". Är det bara att koppla in den andra datorn med en korsad TP-kabel, eller? Det är ju tammefan omöjligt att finna svar på Google, eftersom att alla av någon anledning bara vill göra en massa tiokilosroutrar hela tiden :S


signatur

Aj, dina ögon!

nj
Medlem

En korskopplad kabel ska fungera mellan två nätverkskort, sedan kan du läsa här hur allt ska ställas in, bör fungera iaf.

Medlem

xp har en funktion som heter bryggning, skapa en brygga mellan dina 2 nätverks kort så löses allting.

gå till Kontrollpanelen->Nätverkanslutningar. väl där markera dina 2 anslutningar, borde nog heta "Anslutning till lokalt nätverk" och "Anslutning till lokalt nätverk 2". så gå till Avancerat fliken och välj brygga anslutningar. efter det så ska all data som är menat till din kompis dator vidarbefodras från din dator

1
Skriv svar